Okay så hvor er det let

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Rosa-Sofia skriver:

PernilleH

Det var da sjovt, at der er sådan en forskel, det ser ud til at dit barn ikke er så meget ældre end mit, så det er da underligt, at du sagtens kunne få kejsersnit og jeg ikke kunne.

Lykke

Ja så kan jeg sagtens forestille mig at meget af glæden og lykken ved at være gravid er gået fra. Jeg var lidt heldigere havde en lykkelig graviditet, for det var gået min næse fuldstændig forbi først, at man ikke bare kunne få kejsersnit. Det følte jeg mig overbevist om, så jeg var lykkelig uvidende ind til jeg var 7 mdr henne. Hvor vi så for alvor skulle tale fødsel og jeg så pludselig blev bekendt med reglerne, så fulgte til gengæld to meget opslidende mdr.

Men kender du til andre tilfælde, hvor man fra lægernes side siger:"Du kan få hjælp til dit "problem" på to måder - den ene er den oplagte og naturlige, den anden er et dyrt, operativt indgreb, som er lidt mere risikabelt end den første metode. Værsågod - du vælger helt selv!" -?? 

Man lægger fx heller ikke folk i narkose ved helt harmløse indgreb eller undersøgelser, med mindre der er rigtigt gode grunde til det - det er dyrt, og operationer er altid forbundet med en vis risiko. Som absolut minimum skal lægerne da informere den gravide om, hvorfor man anbefaler vaginal fødsel, og undersøge, om hun har reelle grunde til at ønske kejsersnit. 

Sygehusvæsnet er ikke en restaurant, hvor man vælger frit fra menukortet uden at blive guidet og rådgivet grundigt samt om nødvendigt frarådet unødvendige indgreb. Jeg får fx heller ikke smidt en brystoperation i nakken, selvom de hænger - der ville skulle alvorlige indikationer på dårligt selvværd eller fysiske gener til, og det er da helt rimeligt, at jeg ikke bare kan komme ind fra gaden og sige "Det vil jeg ha'!" 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2013

RosSofi

Mor og meget mere skriver:

Men kender du til andre tilfælde, hvor man fra lægernes side siger:"Du kan få hjælp til dit "problem" på to måder - den ene er den oplagte og naturlige, den anden er et dyrt, operativt indgreb, som er lidt mere risikabelt end den første metode. Værsågod - du vælger helt selv!" -?? 

Man lægger fx heller ikke folk i narkose ved helt harmløse indgreb eller undersøgelser, med mindre der er rigtigt gode grunde til det - det er dyrt, og operationer er altid forbundet med en vis risiko. Som absolut minimum skal lægerne da informere den gravide om, hvorfor man anbefaler vaginal fødsel, og undersøge, om hun har reelle grunde til at ønske kejsersnit. 

Sygehusvæsnet er ikke en restaurant, hvor man vælger frit fra menukortet uden at blive guidet og rådgivet grundigt samt om nødvendigt frarådet unødvendige indgreb. Jeg får fx heller ikke smidt en brystoperation i nakken, selvom de hænger - der ville skulle alvorlige indikationer på dårligt selvværd eller fysiske gener til, og det er da helt rimeligt, at jeg ikke bare kan komme ind fra gaden og sige "Det vil jeg ha'!" 

Ja havde et gammeltklogt familiemedlem, der dengang jeg ville have kejsersnit uden medicinsk begrundelse sagde "jamen du kan da heller ikke bare bestille at få fjernet mandler eller sådan noget, hvis der ikke er noget galt". For ham var det vist bare en operation. Jeg tænkte vist bare, ja ja du er en mand, du ved da ikke hvordan det føles at skulle føde.

Men i sammenligning blev jeg faktisk lagt i narkose, da jeg fik min spiral (altså inden jeg blev mor) fordi jeg var hysterisk bange for at få den lagt. Nu er det selvfølgelig ikke en operation.

Anmeld

13. december 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Rosa-Sofia skriver:

Ja havde et gammeltklogt familiemedlem, der dengang jeg ville have kejsersnit uden medicinsk begrundelse sagde "jamen du kan da heller ikke bare bestille at få fjernet mandler eller sådan noget, hvis der ikke er noget galt". For ham var det vist bare en operation. Jeg tænkte vist bare, ja ja du er en mand, du ved da ikke hvordan det føles at skulle føde.

Men i sammenligning blev jeg faktisk lagt i narkose, da jeg fik min spiral (altså inden jeg blev mor) fordi jeg var hysterisk bange for at få den lagt. Nu er det selvfølgelig ikke en operation.

Og jeg er en kvinde, som heller ikke forstår, at man uden særlig begrundelse kan ønske sig sit barn taget ved kejsersnit - så det handler jo ikke om køn - eller om at være "gammelklog". Hysterisk frygt, som du selv kalder det, er i nogle tilfælde en særlig begrundelse, der taler for et kejsersnit, men jeg vil godt sætte en tier på, at du i forbindelse med spiraloplægningen ikke bare kunne sige "Jeg bestiller fuld narkose!". Tilsvarende kan jeg igen pointere, at man selvfølgelig fra lægernes side ikke blot bevilliger kejsersnit on demand. 

Anmeld

13. december 2013

RosSofi

Mor og meget mere skriver:

Og jeg er en kvinde, som heller ikke forstår, at man uden særlig begrundelse kan ønske sig sit barn taget ved kejsersnit - så det handler jo ikke om køn - eller om at være "gammelklog". Hysterisk frygt, som du selv kalder det, er i nogle tilfælde en særlig begrundelse, der taler for et kejsersnit, men jeg vil godt sætte en tier på, at du i forbindelse med spiraloplægningen ikke bare kunne sige "Jeg bestiller fuld narkose!". Tilsvarende kan jeg igen pointere, at man selvfølgelig fra lægernes side ikke blot bevilliger kejsersnit on demand. 

Nej da selvfølgelig ikke, men i modsætning til mit ønske om at få kejsersnit var det blot en enkelt, dog længerevarende snak med lægen omkring det.

Der er nogle ting, man bare ikke forstår, og der er jeg jo så bare en, der ikke forstår, at man har lyst til at føde. Men som skrevet, jeg ville aldrig have lyst til at trække min personlige holdning ned over andre og jeg synes bestemt, at folk skal gøre hvad der føles rigtigt for dem?

Det jeg nok sådan er lidt imod det er det der med, når folk nævner det som et alternativ at betale for et kejsersnit på grund af angst, altså på privathospital. Det kan jeg godt følge er det mest rimelige. Men vil stadig mene at det er urimeligt, hvis fødselsangst foreksempel er en anerkendt årsag til kejsersnit på det offentliges regning i Hillerød/Roskilde eller hvad ved jeg og at man for eksempel i Aalborg eller for den sags skyld et andet sted i landet skal betale for sit kejsersnit. Jeg synes, der bør være lige vildkår for alle kvinder her i landet.

Anmeld

13. december 2013

Lilotte87

Ja, du kan få KS på eget ønske. 

Du skal tale med en fødselslæge og siger denne nej, så går du til en anden.

Anmeld

13. december 2013

lineog4

Rosa-Sofia skriver:

Nej da selvfølgelig ikke, men i modsætning til mit ønske om at få kejsersnit var det blot en enkelt, dog længerevarende snak med lægen omkring det.

Der er nogle ting, man bare ikke forstår, og der er jeg jo så bare en, der ikke forstår, at man har lyst til at føde. Men som skrevet, jeg ville aldrig have lyst til at trække min personlige holdning ned over andre og jeg synes bestemt, at folk skal gøre hvad der føles rigtigt for dem?

Det jeg nok sådan er lidt imod det er det der med, når folk nævner det som et alternativ at betale for et kejsersnit på grund af angst, altså på privathospital. Det kan jeg godt følge er det mest rimelige. Men vil stadig mene at det er urimeligt, hvis fødselsangst foreksempel er en anerkendt årsag til kejsersnit på det offentliges regning i Hillerød/Roskilde eller hvad ved jeg og at man for eksempel i Aalborg eller for den sags skyld et andet sted i landet skal betale for sit kejsersnit. Jeg synes, der bør være lige vildkår for alle kvinder her i landet.

Jeg synes det er en svær vurdering og også debat. For hvornår går grænsen for man skal have kejsersnit? Jeg tænker der er nogen der har en reel fødselsangst men slet ikke så mange som der siger det - for flertallet tror jeg det handler om usikkerhed og andet. Og jeg er egentlig som den gamle mand at jeg ligestiller kejsersnit med at få taget mandler - det er en operation man udfører når det er eneste mulighed (og med en reel fødselsangst er det lige før jeg vil sige det er eneste mulighed). Men det er ikke bare noget man kan bestille uden en lægelig vurdering og lige som de kan sige nej til at fjerne mine mandler kan de også vurdere og sige nej til kejsersnit. Man kan jo heller ikke selv bestille en igangsættelse - bare fordi det er graviditet og ikke sygdom er der ille frit valg på alle hylder.  Og det er ikke bare grundet ks versus vaginal fødsel. Dey er også samfund økonomisk, vi sparet på fødselsforberedelse, nybagte mødre blivrr sendt hjem før amningen er etableret osv alt for at spare men vi givrr kejsersnit uden medicinsk grund bare fordi. ...

Anmeld

14. december 2013

modesty

Hejsa,

Jeg fik planlagt kejsersnit nemt. Men det var ikke baseret på uvidenhed. 

Man skal til en lægesamtale, netop for at de kan sikre sig man baserer sin beslutning på et informeret grundlag.

Har for nyligt læst en artikel om fødsler i Brasillien.. Her bliver 8 ud af 10 børn født ved kejsersnit. Noget med at de mener at operation på dette felt er naturen overlegen.. 

Der må man sige det er nemt at få  

Jeg personligt læste ALT hvad jeg kunne finde omkring kejsersnit, lige fra jeg fandt ud af jeg var gravid, til dagen før mit kejsersnit..

Jeg synes det er fint man skal igennem lægesamtalen, men det skal være kvindens eget valg i sidste ende  

Rigtig god weekend!

D.

Jeg kender en brasilianer som jeg har snakket med om det, og hun siger at der i Brasilien (og mange andre sydamerikanske lande) er prestige i at få et kejsersnit, på lige linje med f.eks at have en strandvejsvilla Nord for København. Eller ligesom der i Thailand er prestige i at gå med bøjle... Det er et tegn på at man har penge.

Kan ikke se det saglige grundlag for kejsersnit under de vilkår.

Anmeld

14. december 2013

modesty

Hejsa,

Jeg fik planlagt kejsersnit nemt. Men det var ikke baseret på uvidenhed. 

Man skal til en lægesamtale, netop for at de kan sikre sig man baserer sin beslutning på et informeret grundlag.

Har for nyligt læst en artikel om fødsler i Brasillien.. Her bliver 8 ud af 10 børn født ved kejsersnit. Noget med at de mener at operation på dette felt er naturen overlegen.. 

Der må man sige det er nemt at få  

Jeg personligt læste ALT hvad jeg kunne finde omkring kejsersnit, lige fra jeg fandt ud af jeg var gravid, til dagen før mit kejsersnit..

Jeg synes det er fint man skal igennem lægesamtalen, men det skal være kvindens eget valg i sidste ende  

Rigtig god weekend!

D.

Hvad synes du så om de fakta jeg nævner i mit forrige indlæg, før dette du citerer? (på side 5)

Anmeld

14. december 2013

modesty

Men hvad synes du om det faktum at du ved kejsersnit udsætter dit barn for en større risiko for astma, allergier og dårligt mave/tarm-system = dårligere immunforsvar?

Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg - efter min mening må man gøre som man lyster med sin egen krop (så længe man selv betaler for det og tager de konsekvenser der måske måtte følge med), men jeg synes det er problematisk når man udsætter sit barn for yderligere risiko.

Barnet får, via vaginal fødsel, udløst nogle hormoner og bliver sat i kontakt med nogle bakterier som er betydningsfulde for dets videre helbred.

Anmeld

14. december 2013

PrincessTanja

Har ikke lige læst hele tråden, men meget af den.

Jeg var selv gravid førstegangsmor der troede man "bare" kunne vælge sin fødselsmåde selv. Ville ikke føde vaginalt - ville have KS. Talte med jordemoren om det et par gange - ikke noget specielt, og bestemte mig for og føde vaginalt. Så jeg har jo prøvet og have begge følelser omkring fødsel, så er nok ikke så farvet i min holdning.

Er nu af den opfattelse man ikke "bare" skal kunne vælge selv og synes ikke der skal smides omkring med frit-valgs-KS. Jeg er fandme glad for jeg fik sat tankerne i gang omkring og føde rigtigt i stedet for bare og sige "Jeg vil ha KS - basta!" Synes man skal tænke over det og tale om det - istedet for og vælge en (når vi taler ikke-lægeligt vurderet nødvendig) unødvendig "operation" når baby skal bringes til verden.

Min oplevelse af fødslen i sidste ende, trods nogle komplikationer, er det var fantastisk! Er så skide stolt over jeg har født rigtigt! Jeg har brudt cirklen i familien hvor jeg troede man bare skulle have kS for det har min mor og søster fået igennem ALLE deres fødsler. Så jeg har ikke haft erfaringer far familien og høre om - kun deres KS - føler mig SEJ for og være den første i generationer til og føde naturligt. Er sq stolt af mig selv i sidste ende.

Vaginal fødsel burde da samfundsmæssigt bare være og foretrække - især for barnets skyld. (Igen når vi altså taler om ikke komplicerede fødsler.)

/Tanja.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.