Hvor personlig er graviditeten for jer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2013

SanJose

CroQuis skriver:

Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften 

Men hvor meget deler i med familie osv?

• Vægtøgning?
  • Mavemål, cm?
  • Strækmærker
  • Smerter?
  • Hvordan i skal føde?
  • Må de røre maven?
  • Får de besked før (veer) eller først efter fødslen når barnet er født?

Mine spørgsmål kommer sig egentlig af, at min far spurgte mig idag, om jeg havde besluttet mig for hvordan jeg skulle føde, alm. eller i vand??

Og synes egentlig det var et lidt personligt spørgsmål, for vil nødig have at familien tænker på hvordan jeg ligger og har smerter, ligesom at jeg ikke vil have dem på gangen, imens jeg føder..

Generelt synes jeg at min graviditet er lidt personlig, og "bare" fordi at jeg har en baby i maven, giver det da ikke familie ret til at røre den eller vide hvor meget jeg har taget på osv? Men måske er jeg bare sær og holder kortene tæt på 

Spændt på hvordan i andre har det??? 

Jeg er godt nok ikke gravid endnu, men har alligevel en idé om hvordan jeg vil have det.

Jeg snakker med mine söstre om meget, saa dem tror jeg godt at jeg kunne dele lidt brok over vaegtögning, straekmaerker og smerter med. Hvornaar jeg skal föde er ikke nogen hemmelighed. Folk maa hjertens gerne ogsaa röre ved maven, bare de husker at spörge om det er i orden inden. Vil flippe helt skraat, hvis man ikke spörger först.
Der er heller ingen der vil faa noget at vide, inden jeg har födt. Gider ikke modtage opkald/beskeder fra folk, mens jeg ligger i födsel.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2013

2babygirls

CroQuis skriver:

• Vægtøgning?
  • Mavemål, cm?
  • Strækmærker
  • Smerter?
  • Hvordan i skal føde?
  • Må de røre maven?

Mine spørgsmål kommer sig egentlig af, at min far spurgte mig idag, om jeg havde besluttet mig for hvordan jeg skulle føde, alm. eller i vand??

Og synes egentlig det var et lidt personligt spørgsmål, for vil nødig have at familien tænker på hvordan jeg ligger og har smerter, ligesom at jeg ikke vil have dem på gangen, imens jeg føder..

Generelt synes jeg at min graviditet er lidt personlig, og "bare" fordi at jeg har en baby i maven, giver det da ikke familie ret til at røre den eller vide hvor meget jeg har taget på osv? Men måske er jeg bare sær og holder kortene tæt på 

Vægtøgning? Delte jeg med nogen, men ikke alle

Mavemål, cm?  Målte ikke min mave

Strækmærker? Fik nogle små hvide ved navlen da jeg gik over termin første gang, så der var ikke så meget at fortælle der

Smerter? Fortalte om smerter i både min graviditet og fødsel, men mest med kvinderne i min familie ;-) og veninderne

Hvordan i skal føde? Ja, de måtte gerne kende mine planer

Må de røre maven? Ja, bare ingen fremmede hænder

Får de besked før (veer) eller først efter fødslen når barnet er født? Vi skrev først mange timer efter fødslen. Ville have fred og ro. Ved nr 1 fødte jeg 22:11 så vi skrev først næste dag og ved nr to fødte jeg 16:38 og der skrev vi kl 22 

begge gange har vi skrevet at vores mobiler blev slukket.

Anmeld

25. november 2013

Frk. Himmelblå

CroQuis skriver:

• Vægtøgning?
  • Mavemål, cm?
  • Strækmærker
  • Smerter?
  • Hvordan i skal føde?
  • Må de røre maven?

Jeg er egentlig rimeligt ok med spørgsmål omkring graviditeten. Og egentlig også fødslen, -men jeg forbeholder mig retten til ikke at svare - eller komme med en lille løgn, hvis der er noget, jeg ikke synes, andre skal vide.

Men noget, der kan tænde mig af, er hvis fx svigerfar vil "planlægge" og have kontrol. Som fx når han fisker efter, hvornår barnet kommer til verden, - så han kan passe det ind i sin kalender i forhold til rejser og møder osv. - Han VED jo for fanden, at jeg umuligt kan give ham et svar, og han MÅ da kunne regne ud, at hvis der er nogen, der kunne være kandidat til at få den information, så er det MIG og min mand. - Men han bliver ved og ved med at spørge, hvornår vi så tror, det sker, - så det ikke bliver alt for ubelejligt for ham. Oh God, det irriterer mig virkelig grænseløst. Da vi ventede nr. 1 sagde han også på et tidspunkt: "Jeg har et vigtigt møde den og den dag (3 dage efter termin), tror du, du har født der?" 

Jeg synes, det er grænseoverskridende, at han i den grad ønsker at kontrollere noget, der a) i sagens natur er uden for vores kontrol b) er min private ukontrollable livsbegivenhed...

Jeg spurgte også forleden min søster, om jeg kunne ringe til hende, hvis fødslen gik i gang, og vi ikke kunne få fat i vores planlagte babysittere. "Ja, til hver en tid, når bare det ikke går ud over mit arbejde."
JAMEN, GUD! - SÅ er svaret da NEJ og ikke ja..- Igen, jeg kan da ikke bare lade være med at gå i fødsel på hverdage mellem tidlig morgen og først på aftenen... IHH altså!!

Den slags udmeldinger synes jeg altså er grænseoverskridende, men kan godt se, at det nok har mere generelt med fødsel at gøre, end det som sådan har at gøre med privatliv.. -Men i bund og grund handler det vel om, hvilken respekt, man ønsker sig at opleve fra andre mennesker..

Pyh, det blev langt. - Jeg er vist lidt vrissen i dag 

Anmeld

25. november 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
CroQuis skriver:

• Vægtøgning?
  • Mavemål, cm?
  • Strækmærker
  • Smerter?
  • Hvordan i skal føde?
  • Må de røre maven?

Da jeg ventede min søn var der flere familie/venner der mente at de så havde ret til at tage mig på maven og der sagde jeg stop... jeg havde faktisk en kollega der var slem og endte med at jeg sagde at jeg da heller ikke gik og tog hende på brysterne....

Familie og venner ved at jeg venter en pige... Mine forældre og min tante ved hvordan jeg gerne vil føde, men det er kun fordi det enten skal være min mor eller tante der er hos mig under fødslen...

Min eks, der er far til sønnen, for det at vide når jeg skal føde pga. knægten, men resten får intet at vide før det er overstået... Mit skrækbillede er min veninde hvis forældre, svigerforældre og svigerinde dukkede op på fødegangen så min veninde og hendes kæreste nåede ikke rigtig at sige hej til deres lille nye før resten af familien kom ind...

Anmeld

25. november 2013

CroQuis

Chris86 skriver:

Var SÅ træt af svigerfamilien spurgte om alt konstant!
Heldigvis kender min egen famile mig, så der blev ik spurgt derfra...

Dejligt med en familie der kender en 

Hvad blev du spurgt om, og hvad svarede du?

Anmeld

25. november 2013

CroQuis

ette1987 skriver:

Synes det må være fedt at have en far der interessere sig for den slags deler det meste undtaget intime ting, men er også generelt meget åben. Skal scannes igen 27/12 hvor min kæreste skal arbejde, og lige det synes jeg er svært. Vil have det mærkeligt med at have andre end ham med til scanning, så tager nok bare afsted selv

Ja det er rigtigt, men synes bare det er for intimt at han skal vide hvordan jeg føder.. Men måske er det bare mig 

Anmeld

25. november 2013

CroQuis

Dianabk skriver:

Har det helt fint med den tætte familie ved det de vil vide. Har et meget tæt bånd med min mor og svigermor samt moster og svigerinde. Men resten spørg ikke og jeg fortæller ikke. Hader når folk rør min mave, medmindre de har fået lov. Men oplever det tit med arb. kollegaer og veninder.

Ang fødsel vil jeg gerne have min mor er på fødegangen i tilfælde jeg syntes hun skal være der, men ellers er der ingen som får noget afvide kår det sker. Det er vores oplevelse

Okay, har ikke rigtig noget tæt bånd med nogle i min familie.. Og vil hellere føde alene (med jordemoder) end at have et familiemedlem med 

Anmeld

25. november 2013

CroQuis

Carina:-) skriver:

Spørger de,får de svar.

Men maven er min,og den skal ingen der ikke har grund til det befamle.

Ingen, der ikke har grund til det, er det også familie i din verden?

Anmeld

25. november 2013

modesty

CroQuis skriver:

Okay, har ikke rigtig noget tæt bånd med nogle i min familie.. Og vil hellere føde alene (med jordemoder) end at have et familiemedlem med 

Så din mand skal ikke med til fødslen?

Anmeld

25. november 2013

CroQuis

Wimmie skriver:

De må sådan set spørge om alt - jeg vælger selv hvad jeg vil dele med dem
Synes ikke det er for personligt for mig f.eks. at svare på om jeg skal føde på den ene eller den anden måde, men ville nok være lidt træt af at skulle svare på hvor meget jeg havde taget på... 

Sidste gang ringede jeg til dem da jeg fik veer og sagde at nu gik det vist løs - så ringede jeg igen kort efter at jeg havde født.
Mine forældre har 150 km til hvor jeg bor, og de har ingen problemer med at respektere at vi først vil have besøg når vi kan overskue det... er måske en anelse mere nervøs omkring svigerforældrene - de bor 15-20 minutter fra sygehuset og vil sikkert meget gerne smide alt hvad de har i hænderne for at komme derind - men håber bestemt de vil respektere at vi siger nej indtil vi kan overkomme det.

Men har ikke noget imod at de ved at vi er igang - det er jo også spændende for dem 

Jamen sådan har jeg det også.. Vil ikke have besøg, før vi er klar til det..  Men hvordan siger man det lige til dem? Siger du det, samtidig med at du oplyser om at veerne er gået igang eller?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.