Tavshed omkring et barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2013

bøllen

Frk. Himmelblå skriver:

At være  sensitiv eller for tidligt født er jo NETOP sådan en forklaring som TS efterspørger.. 

Jeg synes godt nok, der er mange her i tråden der tager voldsomt på vej. Som om et andets menneske  interesse for ens barn nødvendigvis er negativt. 

Jeg er selv mor til et særligt barn, og det værste JEG ved er folk der ignorerer, kigger væk/ "blander sig uden om". Vi er alle forskellige, men der er altså intet unaturligt i at interessere sig for de to(!) andre børn, som ens eget barn tilbringer alle hverdage i selskab med.

Nu skriver du tidligere diagnose til mig , er det dette du hentyder til ? At være sensitiv ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Frk. Himmelblå skriver:

Jamen, så kan man da beskrive udfordringerne og hjælpe med, hvilke metoder, der kan være nyttige i interageren med drengen. 

Masser af babyer har i øvrigt diagnoser. Det kan jo være genetisk eller noget, man har kunnet se på en MR-skanning. Han kan være født for tidligt osv. osv.

Min oplevelse er bare, at folk møder børnene på en meget bedre måde, når de har mulighed for at tænke i "forklaringer". Det er jo ikke det samme som, at man skal kende til hver en detalje. Og selvfølgelig er der stadig mulighed for, at barner rykker sig og vokser fra problemerne...

Jeg er bestemt også tilhænger af åbenhed, men jeg tror ikke på, det er en proces, man som udenforstående kan forcere. Der er blevet efterspurgt et møde, det er blevet afvist, og så er den ikke længere - ikke før forældrene evt. selv ønsker at lukke op og involvere andre. 

Jeg vil da håbe, at forældrene før eller siden bliver klar til at sætte ord på, men det skal være på deres ønske og deres præmisser, og er det ikke der, de er nu, så er det sådan, det er. Som udenforstående er det let at vurdere, hvad der er bedst og rigtigst for andre at gøre, men af respekt for et par forældre, som måske har rigeligt i selv at fordøje og forholde sig til situationen, så synes jeg ikke, man kan være bekendt at problematisere deres valg. 

Anmeld

7. november 2013

LinLin

Jeg kan godt forstå din lille frustration! Jeg har lige været ude for det samme i min søns klasse hvor jeg i den grad følte der manglede information om en dreng!

Jeg vil så også sige at det er lidt noget andet i skolen, da børnene her kommer hjem til hinanden til fødselsdag, legegruppe, alm. Legeaftale... Så man har ligesom mere at gøre med barnet end man ville have i dp/vs... Men der var tale om en dreng der havde det rigtigt svært socialt; min søn kom hjem og fortalte at denne her dreng havde drillet ham, slået osv. Forstyrret i timerne. Jeg synes det var frustrerende fordi det bare var hver dag David fortalte at der havde været "noget". Jeg fortalte om det til en pæd i sfo - selvfølgelig med udgangspunkt i min egen søn: at han blev ked af det og faktisk var bange for den anden dreng. Det blev slået lidt hen følte jeg og så hørte jeg ellers intet..
Så her en måned inde i første klasse til et forældremøde bragte de det endelig på banen "at de vidste at der var een i barn i klassen vi nok alle havde hørt historier om" men der var hånd om det og der var møde dagen efter! (den følgende uge kom han tilbage i 0.) - der havde han så gået i klassen i 7 mdr! Forstår stadig ikke hvorfor han blev rykket videre til første klasse, for så at rykke tilbage efter en måned! Stakkels dreng

Så er der en anden dreng i klassen hvor forældrene helt fra start har været åbne om at han er "anderledes" (han er autist + nogle andre ting) men det har bare været så fedt at de har fortalt om deres søn og hvordan vi hjælper ham hvis han er med hjemme. Der har endda været en psykolog ude og fortælle om hans diagnoser.

Men jeg tror bare at det er rigtigt svært at få noget at vide hvis forældrene ikke selv er åbne - eller måske slet ikke vil erkende at deres barn ikke er som andre,som jeg tror var tilfældet med førstnævnte dreng

Nå, det blev da liiige lidt langt

Anmeld

7. november 2013

Mor og meget mere

Karina80 skriver:

Er der blevet spurgt efter flere eksempler? 

Men jeg syntes også at der er flere ting der er skrevet her som jeg ikke har nævnt noget om.. Der er virkelig nogle der er gode til at bygge ekstra på eller ikke lige får læst det der står! 

Prøv nu for f.... At læse problemet i stedet for at gøre problemet større end det er! 

kort sagt så skriver jeg, at jeg syntes, det er synd, at nogle forældre er lukket om deres børn og at vi gerne ville have et møde, med forældrene, for at forstå deres barn og for at vide, hvilket barn vores barn bruger ret meget tid sammen med hver dag! Der er blevet takket nej til et møde og det er accepteret! Men det fjerner sgu da ikke min bekymring!  Ved godt jeg har følelserne i klemme vedr det her barn, som jeg rent faktisk syntes rigtig godt om, ligesom det 3. Barn min søn er sammen med hver dag, og det skal jeg takle! 

Syntes ærlig talt at det er utroligt, at man ikke kan komme med sin bekymring og IKKE EN KLAGE uden at man skal høvles ned! SKAM JER! 

der er da ingen, der har lyst til at skrive noget her på baby.dk pga man bliver høvlet ned, selvom man kommer med et positivt indlæg! Det kan hurtigt udvikle sig til noget det slet ikke er! 

Tror vi lukker det her indlæg, for der er sgu ikke meget at komme efter her! 

Jamen, jeg vil da gerne høre flere eksempler, da det, du har beskrevet, lyder så ikke-foruroligende, som tænkes kan. Jeg ville gå ud fra, at du havde valgt et sigende eksempel til at beskrive årsagen til din bekymring, men hvis det ikke handler om, at han rykker dig i håret, må der være noget mere graverende. 

Jeg kan udmærket se, at du har de bedste intentioner, men selv om åbenhed er positivt, mener jeg stadigvæk ikke, at du kan klandre forældrene for, at de ikke er klar til at udvise den endnu. Og ja, jeg ville blive såret og stødt og frygte dagsordenen, hvis jeg fik nys om, at andre forældre mente, der skulle arrangeres et møde, hvor jeg skulle gøre rede for mit barns problemer, hvis jeg slet ikke var parat til det. 

Da mit yngste barn fik diagnosen Aspergers syndrom, var vi meget åbne omkring det - men i et tempo og et omfang, hvor vi selv kunne følge med. Havde andre, ikke fagfolk,  så at sige sat dagsordenen og i den bedste mening påduttet os at være åbne, fordi de mente, det ville gavne os og vores barn bedst, så tror jeg, jeg ville have følt mig intimideret og opfattet det som udtryk for, at de vidste bedre end os. Barnet er lillebitte endnu, og jeg ville respektere forældrenes grænser og se tiden an i stedet for at bekymre mig på deres vegne omkring, at andre vil opfatte barnet som uopdragent - det er der jo da forhåbentlig ikke nogen, der foreløbig vil tænke om en stor baby. 

Anmeld

7. november 2013

Mor og meget mere

LinLin skriver:

Jeg kan godt forstå din lille frustration! Jeg har lige været ude for det samme i min søns klasse hvor jeg i den grad følte der manglede information om en dreng!

Jeg vil så også sige at det er lidt noget andet i skolen, da børnene her kommer hjem til hinanden til fødselsdag, legegruppe, alm. Legeaftale... Så man har ligesom mere at gøre med barnet end man ville have i dp/vs... Men der var tale om en dreng der havde det rigtigt svært socialt; min søn kom hjem og fortalte at denne her dreng havde drillet ham, slået osv. Forstyrret i timerne. Jeg synes det var frustrerende fordi det bare var hver dag David fortalte at der havde været "noget". Jeg fortalte om det til en pæd i sfo - selvfølgelig med udgangspunkt i min egen søn: at han blev ked af det og faktisk var bange for den anden dreng. Det blev slået lidt hen følte jeg og så hørte jeg ellers intet..
Så her en måned inde i første klasse til et forældremøde bragte de det endelig på banen "at de vidste at der var een i barn i klassen vi nok alle havde hørt historier om" men der var hånd om det og der var møde dagen efter! (den følgende uge kom han tilbage i 0.) - der havde han så gået i klassen i 7 mdr! Forstår stadig ikke hvorfor han blev rykket videre til første klasse, for så at rykke tilbage efter en måned! Stakkels dreng

Så er der en anden dreng i klassen hvor forældrene helt fra start har været åbne om at han er "anderledes" (han er autist + nogle andre ting) men det har bare været så fedt at de har fortalt om deres søn og hvordan vi hjælper ham hvis han er med hjemme. Der har endda været en psykolog ude og fortælle om hans diagnoser.

Men jeg tror bare at det er rigtigt svært at få noget at vide hvis forældrene ikke selv er åbne - eller måske slet ikke vil erkende at deres barn ikke er som andre,som jeg tror var tilfældet med førstnævnte dreng

Nå, det blev da liiige lidt langt

Jeg synes i den grad også, at det er en helt anden situation, når der er tale om et skolebarn eller et børnehavebarn. Her er situationen/tilstanden ofte (ikke altid) mere afklaret, og anormal adfærd mere åbenlys, end når det gælder et barn på halvandet. Desuden er der i skolen langt større risiko for, at de andre børn drager egne konklusioner og handler uhensigtsmæssigt over for barnet, end der er, når børnene er under to år gamle. 

Anmeld

7. november 2013

Laulund87

Nu kan der altså være mange årsager til at et barn har dobbeltplads. Min datter skulle have haft plads for to fordi hun har en spiserøresdefekt og skulle have en masse hjælp i spisesituationer og der skulle gives sonde.

Hun nåede så at lære at spise selv så det blev ikke aktuelt. Men helt ærligt jeg forstår ikke problemet, men mindre barnet var destruktivt eller meget truende.

Sorry, men jeg synes stadig det lugter meget af ren nysgerrighed og det er simpelthen ikke dit bord!

Anmeld

7. november 2013

Karina80

Laulund87 skriver:

Nu kan der altså være mange årsager til at et barn har dobbeltplads. Min datter skulle have haft plads for to fordi hun har en spiserøresdefekt og skulle have en masse hjælp i spisesituationer og der skulle gives sonde.

Hun nåede så at lære at spise selv så det blev ikke aktuelt. Men helt ærligt jeg forstår ikke problemet, men mindre barnet var destruktivt eller meget truende

Sorry, men jeg synes stadig det lugter meget af ren nysgerrighed og det er simpelthen ikke dit bord!

Der er heller ikke er problem, men men bekymring. 

Har du læst alle kommentarerne? 

Anmeld

7. november 2013

Laulund87

Karina80 skriver:

Jeps det har jeg.

Anmeld

7. november 2013

Karina84

Karina80 skriver:

Du har skrevet at du er bekymret overfor dit barn, og saa hvordan du skal tackle det naar du henter og afleverer. 

Her synes jeg altsaa at du maa give din DP lidt credit og saa lade hende om at passe børnene. Jeg er sikker paa at hvis der er problemer med barnet ift. de andre børn, saa tager hun haand om dette. Som andre skriver, saa er det virkelig ikke noget du skal bekymre dig om, medmindre DP kommer til dig og siger at der er et problem med deres barn ift. dit. 

Ellers maa du jo tage snakken med DP eller faa dit barn flyttet hvis du er utryg med at have ham/hende der.

Anmeld

7. november 2013

Frk. Himmelblå

bøllen skriver:

Nu skriver du tidligere diagnose til mig , er det dette du hentyder til ? At være sensitiv ?

Nej, hvis jeg har skrevet diagnose, er det fordi jeg har ment diagnose. Sensitiv er ikke en diagnose, men et ganske udbredt fænomen. Mener, det er ca. 20 procent af befolkningen, der er særligt sensitive. Det er altså et helt almindeligt træk...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.