Kære Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2013

grinny

Jeg er ikke racist og jeg bliver det aldrig! Jeg er opdraget med at men ser det hele menneske før man evt. dømmer. 

Jeg tager stilling til det enkelte menneske og ja, der er det til tider mennesker med anden etnisk baggrund der står for skud lige som det kan være en dansker.

Jeg ønsker ikke at Danmark bliver et land hvor mine børn ikke kan vokse op med svinekød, dette er ikke fordi jeg ikke kan lide muslimer, det er ikke fordi jeg er racistisk, men fordi jeg gerne vil bevare Danmark og det Danmark står for.

Jeg ønsker heller ikke at der ikke kan stå et juletræ i en børnehave eller på en skole, det er dansk, det er vores tradition og det skal bevares lige meget om det kommer muslimer, nordmænd, franskmænd eller en anden nationalitet.

Tror man skal passe på med at sige "det der er racisme, det er imod muslimer", måske er det bare vores svar på hvad der sker af ændringer. Det har jo intet med troen eller menneskerne at gøre, ham der bliver skudt på vesterbro kan blive skudt af en dansker såvel som en muslim.

Man kan og skal ikke skære alle over i en kam, men det skal gå begge veje!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2013

lineog4

mor:) skriver:

Med din første sætning tabte du min sympati. Du vil have lige behandling, respekt for den du er men det gælder ikke den anden vej? Hvorfor synes du overhovedet den undersøgelse så var relevant at nævne hvis du ikke vil byde en dansk mand velkommen?
Men i de her arrangerede/ og ikke arrangeret ægteskaber...når man ses skal en af hankøn fra kvindens familie være deltagende? Jeg er ligeglad med berøring, men det er hele aspektet af at man ikke må være alene jeg ikke forstår? Hvis man er muslimsk kvinde vil man vel heller ikke have sex udenfor ægteskab alligevel, så hvorfor denne kontrol med kvinden men ikke med manden? Manden må jo heller ikke have sex udenfor ægteskabet?

Så enig... 

Er dog så heldig så jeg har mødt og kender en del både muslimer, jehova, mormoner, kristne osv så jeg har også opdaget at de heldigvis er lige så forskellige som folk er flest.

nu handler det om muslimer så sætter lige fokus der. Jeg har haft muslimske piger i skolen der gerne måtte overnatte ude, være alene med en dreng. Jeg har mødt muslimer der ikke spiste svinekød "direkte" men lod deres barn spise det i slik - på den anden side har ke mødt nogen der ikke ville deltage i vores børnefødselsdage hvis ikke vi kunne garantere alt var halal. For mig er de alle muslimer og ingen af dem er bedre muslimer end de andre. Islam er er en religion og kan udlægges, koranen kan lige som andre bøger læses og tolkes. 

Biblen kan læses og tolkes  vi alt for pålydende, skille kvinder feks. Tie i forsamlinger, vi måtte ikke blive skilt hvis begge var kristne mm. 

For mig er det at tage alt bogstaveligt det ortodokse jøder gør - og lader mig skriften hvad enten det er koranen, biblen, toraen eller andet alene være styrende i ens liv er for fundemantalistis. - jeg tror på ingen Gud uafhængig af navn kan have et ønske om man sætter ordet over individet, at man kan retfærdiggøre aar gøre et anden menneske ondt fordi man skulle overholde "ordet" og jeg læser egentlig koranen på samme måde (og jo har læst den dog i dansk udgave), jeg læser den samme menneskelighed ind i den.

Et god eksempel fra biblen er "man må ikke lyve" forestil dig du er fisker under 2. Verdenskrig og du har valgt at hjælpe jøder væk fra Danmark da de står over for at blive deporteret til kz lejre. Du bliver stoppet af tysk kontrol med lasten fyldt med jøder. Du bliver spurgt: har du jøder om bord. Her må du ikke lyve, men går du ikke imod "ordet" ville mennesker dø - jeg er ked af det men her tror jeg alle guder tilgivelse din synd og ja faktisk mene du skal synde. Det er eksempel der gør jeg aldrig ville kunne lade riter/ord/præster osv fortælle mig hvordan jeg skal handle, det man alene min menneskeligheder - de kan give guidelines men det er det - og det er derfor det ville være svært for mig at mine børn blev rettroende/fundementale inden en for en hvilken som helst religion.

Anmeld

2. november 2013

Hyacinth

Jeg har behov for lufte nogle tanker lidt. Tanker omkring det samfund jeg er en del af. Et samfund som i dag nærmest lever af at køre hetz mod muslimer. Den ene undersøgelse efter den anden, og den ene hyldest til den anden. Ahmad Akkari som pludselig er blevet en helt i det danske samfund fordi han ser livet med nye øjne, og den unge palæstinænsiske digter Yahya Hassan, som får en kæmpe modtagelse af det danske samfund. Og ja han har da også haft en sørgelig barndom, ifølge hans udsagn. Og jeg kan da også nikke genkendende til det han nævner, da jeg har set meget af det han fortæller om hos danskere med anden etnisk baggrund, men dette eksisterer også i etniske danske hjem. Tabuer skal brydes! Etniske danske eller med anden etnisk baggrund. Men selvfølgelig , igen igen. Det er det anderledes som forarger. Og så det med, hvorvidt etniske danskere vil have os som svigerbørn, og hvor mange som egentlig helst så sig fri fra kvinder med tørklæde på i det offentlige. Alle de fordomme om at vi med tørklæde er undertrykte hvor Søster Maria med tørklæde og som er nonne, bliver betragtet som religøs kristen , og søster Fatima med tørklæde bliver betragtet som undertrykt . Jeg og mange andre er tilhænger af det frie valg til at bære tørklædet og værne om sin dyd. Ingen skal påduttes noget det ikke vil. Men ironisk nok, føler jeg mig undertrykt af det danske samfund . Skulle det forbydes hvilket det ikke gør, da grundloven vægter højt , så er jeg tvunget til at leve indendøre. Ikke kunne færdiggøre mit sidste år på udd, ikke få et arbejde, ikke hygge offentligt med familie og venner. Jeg har indset at jeg måske aldrig bliver accepteret af det danske samfund før jeg assimilere mig helt. Men gør jeg det, mister jeg mig selv, og mit selv vægter jeg højere. Jeg vil ikke være et offer for undertrykkelse i Danmark. For jeg er den jeg er. En muslimsk kvinde med tørklæde, og som vil gøre sit for at blive et godt eksempel på, at man godt kan være troende muslim og deltage i det danske samfund. Tak fordi du læste med.

Jeg kan godt forstå dig! Det må være så udmattende, at skulle lægge øre til alt det, der skrives og siges, fordi det er så sjældent, at det der udtrykkes om om muslimer, er positivt.

Jeg går ind for et multikulturelt samfund, hvor vi alle kan leve dør om dør og ikke assimilation.
Et samfund hvor alle er på lige fod og ikke bliver vurdereret ud fra, om man bærer en bestemt beklædning eller lign.
Jeg vægter også god integration og høje krav til de der kommer til Danmark, men integration er gensidigt og det tror jeg lige så meget, at etniske danskere samt politikere skal forstå.

Men vi er nogen der ikke er så sort/hvid seende. Jeg tror bare man lægger mest mærke til det negative, desværre. Lidt ligesom at vælge mellem fokus på hhv. en hvid og en sort væg. Mange mennesker vil nok være tilbøjelige til, at se på den sorte (negative) væg.

Mit ønskesamfund kræver hårdt arbejde og en ændring af mentaliteten hos mange.

Anmeld

2. november 2013

lineog4

Så enig... 

Er dog så heldig så jeg har mødt og kender en del både muslimer, jehova, mormoner, kristne osv så jeg har også opdaget at de heldigvis er lige så forskellige som folk er flest.

nu handler det om muslimer så sætter lige fokus der. Jeg har haft muslimske piger i skolen der gerne måtte overnatte ude, være alene med en dreng. Jeg har mødt muslimer der ikke spiste svinekød "direkte" men lod deres barn spise det i slik - på den anden side har ke mødt nogen der ikke ville deltage i vores børnefødselsdage hvis ikke vi kunne garantere alt var halal. For mig er de alle muslimer og ingen af dem er bedre muslimer end de andre. Islam er er en religion og kan udlægges, koranen kan lige som andre bøger læses og tolkes. 

Biblen kan læses og tolkes  vi alt for pålydende, skille kvinder feks. Tie i forsamlinger, vi måtte ikke blive skilt hvis begge var kristne mm. 

For mig er det at tage alt bogstaveligt det ortodokse jøder gør - og lader mig skriften hvad enten det er koranen, biblen, toraen eller andet alene være styrende i ens liv er for fundemantalistis. - jeg tror på ingen Gud uafhængig af navn kan have et ønske om man sætter ordet over individet, at man kan retfærdiggøre aar gøre et anden menneske ondt fordi man skulle overholde "ordet" og jeg læser egentlig koranen på samme måde (og jo har læst den dog i dansk udgave), jeg læser den samme menneskelighed ind i den.

Et god eksempel fra biblen er "man må ikke lyve" forestil dig du er fisker under 2. Verdenskrig og du har valgt at hjælpe jøder væk fra Danmark da de står over for at blive deporteret til kz lejre. Du bliver stoppet af tysk kontrol med lasten fyldt med jøder. Du bliver spurgt: har du jøder om bord. Her må du ikke lyve, men går du ikke imod "ordet" ville mennesker dø - jeg er ked af det men her tror jeg alle guder tilgivelse din synd og ja faktisk mene du skal synde. Det er eksempel der gør jeg aldrig ville kunne lade riter/ord/præster osv fortælle mig hvordan jeg skal handle, det man alene min menneskeligheder - de kan give guidelines men det er det - og det er derfor det ville være svært for mig at mine børn blev rettroende/fundementale inden en for en hvilken som helst religion.

Først undskyld for min ipadsk - havde været inde og rette og skrive mere til, men det er forsvundet.

For det selvsagt et sidespring - det er der hvor man er i dialog om religion og det må man forvente kan ske i er samfund der er sekulariseret (næsten da vi jo hAr en statsejet kirke).

Jeg opfatter ikke mig selv som rascist, men kan mærke jeg bliver nød til at stoppe mig selv i krav til andre mennesker (her især muslimer) for ikke at blive kaldt rascist (ikke af muslimer, men bare i alt almindelighed). Jeg forventer når man lever i et demokratisk samfund så overholder man spillereglerne og man har som forældre en pligt til at muliggøre ens børn kan indgå i samfundet og får de bedste forudsætninger for dn uddannelse, et godt liv, lykke osv. Jeg forventer man bruger de demokratiske muligheder for at påvirke og ændre men at man i processen acceptere at det ikke er præcis som man ønsker det og rummer det. 

Det er jo ikke kun religiøse der kan ønske forandringer, der kan se ting i samfundet som ikke er ønskværdige. Der er da masser ting jeg gerne så ændret også nogen som er grundlæggende for mig, men det er min pligt at vise mine børn en måde at agere og få det bedste ud af det samfund der er mens jeg opdrager til i morgen dvs opdrager til det jeg tror er bedst. Men min opdragelse må ikke begrænse dem, lukke for deres muligheder - er mit ideal om et samfund for divergerende med det samfund jeg bor , så divergerende så jeg bremser mine børn så må jeg hvis det er et demokratisk samfund overveje om vi er på vej til en ændring og hvis ikke flytte. Er det er diktatorisk samfund kan jeg vælge at blive og kæmpe eller flytte.

Når man som menneske bliver mødt af krav som er lige for alle så kan man ikke kalde det rascistiksk. Når jeg kræver i skolen at alle børn skal deltage på lige fod når vi gård en kirke, når vi går i en moske, når vi hører om buddhisme eller hvad ved jeg så er det ikke rascistisk at jeg både kræver det af bo og Hassan - når jeg vælger at møde hvert barn netop som et barn og ikke kun som et produkt af en religion eller hudfarve så er det ikke rascistisk. Når jeg kræver af alle forældre de tager del i skolen, husker lektier, bøger osv så er det ikke rascistisk når jeg ringer emres forældre op og siger det  samme måde som jeg gør til ludvigs. Når jeg går ned i skolekøkkenet og laver pizza med ungerne og der på den ene pizza er skinke så er det ikke et udtryk for rascisme eller mangel på rummelighed så længe der også er en pizza uden - forresten hcorfor egentlig jeg sørger da ikke for der er en glutenfri, en laktosefri, en kosher, en vegetarisk nå men jeg ville til alle tider vælge at lave en uden skinke ;-) og det er på de punkter der desværre er en lille gruppe muslimer hånd i hånd med velmenende danskere der råber RASCISME og det er sgu ærgerligt for det lukker frem for åbner

og må skynde mig at sige jeg med de mennesker jeg møder røde, blå, gule og orange da heldigvis oplever rummelighed, ønsket om at være mennesker sammen og skrotte os og dem.

jeg oplever en glæde ved mangfoldigheden, det fantastiske man kan opnå ved det. Men mangfoldigheden, det rummelige samfund kræver noget af alle, det kræver man ikke lukker sin gruppe. Jeg er personlig ikke fortaler for feks. Skoler der er for en bestemt befolkningsgruppe for jeg tror det er i mødet vi udvikler os og sætter jeg mine børn på en skole hvor alle tænker ens (og det gør de selvsagt aldrig) så bremser jeg jo for den udvikling der er i mødet. Nå igen en anden diskussion ;-)

Anmeld

2. november 2013

A&F

Med din første sætning tabte du min sympati. Du vil have lige behandling, respekt for den du er men det gælder ikke den anden vej? Hvorfor synes du overhovedet den undersøgelse så var relevant at nævne hvis du ikke vil byde en dansk mand velkommen?
Men i de her arrangerede/ og ikke arrangeret ægteskaber...når man ses skal en af hankøn fra kvindens familie være deltagende? Jeg er ligeglad med berøring, men det er hele aspektet af at man ikke må være alene jeg ikke forstår? Hvis man er muslimsk kvinde vil man vel heller ikke have sex udenfor ægteskab alligevel, så hvorfor denne kontrol med kvinden men ikke med manden? Manden må jo heller ikke have sex udenfor ægteskabet?

I et tidligere indlæg nævner jeg ligestilling mellem kvinder og mænd, i islam og at mange ikke efterkommer det. Tab du bare min sympati , det søger jeg nemlig ikke, en kvinde kan ikk gifte sig med en ikke muslim netop pga deres fremtidige børn skal have en muslimsk far, hvilket jeg også nævner i et indlæg. Det er islams regler og ikke mine. Så længe han er muslim betyder herkomst intet . Når jeg henviser til det med svigerbørn og tørklæde , er det pga at de to undersøgelser kom næsten lige efter hinanden , hvor jeg undredes over hvorfor det netop lige skulle være sådan, . Det handler ikke om at jeg ærger mig over danskere ikke vil have muslimske svigerbørn. Det er ikke mit problem. Og slet ikke det mit indlæg handler om. Men som jeg sagde, at de to undersøgelser svigerbørn og så tørklædet. Hvad er meningen, hvorfor lige muslimer. Kunne forstå hvis det var med lange mellemrum . Men de sidste måneder har der bare være meget omtale omkring muslimer. Derfor mit indlæg. Er det forståeligt nu,? 

Anmeld

2. november 2013

A&F

grinny skriver:

Jeg er ikke racist og jeg bliver det aldrig! Jeg er opdraget med at men ser det hele menneske før man evt. dømmer. 

Jeg tager stilling til det enkelte menneske og ja, der er det til tider mennesker med anden etnisk baggrund der står for skud lige som det kan være en dansker.

Jeg ønsker ikke at Danmark bliver et land hvor mine børn ikke kan vokse op med svinekød, dette er ikke fordi jeg ikke kan lide muslimer, det er ikke fordi jeg er racistisk, men fordi jeg gerne vil bevare Danmark og det Danmark står for.

Jeg ønsker heller ikke at der ikke kan stå et juletræ i en børnehave eller på en skole, det er dansk, det er vores tradition og det skal bevares lige meget om det kommer muslimer, nordmænd, franskmænd eller en anden nationalitet.

Tror man skal passe på med at sige "det der er racisme, det er imod muslimer", måske er det bare vores svar på hvad der sker af ændringer. Det har jo intet med troen eller menneskerne at gøre, ham der bliver skudt på vesterbro kan blive skudt af en dansker såvel som en muslim.

Man kan og skal ikke skære alle over i en kam, men det skal gå begge veje!

Er helt enig. Men mange påvirkes af medierne . Men gensidig respekt er vejen frem. 

Anmeld

2. november 2013

lineog4

I et tidligere indlæg nævner jeg ligestilling mellem kvinder og mænd, i islam og at mange ikke efterkommer det. Tab du bare min sympati , det søger jeg nemlig ikke, en kvinde kan ikk gifte sig med en ikke muslim netop pga deres fremtidige børn skal have en muslimsk far, hvilket jeg også nævner i et indlæg. Det er islams regler og ikke mine. Så længe han er muslim betyder herkomst intet . Når jeg henviser til det med svigerbørn og tørklæde , er det pga at de to undersøgelser kom næsten lige efter hinanden , hvor jeg undredes over hvorfor det netop lige skulle være sådan, . Det handler ikke om at jeg ærger mig over danskere ikke vil have muslimske svigerbørn. Det er ikke mit problem. Og slet ikke det mit indlæg handler om. Men som jeg sagde, at de to undersøgelser svigerbørn og så tørklædet. Hvad er meningen, hvorfor lige muslimer. Kunne forstå hvis det var med lange mellemrum . Men de sidste måneder har der bare være meget omtale omkring muslimer. Derfor mit indlæg. Er det forståeligt nu,? 

Hvorfor nu - fordi der er valg lige om lidt og desværre har integration været på den politiske dagsorden på en negativ måde. 

jeg synes egentlig modsat dig der har været en lang pause i den kedelige debat og velkommgr hvis vi kan få en konstruktiv debat hvor hverken dansk Folkeparti retorik eller rascisme kortet trækkes, men hvor det netop bliver konstruktivt hvordan får de fordele der er ved mangfoldighed i spil.

Men lav en rundspørge, hvor mange ønsker at deres barn bliver jehova fx eller gifter sig med en fra hells angels (ikke for at sammenligne på nogen måde skulle bare lige finde på noget ) hvor mange synes det er okay man i Føtex sidder ved kassen mde 15 piercinger plus indopererede horn 

Anmeld

2. november 2013

A&F

lineog4 skriver:

Hvorfor nu - fordi der er valg lige om lidt og desværre har integration været på den politiske dagsorden på en negativ måde. 

jeg synes egentlig modsat dig der har været en lang pause i den kedelige debat og velkommgr hvis vi kan få en konstruktiv debat hvor hverken dansk Folkeparti retorik eller rascisme kortet trækkes, men hvor det netop bliver konstruktivt hvordan får de fordele der er ved mangfoldighed i spil.

Men lav en rundspørge, hvor mange ønsker at deres barn bliver jehova fx eller gifter sig med en fra hells angels (ikke for at sammenligne på nogen måde skulle bare lige finde på noget ) hvor mange synes det er okay man i Føtex sidder ved kassen mde 15 piercinger plus indopererede horn 

Det kan godt være. På mit studie blev det bare meget omtalt, altså de to undersøgelser mm. Hvor et par stykker med anden etnisk baggrund som ikke er muslimer har oplevet at mærke hvordan de bliver kigget på og dømt. Hvor de ikke kunne forstå den modstand . Men et eller andet sted har du ret .

Anmeld

2. november 2013

A&F

Hyacinth skriver:

Jeg kan godt forstå dig! Det må være så udmattende, at skulle lægge øre til alt det, der skrives og siges, fordi det er så sjældent, at det der udtrykkes om om muslimer, er positivt.

Jeg går ind for et multikulturelt samfund, hvor vi alle kan leve dør om dør og ikke assimilation.
Et samfund hvor alle er på lige fod og ikke bliver vurdereret ud fra, om man bærer en bestemt beklædning eller lign.
Jeg vægter også god integration og høje krav til de der kommer til Danmark, men integration er gensidigt og det tror jeg lige så meget, at etniske danskere samt politikere skal forstå.

Men vi er nogen der ikke er så sort/hvid seende. Jeg tror bare man lægger mest mærke til det negative, desværre. Lidt ligesom at vælge mellem fokus på hhv. en hvid og en sort væg. Mange mennesker vil nok være tilbøjelige til, at se på den sorte (negative) væg.

Mit ønskesamfund kræver hårdt arbejde og en ændring af mentaliteten hos mange.

Tak for dit indlæg. Jeg deler dine synspunkter . Og vil kun det bedste for vores samfund.

Anmeld

2. november 2013

lineog4

Det kan godt være. På mit studie blev det bare meget omtalt, altså de to undersøgelser mm. Hvor et par stykker med anden etnisk baggrund som ikke er muslimer har oplevet at mærke hvordan de bliver kigget på og dømt. Hvor de ikke kunne forstå den modstand . Men et eller andet sted har du ret .

Min mand er italiener men kunne egentlig godt ligne en fra Tyrkiet - hvem kan ikke det da jeg har mødt tyrkere med lyst hår og blå øjne  Men det jeg ville skrive er vi har også mødt fordommene, de forudindtagede meninger osv og jeg laver da tit grin med at bliver han stoppet med en hobbykniv ryger han i fængsel og bliver jeg stoppet får jeg en bøde. 

Så det er ikke fordi jeg er uenig med dig i, at der findes en gruppe af uvidende og bange etnisk danskere som i dem grad er rascistiske og meget lidt rummelige. Men som jeg oplever verden er vi nok bare flest der ikke er sådan.

men samtidig er der også en lille gruppe muslimer som får tegnet et dårligt billede og det er vors opgave hverken at generalisere ud fra den lille gruppe muslimer eller den lille gruppe baneg etniske danskere og gå i dialog om hvilke krav vi kan stille til hinanden.

og så skal man huske at se kritisk på undersøgelser, lagde svarene op til flere valgmuligheder fx spurgte du mig: ønsker du din søn bliver bøsse? Nej. Konklusion en ville ikke kunne tolere hendes søn blev bøsse. Øh nej det mente jeg ikke, jeg mente bare jeg ikke ønsker det for ham for det i dagens Danmark er svært at være og blive accepteret. Ønsker du din datter gifter sig med en muslim, hmm nej... En er i od man gifter sig med en muslim - øh nej jeg mente bar. Jeg ka se problematikker i det så som udgangspunkt ønsker jeg hun vælger den nemme vej i livet og bare er lykkelig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.