Så enig...
Er dog så heldig så jeg har mødt og kender en del både muslimer, jehova, mormoner, kristne osv så jeg har også opdaget at de heldigvis er lige så forskellige som folk er flest.
nu handler det om muslimer så sætter lige fokus der. Jeg har haft muslimske piger i skolen der gerne måtte overnatte ude, være alene med en dreng. Jeg har mødt muslimer der ikke spiste svinekød "direkte" men lod deres barn spise det i slik - på den anden side har ke mødt nogen der ikke ville deltage i vores børnefødselsdage hvis ikke vi kunne garantere alt var halal. For mig er de alle muslimer og ingen af dem er bedre muslimer end de andre. Islam er er en religion og kan udlægges, koranen kan lige som andre bøger læses og tolkes.
Biblen kan læses og tolkes vi alt for pålydende, skille kvinder feks. Tie i forsamlinger, vi måtte ikke blive skilt hvis begge var kristne mm.
For mig er det at tage alt bogstaveligt det ortodokse jøder gør - og lader mig skriften hvad enten det er koranen, biblen, toraen eller andet alene være styrende i ens liv er for fundemantalistis. - jeg tror på ingen Gud uafhængig af navn kan have et ønske om man sætter ordet over individet, at man kan retfærdiggøre aar gøre et anden menneske ondt fordi man skulle overholde "ordet" og jeg læser egentlig koranen på samme måde (og jo har læst den dog i dansk udgave), jeg læser den samme menneskelighed ind i den.
Et god eksempel fra biblen er "man må ikke lyve" forestil dig du er fisker under 2. Verdenskrig og du har valgt at hjælpe jøder væk fra Danmark da de står over for at blive deporteret til kz lejre. Du bliver stoppet af tysk kontrol med lasten fyldt med jøder. Du bliver spurgt: har du jøder om bord. Her må du ikke lyve, men går du ikke imod "ordet" ville mennesker dø - jeg er ked af det men her tror jeg alle guder tilgivelse din synd og ja faktisk mene du skal synde. Det er eksempel der gør jeg aldrig ville kunne lade riter/ord/præster osv fortælle mig hvordan jeg skal handle, det man alene min menneskeligheder - de kan give guidelines men det er det - og det er derfor det ville være svært for mig at mine børn blev rettroende/fundementale inden en for en hvilken som helst religion.
Først undskyld for min ipadsk - havde været inde og rette og skrive mere til, men det er forsvundet.
For det selvsagt et sidespring - det er der hvor man er i dialog om religion og det må man forvente kan ske i er samfund der er sekulariseret (næsten da vi jo hAr en statsejet kirke).
Jeg opfatter ikke mig selv som rascist, men kan mærke jeg bliver nød til at stoppe mig selv i krav til andre mennesker (her især muslimer) for ikke at blive kaldt rascist (ikke af muslimer, men bare i alt almindelighed). Jeg forventer når man lever i et demokratisk samfund så overholder man spillereglerne og man har som forældre en pligt til at muliggøre ens børn kan indgå i samfundet og får de bedste forudsætninger for dn uddannelse, et godt liv, lykke osv. Jeg forventer man bruger de demokratiske muligheder for at påvirke og ændre men at man i processen acceptere at det ikke er præcis som man ønsker det og rummer det.
Det er jo ikke kun religiøse der kan ønske forandringer, der kan se ting i samfundet som ikke er ønskværdige. Der er da masser ting jeg gerne så ændret også nogen som er grundlæggende for mig, men det er min pligt at vise mine børn en måde at agere og få det bedste ud af det samfund der er mens jeg opdrager til i morgen dvs opdrager til det jeg tror er bedst. Men min opdragelse må ikke begrænse dem, lukke for deres muligheder - er mit ideal om et samfund for divergerende med det samfund jeg bor , så divergerende så jeg bremser mine børn så må jeg hvis det er et demokratisk samfund overveje om vi er på vej til en ændring og hvis ikke flytte. Er det er diktatorisk samfund kan jeg vælge at blive og kæmpe eller flytte.
Når man som menneske bliver mødt af krav som er lige for alle så kan man ikke kalde det rascistiksk. Når jeg kræver i skolen at alle børn skal deltage på lige fod når vi gård en kirke, når vi går i en moske, når vi hører om buddhisme eller hvad ved jeg så er det ikke rascistisk at jeg både kræver det af bo og Hassan - når jeg vælger at møde hvert barn netop som et barn og ikke kun som et produkt af en religion eller hudfarve så er det ikke rascistisk. Når jeg kræver af alle forældre de tager del i skolen, husker lektier, bøger osv så er det ikke rascistisk når jeg ringer emres forældre op og siger det samme måde som jeg gør til ludvigs. Når jeg går ned i skolekøkkenet og laver pizza med ungerne og der på den ene pizza er skinke så er det ikke et udtryk for rascisme eller mangel på rummelighed så længe der også er en pizza uden - forresten hcorfor egentlig jeg sørger da ikke for der er en glutenfri, en laktosefri, en kosher, en vegetarisk nå men jeg ville til alle tider vælge at lave en uden skinke ;-) og det er på de punkter der desværre er en lille gruppe muslimer hånd i hånd med velmenende danskere der råber RASCISME og det er sgu ærgerligt for det lukker frem for åbner
og må skynde mig at sige jeg med de mennesker jeg møder røde, blå, gule og orange da heldigvis oplever rummelighed, ønsket om at være mennesker sammen og skrotte os og dem.
jeg oplever en glæde ved mangfoldigheden, det fantastiske man kan opnå ved det. Men mangfoldigheden, det rummelige samfund kræver noget af alle, det kræver man ikke lukker sin gruppe. Jeg er personlig ikke fortaler for feks. Skoler der er for en bestemt befolkningsgruppe for jeg tror det er i mødet vi udvikler os og sætter jeg mine børn på en skole hvor alle tænker ens (og det gør de selvsagt aldrig) så bremser jeg jo for den udvikling der er i mødet. Nå igen en anden diskussion ;-)