lineog4 skriver:
Så enig...
Er dog så heldig så jeg har mødt og kender en del både muslimer, jehova, mormoner, kristne osv så jeg har også opdaget at de heldigvis er lige så forskellige som folk er flest.
nu handler det om muslimer så sætter lige fokus der. Jeg har haft muslimske piger i skolen der gerne måtte overnatte ude, være alene med en dreng. Jeg har mødt muslimer der ikke spiste svinekød "direkte" men lod deres barn spise det i slik - på den anden side har ke mødt nogen der ikke ville deltage i vores børnefødselsdage hvis ikke vi kunne garantere alt var halal. For mig er de alle muslimer og ingen af dem er bedre muslimer end de andre. Islam er er en religion og kan udlægges, koranen kan lige som andre bøger læses og tolkes.
Biblen kan læses og tolkes vi alt for pålydende, skille kvinder feks. Tie i forsamlinger, vi måtte ikke blive skilt hvis begge var kristne mm.
For mig er det at tage alt bogstaveligt det ortodokse jøder gør - og lader mig skriften hvad enten det er koranen, biblen, toraen eller andet alene være styrende i ens liv er for fundemantalistis. - jeg tror på ingen Gud uafhængig af navn kan have et ønske om man sætter ordet over individet, at man kan retfærdiggøre aar gøre et anden menneske ondt fordi man skulle overholde "ordet" og jeg læser egentlig koranen på samme måde (og jo har læst den dog i dansk udgave), jeg læser den samme menneskelighed ind i den.
Et god eksempel fra biblen er "man må ikke lyve" forestil dig du er fisker under 2. Verdenskrig og du har valgt at hjælpe jøder væk fra Danmark da de står over for at blive deporteret til kz lejre. Du bliver stoppet af tysk kontrol med lasten fyldt med jøder. Du bliver spurgt: har du jøder om bord. Her må du ikke lyve, men går du ikke imod "ordet" ville mennesker dø - jeg er ked af det men her tror jeg alle guder tilgivelse din synd og ja faktisk mene du skal synde. Det er eksempel der gør jeg aldrig ville kunne lade riter/ord/præster osv fortælle mig hvordan jeg skal handle, det man alene min menneskeligheder - de kan give guidelines men det er det - og det er derfor det ville være svært for mig at mine børn blev rettroende/fundementale inden en for en hvilken som helst religion.
Jeg er helt enig i det du skriver.
Mit indtryk er også at religionen bliver praktiseret forskelligt fra familie til familie. Jeg har f.eks. godt måtte sove ude hos veninder. Jeg har en dansk kæreste, som mine forældre er utrolige glade for.
Men min danske ekskæreste f.eks. måtte konvertere for at få lov til at se en muslimsk pige han blev forelsket i (han mødte hende på studiet) og hendes fætter var altid med.
Nu spurgte jeg ind til de arrangerede ægteskaber, netop fordi ts bringer dem på banen og at kvinden ikke må færdes ude, uden at en hankøn fra familien er med og det kan virkelig undre mig hvordan man så lærer sin fremtidige ægtemand rigtigt at kende, hvis der sidder en og "holder øje" med en hele tiden.