Kære Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2013

A&F

lineog4 skriver:

Min mand er italiener men kunne egentlig godt ligne en fra Tyrkiet - hvem kan ikke det da jeg har mødt tyrkere med lyst hår og blå øjne  Men det jeg ville skrive er vi har også mødt fordommene, de forudindtagede meninger osv og jeg laver da tit grin med at bliver han stoppet med en hobbykniv ryger han i fængsel og bliver jeg stoppet får jeg en bøde. 

Så det er ikke fordi jeg er uenig med dig i, at der findes en gruppe af uvidende og bange etnisk danskere som i dem grad er rascistiske og meget lidt rummelige. Men som jeg oplever verden er vi nok bare flest der ikke er sådan.

men samtidig er der også en lille gruppe muslimer som får tegnet et dårligt billede og det er vors opgave hverken at generalisere ud fra den lille gruppe muslimer eller den lille gruppe baneg etniske danskere og gå i dialog om hvilke krav vi kan stille til hinanden.

og så skal man huske at se kritisk på undersøgelser, lagde svarene op til flere valgmuligheder fx spurgte du mig: ønsker du din søn bliver bøsse? Nej. Konklusion en ville ikke kunne tolere hendes søn blev bøsse. Øh nej det mente jeg ikke, jeg mente bare jeg ikke ønsker det for ham for det i dagens Danmark er svært at være og blive accepteret. Ønsker du din datter gifter sig med en muslim, hmm nej... En er i od man gifter sig med en muslim - øh nej jeg mente bar. Jeg ka se problematikker i det så som udgangspunkt ønsker jeg hun vælger den nemme vej i livet og bare er lykkelig. 

Brugte de to som eksempler, og en af dem er politisk aktiv for at ændre nogle ting i dette samfund . Og han oplever modstand omkring muslimer . 

Men i bund og grund har du ret og jeg er enig i det du skriver. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
A&F skriver:

I et tidligere indlæg nævner jeg ligestilling mellem kvinder og mænd, i islam og at mange ikke efterkommer det. Tab du bare min sympati , det søger jeg nemlig ikke, en kvinde kan ikk gifte sig med en ikke muslim netop pga deres fremtidige børn skal have en muslimsk far, hvilket jeg også nævner i et indlæg. Det er islams regler og ikke mine. Så længe han er muslim betyder herkomst intet . Når jeg henviser til det med svigerbørn og tørklæde , er det pga at de to undersøgelser kom næsten lige efter hinanden , hvor jeg undredes over hvorfor det netop lige skulle være sådan, . Det handler ikke om at jeg ærger mig over danskere ikke vil have muslimske svigerbørn. Det er ikke mit problem. Og slet ikke det mit indlæg handler om. Men som jeg sagde, at de to undersøgelser svigerbørn og så tørklædet. Hvad er meningen, hvorfor lige muslimer. Kunne forstå hvis det var med lange mellemrum . Men de sidste måneder har der bare være meget omtale omkring muslimer. Derfor mit indlæg. Er det forståeligt nu,? 

Jamen du forklarer meget godt hvorfor undersøgelsen viser at der ikke er så mange blandede forhold. Og hvordan understøtter den undersøgelse din hetz følelse forstår jeg så ikke? Der laves undersøgelse om maange ting. Så at der også laves omkring muslimer har der intet med hetz at gøre?

Anmeld

2. november 2013

1990h

mor:) skriver:

Hvad bilder de sig ind at køre ind i en ægte dansker og ovenikøbet i en ægte danskers land....de er jo bare turister.

Du bekræfter vidst lige hvad ts skriver om

Kunne det være de bare var ubehøvlet. Hvad havde du tænkt hvis en dansker havde gjort det? 

har jeg sagt jeg ikke bekræfter det ts skriver om? ...

Anmeld

2. november 2013

Patriark

A&F skriver:

Tak for dit svar og at du deler dine tanker. For mit vedkommende er det min sidste frygt at det skulle ske. Og jeg ser intet galt i R4bia, tværtimod. Men det kræver også at man forstår alt det som foregår men det er en anden debat. Jeg er tværtimod mere bange for den amerikanisering vi lever under. Halloween, Valentines day, krig mm. Altså hvilke værdier har Danmark snart tilbage? Min frygt for amerikanisering er langt større end islamisering.

Amerikanisering? Du er godt klar over, at derer det land i verdenen der har den mest dynamiske og blandede befolkning. Desuden er Halloween en gammel hedensk, skandinavisk tradition, Samhain, så det er ikke så farligt.

Anmeld

2. november 2013

Patriark

modesty skriver:

Jeg forstår godt dine tanker.

Jeg synes at Yahya Hassans historie er vigtig, på samme måde som Kim Leines historie er vigtig, og at det er vigtigt at sager som Brønderslev og Tønder ser dagens lys. Så lige med det konkrete eksempel synes jeg egentlig ikke at der bliver skelnet.

Men jeg går også ind for individets frie valg, og det indebærer også retten til at bære tørklæde, ligeså vel som det indebærer retten til at være Jehovas Vidne og stemme dørklokker, og være Hare Krishna og chante sange på Strøget.

Vi skal alle have lov til at være her, og det at en person vælger anderledes end jeg, er jo ingen trussel mod mig. På samme måde som det ikke er en trussel mod nogen hvis jeg vælger at gå i lårkort og stilletter.

Jeg er imod alle mennesker der går ind for at begrænse det frie valg og ytringsfriheden - uanset etnisk herkomst og religion.

Spørgsmålet er så om tørklædet er et frit valg, eller om der følger et absolut fravalg med dette, f.eks. Familie?

Anmeld

2. november 2013

1990h skriver:

har jeg sagt jeg ikke bekræfter det ts skriver om? ...

nej, men det er netop dine fordomme du taler ud fra. De kunne vel have handlet som de gjorde uden det har noget som helst med deres etnicitet at gøre?

Anmeld

2. november 2013

Patriark

A&F skriver:

Jeg har andre tanker omkring Yahya Hassan. Jeg mener , at han har oplevet et enormt svigt både hjemme og ude. Men vi skal have helhedssynet med ind og høre om de andre vinkler i sagen også. Jeg synes det er fint at han står frem tværtimod. Det jeg mener er, at jeg synes det er forkert at inddrage islam i dette, og at man er en helt hvis man kan bryde islam, hvorimod det er utrolig flot af ham at han kan sætte fokus på omsorgsvigt og vise, hvordan han bearbejder det med sine digte.

Ofte er omsorgssvigtet jo en direkte konsekvens af forældrenes kultur, i denne sammenhæng islam. Det er ikke et enkeltstående tilfælde!!

Anmeld

2. november 2013

Patriark

Albertsen92 skriver:

Endnu et eksempel på, at muslimer altid føler sig trådt på.

orv det var dumt det der. Tillykke.

Anmeld

2. november 2013

lineog4 skriver:

Så enig... 

Er dog så heldig så jeg har mødt og kender en del både muslimer, jehova, mormoner, kristne osv så jeg har også opdaget at de heldigvis er lige så forskellige som folk er flest.

nu handler det om muslimer så sætter lige fokus der. Jeg har haft muslimske piger i skolen der gerne måtte overnatte ude, være alene med en dreng. Jeg har mødt muslimer der ikke spiste svinekød "direkte" men lod deres barn spise det i slik - på den anden side har ke mødt nogen der ikke ville deltage i vores børnefødselsdage hvis ikke vi kunne garantere alt var halal. For mig er de alle muslimer og ingen af dem er bedre muslimer end de andre. Islam er er en religion og kan udlægges, koranen kan lige som andre bøger læses og tolkes. 

Biblen kan læses og tolkes  vi alt for pålydende, skille kvinder feks. Tie i forsamlinger, vi måtte ikke blive skilt hvis begge var kristne mm. 

For mig er det at tage alt bogstaveligt det ortodokse jøder gør - og lader mig skriften hvad enten det er koranen, biblen, toraen eller andet alene være styrende i ens liv er for fundemantalistis. - jeg tror på ingen Gud uafhængig af navn kan have et ønske om man sætter ordet over individet, at man kan retfærdiggøre aar gøre et anden menneske ondt fordi man skulle overholde "ordet" og jeg læser egentlig koranen på samme måde (og jo har læst den dog i dansk udgave), jeg læser den samme menneskelighed ind i den.

Et god eksempel fra biblen er "man må ikke lyve" forestil dig du er fisker under 2. Verdenskrig og du har valgt at hjælpe jøder væk fra Danmark da de står over for at blive deporteret til kz lejre. Du bliver stoppet af tysk kontrol med lasten fyldt med jøder. Du bliver spurgt: har du jøder om bord. Her må du ikke lyve, men går du ikke imod "ordet" ville mennesker dø - jeg er ked af det men her tror jeg alle guder tilgivelse din synd og ja faktisk mene du skal synde. Det er eksempel der gør jeg aldrig ville kunne lade riter/ord/præster osv fortælle mig hvordan jeg skal handle, det man alene min menneskeligheder - de kan give guidelines men det er det - og det er derfor det ville være svært for mig at mine børn blev rettroende/fundementale inden en for en hvilken som helst religion.

Jeg er helt enig i det du skriver.
Mit indtryk er også at religionen bliver praktiseret forskelligt fra familie til familie. Jeg har f.eks. godt måtte sove ude hos veninder. Jeg har en dansk kæreste, som mine forældre er utrolige glade for.
Men min danske ekskæreste f.eks. måtte konvertere for at få lov til at se en muslimsk pige han blev forelsket i (han mødte hende på studiet) og hendes fætter var altid med.

Nu spurgte jeg ind til de arrangerede ægteskaber, netop fordi ts bringer dem på banen og at kvinden ikke må færdes ude, uden at en hankøn fra familien er med og det kan virkelig undre mig hvordan man så lærer sin fremtidige ægtemand rigtigt at kende, hvis der sidder en og "holder øje" med en hele tiden.

Anmeld

2. november 2013

Patriark

1990h skriver:

Ja præcist.

og jeg tror sku det de færreste af dem der selv har en skid respekt for os..i forgårs kørte et muslimsk par ind i min barnevogn da jeg stod og skulle pakke den sammen ved parkerings bås ved netto på trods af der andre parkerings pladser og de udemærket godt havde set mig da de kørte 10km i timen..så føler jeg mig i hvert fald ikke respekteret i mit eget land..

Dit eget land?? Fed retorik.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.