Tager jeg det for personligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2013

Pikku Myy

Fru Hansen skriver:

For det tredje så er en del børn selvfølgelig rytme-følsomme. Men man er sørme meget rytme-følsom hvis man kommer ud af sin gænge pga en times senere aflevering. Efter lidt tid bliver det jo også en rytme at der er forskel på afleveringstiderne eftersom det er faste dage og faste mødetider.

Jeg er en af dem der har et barn, der er meget rytme-følsom. Det handler ikke så meget om tidspunktet, men at når morgenrutinen er gennemført så fortsætter den med at vi går ud af døren. Hvis sidste del ikke indtræffer går han bare og venter på at vi skal afsted. Det betyder at han slet ikke kan gå i gang med noget som helst og bliver frustreret over at dagen ikke kan fortsætte.

Hvis han har brug for en rolig morgen (og vi har tid) kan vi trække tiden, men når vi når til "ud ad døren"-punktet, skal vi ud af døren.

Det betyder at vi nogengange afleverer tidligere end vi rent logistisk har brug for, men det er nu en gang det der virker bedst for min søn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2013

VIPpigen

Pikku Myy skriver:

Jeg tror der er forskel på børn. Jeg har en dreng, der slet ikke kan finde ud af at hygge sig, hvis der er ekstra tid til han skal i børnehave. Han bliver bare frustreret over at vente og kan ikke komme i gang med at lege/hygge når han ved at vi skal afsted.

Det er det samme hvis vi skal et eller andet en dag hvor vi har fri. Det gælder om at blive færdige og så ud ad døren. Ellers går han i total vente-frustration.

Det kan godt være det kan lade sig gøre for andre familier, men det er bestemt ikke der vi skal lægge vores kvalitetstid.

Jeg troede lige jeg var ene om sådan et barn, når alle andre godt kan hygge hjemme inden de aflevere.

vi har en fast rutine, ikke noget decideret klokkeslæt, men en "nu-står-vi-op-rutine" så står vi op klokken 8 (ja, jeg har luksus fordi jeg pt går hjemme) jamen så bliver hun afleveret senest kl 9, står hun tidligere op, kommer hun tidligere afsted, fordi sådan er hendes morgenrutine. Hendes rutine er i tingene om morgenen, ikke i tiden...

Og jeg skal bestemt ikke gøre noget for at ændre det

Det skal lige siges at vi altså sagtens kan hygge selvom hun vågner kl 6.30, og vil tidligt ud af døren..... 

Anmeld

23. august 2013

raca

Fru Hansen skriver:

Ih altså jeg bliver nødt til at kommentere på jer der skriver at dagplejeren bare vil have lov til at sove længere. Det er selvfølgelig en mulighed men sansynligvis handler det om noget andet.

For det første så skal dagplejeren være oppe og klar til sin åbningstid fordi hun samme morgen kan blive ringet op og skal være klar til at modtage gæstebørn med kort varsel. Så at sove længe er ikke en reel mulighed med mindre man meget hurtigt kan stå op og komme i tøjet.

For det andet så er der mange flere forældre end i måske tror, der lader børnene være i institutioner/dagpleje længere end "nødvendigt" fordi de mener at 117 andre ting er vigtigere end at være sammen med barnet. Det er set at forældre har afleveret deres børn fordi forælderen trængte til at sove fordi barnet var oppe om natten!  Det er også set at forældre kører hjem efter arbejde og lufter hund/støvsuger mm uden barnet. Hvorfor i alverden ikke lige tage barnet med på turen eller støvsuge sammen med barnet.
I bund og grund ved ingen af os ( heller ikke mig) om trådstarter er en der sender sit barn afsted alle dage fra morgen til aften også på egne fridage. Måske er dagplejerens kommentar berettiget selv om den kunne være pænere afleveret.

For det tredje så er en del børn selvfølgelig rytme-følsomme. Men man er sørme meget rytme-følsom hvis man kommer ud af sin gænge pga en times senere aflevering. Efter lidt tid bliver det jo også en rytme at der er forskel på afleveringstiderne eftersom det er faste dage og faste mødetider.

For det fjerde, så ja for pokker da. En dagplejer skal "blande sig" og det skal pædagogen, pædagogmedhjælperen, skolelæreren og politibetjenten også
Naturligvis er det dagplejerens opgave at passe barnet men det er også dagplejerens opgave at være opmærksom på barnets trivsel og meget andet. En dagplejer er jo også en del af det offentlige system.

Naturligvis kan dagplejeren være forkælet og ønsker sig at sove længe - men eftersom hun ikke kan fortælle sin version af historien ved vi det jo ikke 

lige nøjagtig.. og det kan også være noget planligning i det.

for hvis de andre har ændret arbejdstider det sker jo.. eller TS har skrevet at de var flexible mht til hente og bringe tidspunkter..

altså pt har dp jo ifølge ts en arbejdsuge på 55timer.. dette kan jo ikke passe.. måske har hun nyskæringt sprurgt ind til om åbningstiden evt kunne tilpasses så hun åbnede kl 730 og havde det længre åben.. i den anden ende som det andet forældre par jo har brug for, og hvis det ene forældre par ikke rykker sig, så er det ene barn måske nødt til at flytte.

for dp bliver nok ikke ved med at arbejde 55 timer pr uge..

Anmeld

23. august 2013

Pikku Myy

VIPpigen skriver:

Jeg troede lige jeg var ene om sådan et barn, når alle andre godt kan hygge hjemme inden de aflevere.

vi har en fast rutine, ikke noget decideret klokkeslæt, men en "nu-står-vi-op-rutine" så står vi op klokken 8 (ja, jeg har luksus fordi jeg pt går hjemme) jamen så bliver hun afleveret senest kl 9, står hun tidligere op, kommer hun tidligere afsted, fordi sådan er hendes morgenrutine. Hendes rutine er i tingene om morgenen, ikke i tiden...

Det skal lige siges at vi altså sagtens kan hygge selvom hun vågner kl 6.30, og vil tidligt ud af døren..... 

Du er ikke alene

Anmeld

23. august 2013

raca

VIPpigen skriver:

vi har lært vore børn at det er klokken der gælder..da hverken dp mor eller bh ville havde åbent 45 min efter de stod op.... de færeste steder åbner kl 530-6

så derfor kommer hvor god tid man har om morgen an på hvor længe man sover.. 

samt når man arbejder forskudte tider bliver børne nødt til at tilpasse sig hvis de vil være sammen med forældrene.. for ellers kan barnet godt resikere ikke og se dene ene forældre andet end 30 min pr dag.

Anmeld

23. august 2013

Anonym trådstarter

Puha, sikke mange svar! Og en diskussion mit indlæg har taget... 

Her er lige et samlet svar på alle jeres spørgsmål og misforståelser; 

1. Vi aflevere hende ALTID kl. 7.00-7.30 hver eneste dag, ganske simpelt af den grund at hun sover fra kl. 8.00 - 9.00 hver eneste dag, og børnene skal senest være afleveret kl. 9.00, så derfor aflevere jeg der HVER DAG! 

2. Ja hun er Privat, derfor timerne er således!  

3. Ja, jeg går KUN i skole 2 gange om ugen & læser resten af fagene hjemme! Meeeen som skrevet i nr 1, så har vi en fast rytme med hun sover om morgen (kl.8.00) så derfor så tidlig aflevering som nogle mener!  

4. Ca hver anden uge har hun en hjemmedag sammen med mig, så det er ikke fordi jeg vil slippe af med henDe!

5. Vi er en familie med faste rutiner, som vi elsker! Alting er skemalagt og tidsbestemt, det fungere fint for os så det behøver man ikke stille spørgsmålstegn ved! Vi har lært at med en god rytme har man en god dag!  

Håber at jeg fik svaret på alle jeres spørgsmål...  

Anmeld

23. august 2013

Anonym trådstarter

Og en sidste ting; 

Tak for alle jeres svar, var bekymret for om det bare var mig der følte mig støt over hendes ord, tak for rådene... Jeg vil lade den lille til næste gang hun kommer med en bemærkning om det, så vil jeg tage en snak med hende om hvordan og hvorledes...  

Anmeld

23. august 2013

VIPpigen

raca skriver:

vi har lært vore børn at det er klokken der gælder..da hverken dp mor eller bh ville havde åbent 45 min efter de stod op.... de færeste steder åbner kl 530-6

så derfor kommer hvor god tid man har om morgen an på hvor længe man sover.. 

samt når man arbejder forskudte tider bliver børne nødt til at tilpasse sig hvis de vil være sammen med forældrene.. for ellers kan barnet godt resikere ikke og se dene ene forældre andet end 30 min pr dag.

Det fungere nok også for nogen, bare ikke alle børn der kan det.

bare som eks Til morgen skulle datteren være i dp tidligt, de skulle ud af huset, men det resulterede i at hun ingen morgenmad ville have, så afsted kom hun på Tom mave. nogen gange når hun ikke kan finde ud af det, så kan hun få lidt kiks med, som hun spiser på vej til dp, men det er ikke altid hun vil.

Men nogen børn har bare brug for at rutinerne ligger i dagens gøremål, og ikke i tidspunkterne

Anmeld

23. august 2013

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Øh, forklar hende at i skal på arbejde/i skole og at i har en hyggelig morgen og eftermiddagsrutine?

Har selv haft en kontrovers med mun (ellers dejlige) dagplejemor. Det var liiige ved at udvikle sig rigtig ubehageligt, men jeg tig tyren ved hornene og sagde at vi blev nød til liiige at tage en lille sludder. Holdt bolden på egen banehalvdel og var meget pædagogisk, og heldigvis er alt tilbage til normalen nu...

Har kommet med et samlet svar til alle... ;-) 

Tak for dit svar.  

Anmeld

23. august 2013

Anonym trådstarter

LuLy skriver:

Øh hvad med at hun finder sig et job med lidt senere mødetider, hvis hun ikke gider stå tidligt op. Det lugter langt væk af at det irriterer hende at hun SKAL tidligt op når nu det ene barm først kommer sent. Tror slet ikke det handler om jer som forældre. Hun skal bare tie stille og tage imod jeres barn med et smil!

Min datter er også altid den første der bliver afleveret fordi jeg selv møder 7.45. Og har aldrig hørt et ondt ord om det fra vores dagplejemor

Har kommet med et samlet svar til alle... ;-) 

Tak for dit svar.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.