Hvornår er en kvinde for gammel til at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2013

Alexis - i den virtuelle verden!

Mamalou skriver:

Hej med jer!

Hvornår synes I at man som kvinde er for gammel til at blive gravid/få børn?

Jeg spørger fordi jeg fylder 31 til april. Jeg blev alene med min søn i juni 2012 og har ikke planer om, at skal finde en kæreste i det næste laaaaange stykke tid... Pludselig slår det mig, at jeg faktisk kan gå hen og blive for gammel til at få flere børn. Altså at jeg først er klar til et ny forhold - først møder "the one" når det er for sent. Det er nok en lidt dum tanke, især fordi jeg slet ikke ved om jeg vil have flere, men tanken går mig alligevel lidt på... 

Nogle vil måske sige, at jeg har "mange" år endnu, mens andre synes jeg måske allerede er ved at være der... 

Skyd løs!

Vh. Louise 

Svært emne. Da jeg var yngre (20-25) tænkte jeg 35 måtte være grænsen, ihvertfald for mig selv. Nu er jeg 30, og har en søn. Og regner da med der kommer mindst én mere på et tidspunkt... Min bedste veninde bliver 38 snart, men hun er livlig og ung af sind. Så tænker slet ikke hun er for gammel til at blive mor... Vil sige det er forskelligt... Men overgangsalderen må være en god indikator 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2013

Majeha

For nogle år siden var min egen grænse 30 år, men det kan jeg slet ikke nå, så har rykket den til 35. Det jeg bekymrer mig mest om, er risikoen for sygdomme og misdannelser hos barnet, der stiger, jo ældre man bliver.

Men generelt synes jeg ikke, jeg kan vurdere, hvornår man/kvinder ikke skulle få (flere) børn. Min kærestes svigerinde var 37 med den første og 42 med den 2. Og de er begge sunde og raske, og hun er frisk og man mærker overhovedet ikke, hun er i "den ældre ende" med småbørn.

Men den absolut sidste grænse går nok ved overgangsalderen (medmindre, den kommer før grundet evt. sygdom). Synes ikke, man skal gå ind med fertilitetsbehandling, når først overgangsalderen er kommet naturligt.

Anmeld

21. marts 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Mamalou skriver:

Hej med jer!

Jeg spørger fordi jeg fylder 31 til april. Jeg blev alene med min søn i juni 2012 og har ikke planer om, at skal finde en kæreste i det næste laaaaange stykke tid... Pludselig slår det mig, at jeg faktisk kan gå hen og blive for gammel til at få flere børn. Altså at jeg først er klar til et ny forhold - først møder "the one" når det er for sent. Det er nok en lidt dum tanke, især fordi jeg slet ikke ved om jeg vil have flere, men tanken går mig alligevel lidt på... 

Nogle vil måske sige, at jeg har "mange" år endnu, mens andre synes jeg måske allerede er ved at være der... 

Skyd løs!

Vh. Louise 

Så længe man har energi og overskud til at tage sig af en lille, synes jeg, det er fair for både barn og mor, man får en mere.

Kvinder har jo en naturlig deadline, og hvis man ikke rokker ved den, er der ingen ko på isen i mine øjne

Anmeld

21. marts 2013

AnonymMor

Mamalou skriver:

Hej med jer!

Skyd løs!

Vh. Louise 

synes det er et meget ømt emne men først og fremmest er det vel hvornår man selv mener man er før gammel til at få børn der er alt afgørende..

når det er sagt så har jeg et personligt ønske om at have nået af få de børn jeg gerne vil have inden jeg fylder maks 35 og gerne før. da jeg er bange for at blive en "gammel" mor ( i mine øjen )

Jeg er selv næsten 22 og min kære far er 63 og på mange punkter ville jeg da ønske han var yngre fordi jeg er bange for at miste ham og jeg ikke når at opleve ham i så mange år som jeg gerne ville.. eller ligså lang tid som mine brødre på 33 og 31...

ved godt det måske kan lyde egoistisk men jeg føler mig da en lille smule snydt for at være "efternøleren" fordi jeg ikke får så mange år med mine forældre som mine brødre  

det er nok også derfor jeg helst ikke vil have mine børn for sent

Anmeld

21. marts 2013

FruK

Jeg var 30 da min søns far og jeg gik fra hinanden. - Og havde nøjagtigt de samme tanker som dig.

Jeg var 36 da jeg mødte min mand. Jeg er 38 nu og har lige fået mit andet barn. Vil ikke kunne udelukke at vi skal have en mere. Og jeg føler mig overhovedet ikke for gammel!

Min mand er også 38, og det er hans første barn. Havde jeg mødt en som havde et par børn i forvejen, skulle vi nok ikke have haft nogen sammen.

Tingene kan udvikle sig på mange måder, og man er ikke altid herre over det. Men der er da længe til du behøver at tænke på, om du er for gammel! 

Anmeld

21. marts 2013

baby012

HMm, det jo meget individuelt.. 

Her er vi dog enlige om at begge vires hold forældre var for gamle, så vires grænse er 30

Anmeld

21. marts 2013

Stjerneskud

Som udgangspunkt er man ikke for gammel før kroppen ikke kan mere, altså når man når overgangsalderen. Men jo ældre man er når man får børn jo større risiko er der også...men ønsker man et barn, så er det ikke risikoen man tænker mest på.

De fleste har vel en personlig øvre grænse for hvornår det ideelt set er for sent at få børn. Men det er individuelt og må være op til dig selv.

MEn hvis du ikke møder den rigtige inden du synes du når den grænse kan du jo få lavet et barn med donorsæd...

Anmeld

21. marts 2013

Team Putte

Mamalou skriver:

Hej med jer!

Skyd løs!

Vh. Louise 

Når man er omkring de 40 synes jeg det er ved at være sidste udkald.. Men det kommer jo meget an på hvem man er og hvor man er i livet

Anmeld

21. marts 2013

Ciss

Min personlige grænse går ved 40 - men hvis jeg nu hypotetisk skulle blive gravid ved en fejltagelse, når jeg er 41, så ville det ikke være en selvfølge, at jeg skulle tage abort. Jeg er hundrede procent for selvbestemt abort efter gældende regler - men jeg skulle være i en helt ekstrem situation, hvis jeg selv skulle vælge det, og jeg ville ikke have det godt med det uanset. Når de kommer til dette med alder og børn, så er verden ikke så sort/hvid, at man kan opstille rigide regler, synes jeg. Det handler rigtig meget om livssituation, indstilling og mental alder, som ikke altid samsvarer med den fysiske alder. Jeg rynker hverken på næsen af mødre på 18 eller mødre på 42.

Umyndige mødre eller mødre, som er over 50, synes jeg opfører sig uklogt - men dermed er ikke sagt, at det er synd for barnet, eller at det ikke kommer til at få en god opvægst.

Jeg sidder i den kedelige situation, at jeg meget gerne vil have flere børn, men min mand vil ikke, og siden jeg er 38, er der ikke lang tid tilbage, før jeg synes, det er for sent. Jeg må bare se i øjnene, at jeg sikkert ikke kommer til at få flere børn, men jeg synes godt nok, at det er en drøj kamel at sluge.

Du har stadig flere år at gå på, og dette med kærlighed og lyst til børn, er ikke noget, man kan planlægge. Jeg forstår, at det er en tanke, du reagerer på, at du muligvis ikke kommer til at få flere børn, men du er heldigvis så ung endnu, at du fint kan nå det, hvis det falder sig sådan.

Hvis man havde spurgt mig, da jeg var 20, om jeg skulle have barn, når jeg var 35, havde jeg sagt nej, at det var for gammelt. Jeg var 35, da jeg fik nr to, og nu sidder jeg her og føler mig klar for en til. Man kan ikke spå om fremtiden.

Uanset: De bedste ønsker for fremtiden og et knus:

Anmeld

21. marts 2013

twinny

Min grænse er 30.
Men jeg har også fået de børn, jeg skal have. Hehe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.