Kage-spørgsmål (pastafarver m.m.) - BM og andre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Ja, man kan selvfølgelig bare halvere portionen på det mel

BM: jeg ved faktisk ikke helt hvordan den bliver så blank. Mine kager har for det meste bare været hvide, så der gjorde det ikke noget at de var matte, og min Marie havde en fin farve men var også mat. Det gjorde mig nu ikke noget.
Jeg har dog hørt, at man med roser og andet pynt i
MMF kan holde dem ind over en gryde med kogende vand i 1 sekund, og så skulle de blive helt skinnende - så ved ikke om glatning med lidt vand kan hjælpe?

Lise: Tylose er vist noget, man bruger hvis man selv vil lave sugarpaste, og nogle bruger det også i MMF´en, hvis de skal lave figurer. Ved ikke om det fås andre steder end specialbutikker.

Smørcreme består af blødt smør, flormelis og eventuelt noget smag af en art, som vanille-essens. Det hele blandes godt sammen, og så smøres kagen op med det, så frugtsyren (hvis man har frugtfyld i kagen) ikke ætser MMF/sugarpasten. Den kan også farves og bruges til at dekorere kanten på kagen, hvor overtrækket måske ikke er helt snorlige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2009

linemus

Jeg smed det også bare ud, men jeg er sikker på, du sagtens kan gemme det, hvis du alligevel har lavet en stor portion.

Men. Nu er jeg færdig med min dino - og med at spise den - og jeg stødte på et problem: Den var jo ikke blank og fin, da jeg havde rullet massen ud og klædt den på. Er der et særligt trick eller noget, man bruger til at smøre på for at give den en blank overflade?

Jeg endte med at pensle den med tylosepulver opløst i vand, som jeg havde blandet til lim og det virkede fint, men jeg tænkte også på, om man ikke kunne bruge noget æggehvidehalløj? Hvad gør I kagemestre?

Kh Birgitte

Nu har jeg jo ikke selv prøvet endnu, så jeg kan sagtens spille klog, men på MM er det masser af tips, og der bliver også spurgt til, hvordan man får mmf'en glat. Man kan bruge noget, der hedder en smoother eller bare sine hænder. Kopieret fra MM:
ang smoother

Når man bruger smootheren så skal den være helt tør og ren, der må godt være lidt "mel" på kagen...og man laver så små cirkel bevægelser mens man trykker lidt, på siden af kagen, er det så langsomme side til side og op ned bevægelser.

Så skulle den i hvert fald blive glat, men jeg har ikke læst noget om, hvordan den bliver blank - og jeg har læst meget derinde nu

Anmeld

21. juni 2009

birgittemarie

Lise skriver:

Smørcreme? Er der en opskrift til det? Eller er det faktisk bare smør?

Og det dersens tyloselim - kan det købes i nogen butik? Eller skal det være på Nette'? Gider ikke betale mere porto, og der MÅ da være en forhandler i Kjøwenhawn?

Lise - nu med farver på vej fra England (blev sgu lidt grebet af det alligevel )

Harh Lise Så måtte du alligevel kaste håndklædet i ringen.

Tylosepulver er noget stivelseshalløj udvundet af bomuldsfrø, som du kan bruge til at ælte i sugarpasten, så man får figurer til at holde formen og tørre hurtigere.
Man kan så også lave lim af den ved at blande med vand, så man kan lime figurer sammen.

Jeg har kun kunnet finde det i udlandet, så jeg skrev til cakecraftshop, da jeg selvfølgelig først fandt ud af, at jeg skulle bruge det, da jeg havde bestilt farver, og så sendte de det med også.

God fornøjelse, det er sjovt!

Og Line: mit dyr er på vej i hujende hast!

Knus B

Anmeld

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Tynen skriver:

Opskrift på smørcreme:

100g. flormelis
100g. smør
½ ts.sk. vaniliesukker
100g. hvid chokolade
40g. piskefløde

Den hvide chokolade smeltes med fløden og røres op til en glat ganache. Sukker, vanillesukker og smør piskes luftigt og blandes med den kølede chokomasse. Kan hældes over kagen og fordeles eller sættes i køleskab og derefter smøres ud over kagen.

Der er tonse-mange opskrifter, billeder og inspiration her:
http://www.min-mave.dk/debat/subject-8606.htm

Puha en avanceret opskrift - hvis det bare er til at smøre kagen op med, ville jeg udelukke chokolade og piskefløden, det kan man sagtens

Anmeld

21. juni 2009

birgittemarie

linemus skriver:

Så skulle den i hvert fald blive glat, men jeg har ikke læst noget om, hvordan den bliver blank - og jeg har læst meget derinde nu

Tak Line! Jeg må hellere snuse lidt mere rundt derinde før næste gang...
Men der må altså være et eller andet ægge eller what ever halløj, man kan bruge, for det håndsmootheri havde ikke været nok til min revnefanden af en sukkerdej.

Anmeld

21. juni 2009

linemus

linemus skriver:

Uhm!!! Så har jeg smagt på min første mudcake. YUMMIIE!!!!!!!!! Har allerede ondt i maven

Jeg var nu lidt bekymret, for min form var næsten fyldt op, da den kom i ovnen, så jeg så straks billeder af, hvordan det bare flød ud over kanten, men den hævede ganske fint lige op.

Nu forstår jeg så bare ikke helt det med at lægge kagen sammen. Når jeg har den runde chokoladekage, hvad så? Så deler jeg den i tre? Og lægger et lag i bunden af skålen? Skal den fylde hele skålens kant? For så skal den jo være større end de andre bunde. Hvordan gør I det der med at samle kagen (gerne skåret kraftigt ud i pap)? PS. jeg skal lave en marie, så den skal i en rund skål.

Line - der glæder sig til ungerne er puttet, så jeg kan guffe kage og drikke kold mælk til   Og kom så i gang med at putte dem!

Er der nogen, der kan berolige med med, at det faktisk er nemmere, end det lige ser ud til i mit hoved?

Skal skålen være mindre i diameter end kageformen, for at det passer?

Anmeld

21. juni 2009

birgittemarie

linemus skriver:

Er der nogen, der kan berolige med med, at det faktisk er nemmere, end det lige ser ud til i mit hoved?

Det er meget, meget nemmere! Bare gå frem efter den billedserie Tynen har lagt tidligere i den her tråd. Jeg fandt den på min-mave og brugte den og det var virkelig ingen sag.

Og så kommer min dino:

Og prøv så lige at se hvordan min lille mus pludselig begyndte at hjælpe til med at lægge prikker på dyret (Det er hendes, de dino-hudfarvede)

Og så lige et sidste...

Anmeld

21. juni 2009

Tynen

linemus skriver:

På side 2 i denne tråd er der den der trin for trin..
Jeg havde egentlig forstået det som om man skulle "fore" siderne af skålen med kagen og så derefter putte creme, bund, creme, bund indtil man ikke havde mere..

Er det ikke det du spørger om eller er min hjerne gået i seng

Anmeld

21. juni 2009

birgittemarie

Øøøh, hvorfor er billederne så lange og mærklige?

Anmeld

21. juni 2009

Tynen

birgittemarie skriver:

Det er meget, meget nemmere! Bare gå frem efter den billedserie Tynen har lagt tidligere i den her tråd. Jeg fandt den på min-mave og brugte den og det var virkelig ingen sag.

Og så kommer min dino:

Og prøv så lige at se hvordan min lille mus pludselig begyndte at hjælpe til med at lægge prikker på dyret (Det er hendes, de dino-hudfarvede)

Og så lige et sidste...

Kæft, du er SÅ cårny!!!!! 

WAUW!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.