Kage-spørgsmål (pastafarver m.m.) - BM og andre??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2009

birgittemarie

Jeg har brugt den her opskrift på mudcake og ER DU SÅ FÆRDIG, hvor er den god!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der er et skema, så man kan bage kagen i præcis den størrelse, man vil uden at skulle regne mål om. Jeg har bagt den størrelse til en 25 cm. springform og den passer til en stor Margrethe skåls dinosaurus krop.

www.kagekonen.com/search/label/mud cak

Jeg har ikke brugt kaffe i, men smed i stedet samme antal tsk. kakao i og det fungerer helt fint.

Jeg er ikke gået i gang med pastafarven endnu, men er 100% sikker på, at en 25 g. bøtte rækker langt længere end 1 kages sugarpaste.

Men jeg skal i gang med at lave fondant nu til en dinosaurus og så skal jeg vende tilbage med pics og flere informationer senere

Jeg har forøvrigt lavet den her hindbærmousse:

www.kagekonen.com/search/label/hindbær mousse

og jaharmen... Den smager så godt. Den har jeg puttet ind i mudcaken sammen med hjemmelavet vaniljecreme, så senere i dag, skal vi spise så meget kage, at vi skal til udpumpning.

Og forresten! Leveringstid fra cakecraftshop: 2 dage. Jeg bestilte onsdag og havde varerne fredag!
Så nu er jeg færdig med at have tre-ugers tålmodighed med leveringer fra GB.

Knus B

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2009

birgittemarie

linemus skriver:

Lige et spørgsmål mere:

Den der mudcake. Kan man bare undlade at komme kaffe i? BM, er det opskriften på Min-Mave.dk du har brugt? Er det egentlig bare en chokoladekage?

Line - der mindes en lignende tråd sidste år, da det var fødselsdagstid   Nu bare lidt mere avanceret...

Det er egentligt bare en chokoladekage, men jeg har aldrig i mit liv smagt så god en chokoladekage! Den er sådan konditor-konfekt agtig, if you know what I mean...

Anmeld

21. juni 2009

Lise

I er sgu nogle ihærdige unge damer med de der kager... Jeg har stadig ikke fattet det der sugarpaste - og jeg fatter slet ikke hvordan man kan lave de dersens figurer af det  Jeg elsker ellers at lave mad, men måske mere sådan noget rigtigt mad, og ikke kager. Faktisk lavede jeg mit livs første lagkage for snart et år siden. Kaster mig ud i det igen om ca tre uger, men så går der nok også et års tid igen derefter... Dog tror jeg at jeg skal lave en lagkage med chokoladebunde, og så det der hindbærcreme som BM lige linkede til...  Mumsfilibaba, det så lex ud!!!

Lise - måske mere til marcipan end sugarpaste

Anmeld

21. juni 2009

Tynen

Det kunne sgu være fedt hvis man lige kunne være cårny for en dag og smække denne kage sådan lidt henkastet "Det-var-da-ingenting" på bordet

Men synes det er fedt at man kan lave så mange forskellige figurer ud af samme model/form - Altså både mariehøns, dinosaurer og igloer..

Smækker lige den her to-do-liste ind fra hendes hjemmeside.. Hun er dælme nice til at lave kager..

Jeg er flere gange blevet spurgt hvad man gør, hvis man skal lave en halvrund kage og ikke har en halvrund bageform. Løsningen er simpel, man lægger kagen sammen i en skål, så den får en halvrund facon. Jeg har fotograferet undervejs, men chokoladekage og chokoladecreme er altså ikke det letteste at fotografere... Denne kage er lavet i en skål der er ca. 25 cm i diameter og ca. 11 cm høj (skålen rummer lige præcis 3 l)

Først skærer du din kage ud i bunde (eller også køber du nogen)

Så forer du en skål med plastik (jeg bruger en opklippet frysepose). Nu skærer du en eller flere bunde til, og kommer dem i skålen så siderne er helt dækket. Stænk med lidt vanillesirup, likør eller lignende.

Nu lægger du det første lag fyld i kagen, kom lidt fyld en anelse op af siden på kagen.

Herefter skærer du en bund til, så den passer over fyldet, stænker den og lægger endnu et lag fyld og en bund... fortsæt til skålen er fuld, - eller du ikke har mere fyld eller kage.

Så foldes plastikposen ind over kagen og den sættes på køl mindst 3 timer, så fyldet sætter sig...

Nu har en iglo jo også en udgang og i dette tilfælde laves den af kagerester som jeg blender med lidt vanille sirup og smørcreme, til en slags romkugle. Denne masse trykker jeg sammen til en tyk pølse som jeg pakker ind i en plastikpose og stiller på køl med kagen.

Når kagen har sat sig vendes den ud på det fad (eller plade) kagen skal laves på

Kagen smøres op med smørcreme så huller og ujævnheder dækkes. Det samme gøres med "udgangs-pølsen"

Kagen kommes igen på køl, til smørcremen er stivnet. Så rulles 500 g hvid sugarpaste ud i 3 mm tykkelse og igloen overtrækkes. Nu skærer du udgangs-pølsen til og sætter den ind til igloen og overtrækker udgangen. Jeg har sat et stykke sugarpaste på enden af udgangen, så overtrækket går lidt ud over kanten...

Herefter kan du lave streger på kagen så det ligner sne-blokke. Jeg bruger et værktøj der kaldes dresden-tool (den sorte pind) men du kan også bruge den sløve side af en bordkniv eller lignende...

Nu er det tid til at komme lidt royal icing (glasur) på fadet så det ligner is og sne. Denne iglo fik selskab af nogen pingviner, som jeg har lavet efter denne beskrivelse.

Anmeld

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Hej.

Jeg lavede Marie her i weekenden, og til overtrækket brugte jeg knap ½ bøtte rød (fra Cake-craft). Det er lidt værre med den sorte - der skal rigtig meget til for at få den rigtig sort og ikke bare koksgrå. Men det er jo heldigvis også kun til pletter og hoved.

Lavede en "klassiker" (chokoladekage, tobleronecreme og hindbærmousse) til jobbet i torsdags, med lilla roser og grønne blade. Sikke et hir - nu skal alle vist igang med at bage fancy kager

Der gik knap 14 dage fra jeg bestilet på cakecraftshoppen til jeg havde tingene.

Anmeld

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
birgittemarie skriver:

Jeg har brugt den her opskrift på mudcake og ER DU SÅ FÆRDIG, hvor er den god!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der er et skema, så man kan bage kagen i præcis den størrelse, man vil uden at skulle regne mål om. Jeg har bagt den størrelse til en 25 cm. springform og den passer til en stor Margrethe skåls dinosaurus krop.

www.kagekonen.com/search/label/mud cak

Jeg har ikke brugt kaffe i, men smed i stedet samme antal tsk. kakao i og det fungerer helt fint.

Jeg er ikke gået i gang med pastafarven endnu, men er 100% sikker på, at en 25 g. bøtte rækker langt længere end 1 kages sugarpaste.

Men jeg skal i gang med at lave fondant nu til en dinosaurus og så skal jeg vende tilbage med pics og flere informationer senere

Jeg har forøvrigt lavet den her hindbærmousse:

www.kagekonen.com/search/label/hindbær mousse

og jaharmen... Den smager så godt. Den har jeg puttet ind i mudcaken sammen med hjemmelavet vaniljecreme, så senere i dag, skal vi spise så meget kage, at vi skal til udpumpning.

Og forresten! Leveringstid fra cakecraftshop: 2 dage. Jeg bestilte onsdag og havde varerne fredag!
Så nu er jeg færdig med at have tre-ugers tålmodighed med leveringer fra GB.

Knus B

Det der selvhævende mel, der skal i kagen - hvor har du købt det?

Og Linemus: en kage som passer i en almindelig størrelse røreskål (når den er lagt sammen) skulle passe til 12-16 mennesker.

Anmeld

21. juni 2009

birgittemarie

Det der selvhævende mel, der skal i kagen - hvor har du købt det?

Og Linemus: en kage som passer i en almindelig størrelse røreskål (når den er lagt sammen) skulle passe til 12-16 mennesker.

Jeg har bare lavet den, som Kagekonen beskriver sidst i opskriften   :
"Det kan være rigtig svært at finde selv-hævende mel i Danmark, så jeg bruger en opskrift fra Nigella Lawson: 215g mel, 2½ tsk. bagepulver og 3/4 tsk. fint salt."

Anmeld

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
birgittemarie skriver:

Jeg har bare lavet den, som Kagekonen beskriver sidst i opskriften   :
"Det kan være rigtig svært at finde selv-hævende mel i Danmark, så jeg bruger en opskrift fra Nigella Lawson: 215g mel, 2½ tsk. bagepulver og 3/4 tsk. fint salt."

Årh, hvor smart

Kan man så gemme det, der evt. bliver til overs, hvis man kun skal lave en lille kage?
Det er selvfølgelig ikke så dyrt at lave...

Mange tak. Det må jeg prøve!

Anmeld

21. juni 2009

Lise

Smager det der sugarpaste godt? Eller ser det bare pænt ud? Jeg forestiller mig det er sådan noget helt stift noget - ligesom glasur...

Kan ikke helt finde ud af om jeg synes det er lidt spændende, eller om det er spild af penge og energi...

Anmeld

21. juni 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør

Jeg laver selv min overtræk af skumfidusser og flormelis - kaldet MMF. Sugarpaste er stort set det samme.

Begge dele har konsistens af modellervoks, måske en anelse mere stift, men det bliver ikke hårdt, når det kommer over kagen. Det er dog ikke lige så blødt som marcipanovertræk, når kagen har trukket.

Det smager meget sødt - det er nærmest ikke andet end sukker jo. Jeg har hørt nogen sige, at sugarpaste er sødere end MMF, men jeg kan ikke smage den store forskel. For mig er forskellen prisen. 1 kg sugarpaste fra panduro koster vel 60-80 kr og man kan lave samme mængde MMF for 20-30 kr.

Nogen blander marcipan i MMF/sugarpaste - måske for at gøre smagen mindre sød... Men samtidig skulle det være sværere at arbejde med. Har dog ikke selv prøvet endnu. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.