Anonym skriver:
Min søn hev mig i håret og ville ikke slippe. Jeg måtte holde hans hånd og lægge ham på gulvet og råbe af ham indtil han ville slippe grebet. Efterfølgende stak han mig en flad. Skal jeg så virkelig bare sige stille og roligt "Nej jeg vil ikke have du slår" Hvad fanden skal jeg gøre?
Din dreng er 2,5 og oplever en masse ting, som han ikke kan finde ud af at håndtere.
Dette er helt normalt!
Han prøver lige nu at takle sine følelser på en dårlig måde: slå, råbe osv..
Du vil gerne have, at han lærer hvordan man håndtere sine følelser på en socialt acceptabelt måde.
Det gør du ved at sætte ord på det han oplever, så han føler sig forstået. "ja du havde ellers lige håbet på, at kunne få mere morgenmad" (tilpasset efter hvor din dreng er sprogligt)
OG ved selv at vise ham hvordan DU takler DINE følelser på en socialt acceptabelt måde.
Du forventer faktisk noget af dit barn, som du ikke selv er i stand til.
Du skriver, at du selvfølgelig ikke vil råbe, men du jo er et menneske. Ja du er, men det er din søn også, og han kigger på dig, når han skal finde ud af at takle sine menneskelige følelser af afmagt osv.
Lige nu råber du af dit barn.. Du er dit barns største rollemodel, og lærer ham derved, at håndtere sin vrede ved at råbe.
Jeg ved godt, at børn er forskellige, men min datter på 3 er efterhånden ret god til at håndtere skuffelse, og jeg kan høre, at hun bruger de ord vi forældre har sat på hendes følelser. Såsom "øv, nu havde jeg ellers lige håbet på", eller "jeg vil bare SÅ gerne" og lign.
Din dreng skal jo vide at man ikke må rive i dit hår, men han er et barn, og ved ikke hvad han ellers skal gøre, og det er din opgave som forælder at vise ham. Hvordan skal han kunne handle kontrolleret, når du ikke kan?