Sove alene ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

M (:

Tulle28 skriver:

Det var altså ikke mig - jeg svarede bare et af dine indlæg

Ups, så har jeg nok fået blandet jer sammen..  Undskyld skal lyde herfra.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

L&V

M (: skriver:

D

Så du mener ikke, at det er en "dårlig vane" hvis barnet lærer at det f.eks. skal vugges i søvn? Hvordan kan det så være, at nogle børn SKAL vugges (og det er sjældent de børn som aldrig er blevet vugget før i deres liv) og andre børn i samme alder IKKE skal? Hvordan opdager barnet at det er urtrygt ikke at blive vugget, hvis det ikke er blevet en tryg vane at blive det?

Hvorfor opfordres forældre til at lave rutiner og vaner fra starten af, hvis barnet alligevel ikke "forstår" dem?

Det kan godt være at det ikke er en bevidst "vane" hos barnet, men hvis barnet er blevet vænnet til en ting, så kan de sagtens mærke, om det bliver gjort anderledes - og dette kan naturligvis skabe utryghed.

Mennesker er vanedyr, og det er (uanset alder) meget, meget nemmere at tillægge sig vaner end det er at ændre dem..

Det hedder sig at børn ikke danner vaner før efter de 4måneder og det er også mellem de 4-6måneder man anbefaler at begynde på en rutine

Anmeld

12. februar 2013

M (:

Chili skriver:

Men derfor skal en baby have den tryghed den ber om, om man så skal vugge den i 2 timer eller synge for den, eller holde om den eller sove i mor og fars seng.

Man kan altid lærer dem alle de andre ting, tryghed for en baby er det vigtigste!
Min sp siger at det er ligemeget hvor babyen sover eller hvornår den kommer i seng eller hvordan man gør, så længe den er tryg! Alt det andet kommer.

Men altså, du får selv lov at afprøve det snart

Jeg havde rigtig mange ting i hovedet, sådan og sådan skal det være og bla bla bla, men man kan ikke altid selv bestemme (desværre).

Intet ondt ord herfra, jeg siger det bare

Jeg synes, det er et usselt kort at sige "bare vent, du bliver klogere" for det er da ikke sikkert jeg "bliver klogere".. Måske får jeg et helt andet barn, måske er jeg velforberedt eller også lærer jeg af andres fejl og undgår dem selv.. 

Det er ligesom når folk med kolik børn siger til forældre med nemme børn "du har heller ikke prøvet at have børn".. 

Anmeld

12. februar 2013

M (:

Månsson skriver:

Det hedder sig at børn ikke danner vaner før efter de 4måneder og det er også mellem de 4-6måneder man anbefaler at begynde på en rutine

Men hvis de skal få vaner, når de er 4 måneder, må de da komme et sted fra? 

Og hvis de ikke kan have "vaner"/rutiner hvordan kan det så være, at min jordemoder opfordrer til at man allerede i maven spiller en eller anden sang eller lignende, så baby har det som en tryg rutine allerede fra fødslen? 

Anmeld

12. februar 2013

L&V

FøFor

Men hvis de skal få vaner, når de er 4 måneder, må de da komme et sted fra? 

Og hvis de ikke kan have "vaner"/rutiner hvordan kan det så være, at min jordemoder opfordrer til at man allerede i maven spiller en eller anden sang eller lignende, så baby har det som en tryg rutine allerede fra fødslen? 

Forstår ikke det første du skriver... Det er jo genkendelse lige så vel som jeres stemmer men hvad sku det ha med vanedannelse og rutiner at gøre

Anmeld

12. februar 2013

M (:

Månsson skriver:

Forstår ikke det første du skriver... Det er jo genkendelse lige så vel som jeres stemmer men hvad sku det ha med vanedannelse og rutiner at gøre

Har vanedannelse og rutiner ikke meget at gøre med genkendelighed? 

Anmeld

12. februar 2013

HopinWishin

Har ikke læst hele tråden.. 

Ville bare sige jeg godt kan forstå du og din mand vil have hygge og alene tid om aftenen.. 

Min datter er 6 mdr.. og jeg mener kun hun var 1 mdr og så har det ellers været fast rutine siden! Hun falder i søvn ved mit bryst.. og så sidder jeg med hende indtil hun sover godt.. det tager nok 15-20 min og så ligger jeg hende i seng...

Håber det lykkes for dig =) Og så må I rigtig hygge jer!

Anmeld

12. februar 2013

Chili

Jeg synes, det er et usselt kort at sige "bare vent, du bliver klogere" for det er da ikke sikkert jeg "bliver klogere".. Måske får jeg et helt andet barn, måske er jeg velforberedt eller også lærer jeg af andres fejl og undgår dem selv.. 

Det er ligesom når folk med kolik børn siger til forældre med nemme børn "du har heller ikke prøvet at have børn".. 

Jeg siger ikke du bliver klogere, men at du får afprøvet din teori

Jeg har et nemt barn! Og alle siger til mig at jeg ikke ved hvordan det e at have børn, men der er stunder, hvor han er ked/urolig og det eneste der hjælper er at ligge tæt med sin mor, og sådan er det bare

Og det er godt at have rutiner, men de brydes bare let, hvis barnet føler sig utrygt.

Anmeld

12. februar 2013

M (:

Chili skriver:

Jeg siger ikke du bliver klogere, men at du får afprøvet din teori

Jeg har et nemt barn! Og alle siger til mig at jeg ikke ved hvordan det e at have børn, men der er stunder, hvor han er ked/urolig og det eneste der hjælper er at ligge tæt med sin mor, og sådan er det bare

Og det er godt at have rutiner, men de brydes bare let, hvis barnet føler sig utrygt.

Det er vi slet ikke uenige i - og jeg siger ikke, at det i nogen familer fungerer bedst, hvis mor går i seng samtidig med barnet, men jeg prøver også bare at belyse, at det ikke NØDVENDIGVIS behøver at være sådan. Og hvis TS ikke trives med at gå i seng kl. 20 hver aften, så synes jeg da hun skal forsøge at ændre på det - det værste der kan ske er jo, at situationen ikke ændrer sig nævneværdigt fra det nuværende. 

Anmeld

12. februar 2013

JH12

Kan godt være jeg bliver upopulær nu, men jeg tror på, at den eneste måde at lære ham det på er ved at øve. Stille og roligt.

Jeg går ikke ind for at børn skal være utrygge eller græde sig i søvn, men jeg giver altså ikke meget for at "livet er 100% på barnets præmissser" eller at du bare de næste 18 år må finde dig i ikke at have et liv efter kl. 20.

Mit råd til dig er:

Lav en god og tryg rutine ved putning. Syng en sang, læs en historie, ae ham på hovedet, what ever, der nu kan få ham til at sove/falde til ro, og finde sig i at ligge alene. 

Når han så sover forlader du ham (altså går fra soveværelset og lader døren stå på klem).

Når/hvis han så vågner, går du ind og trøster ham, putter ham, og når han falder i søvn/falder til ro går du igen.

Dette fortsætter du (om det så skal tage hele natten), og så er jeg overbevist om, at han i løbet af én uge til 14 dage får lært, at mor kommer, hvis han er ked af det, men samtidig også, at man sagtens kan sove/putte i egen seng alene selvom mor forlader rummet.

Held og lykke med projektet! 

Helt enig!
Og jo før jo bedre.. Man kan lige så godt starte stille og roligt op, især med faste rutiner til natten..
Og ja det vil komme trygheds perioder også må man arbejde lidt ekstra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.