M (: skriver:
Så du mener ikke, at det er en "dårlig vane" hvis barnet lærer at det f.eks. skal vugges i søvn? Hvordan kan det så være, at nogle børn SKAL vugges (og det er sjældent de børn som aldrig er blevet vugget før i deres liv) og andre børn i samme alder IKKE skal? Hvordan opdager barnet at det er urtrygt ikke at blive vugget, hvis det ikke er blevet en tryg vane at blive det?
Hvorfor opfordres forældre til at lave rutiner og vaner fra starten af, hvis barnet alligevel ikke "forstår" dem?
Det kan godt være at det ikke er en bevidst "vane" hos barnet, men hvis barnet er blevet vænnet til en ting, så kan de sagtens mærke, om det bliver gjort anderledes - og dette kan naturligvis skabe utryghed.
Mennesker er vanedyr, og det er (uanset alder) meget, meget nemmere at tillægge sig vaner end det er at ændre dem..
Men derfor skal en baby have den tryghed den ber om, om man så skal vugge den i 2 timer eller synge for den, eller holde om den eller sove i mor og fars seng.
Man kan altid lærer dem alle de andre ting, tryghed for en baby er det vigtigste!
Min sp siger at det er ligemeget hvor babyen sover eller hvornår den kommer i seng eller hvordan man gør, så længe den er tryg! Alt det andet kommer.
Men altså, du får selv lov at afprøve det snart

Jeg havde rigtig mange ting i hovedet, sådan og sådan skal det være og bla bla bla, men man kan ikke altid selv bestemme (desværre).
Intet ondt ord herfra, jeg siger det bare