Kan man kalde det en fødsel ??? :S

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2012

Lusi

Lahn11 skriver:

jeg ved at dette er et meget, meget, MEGET følsomt emne for rigtig mange, og jeg vil derfor bede jer om at holde tonen så der ikke er nogen der kommer til at føle sig som dårlige forældre osv. 

sagen er den, at vi har siddet i biologi og diskuteret i 2 timer !!! Og det kunne egentlig være meget interessant at få jeres mening på dette, vi har snakket KS og PKS .. Og så var der en i klassen, som tog det helt store spørgsmål op.. "Kan man egentlig kalde det en fødsel, ? Det kan man vel ikke når det ikke har passeret fødekabalen" min lære anede ikke hvad hun skulle sige, og så begynder de der der har fået KS og PKS jo at sige at de har da født deres lille barn ligeså meget som dem med vaginal fødsel Og så bliver dem der har født vaginalt jo stødt, da de ikke mener at et kejsersnit er en fødsel, men mere et indgreb hvor de fjerner barnet fra lovmoren.. 

Jeg er ikke helt sikker på min egen mening i dette.. For i min verden er det vel ikke værre end dem der har født vaginalt med smertestillende, klip, eller sugekop, kalder deres fødsel naturlig.. 

Kom med jeres mening piger og drenge, skal bruge dem til at danne mig en mening, som jeg kan bruge til næste time når emnet igen tages op  

Jeg har fået akut kejsersnit begge gange og jeg føler ik jeg har født synes det lyder så forkert, når jeg siger jeg har født mine børn..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2012

MariaKyedDK

nielsen80 skriver:

Jeg havde både presseveer og udvigelsesveer inden mit akutte KS...har jeg så født?

KS når det er akut, bliver jo altså oftes udført midt i et fødselsforløb - i mit tilfælde ret sent. Og tro mig, ville faktisk heller komme mig over at få hende vaginalt fremfor KS. KS er ikke altid den nemmeste løsning, men det er den eneste løsning, hvis der opstår komplikationer - og man vil have sit barn ud i live.

Om jeg må sige jeg har født eller ej, pyt med det, jeg fik en sund og rask datter ud i live.

Det er jeg ked af at høre med dit forløb ... det frygter jeg rigtig meget at hvis man skulle have aks , når man HAR oplevet alle smerterne..

men nej du har stadig ikke født, for du føder først dit barn når du Presser det ud af fødselskanalen...

men der er jo overhoved ikke noget galt i at få aks, det kan du og andre det sker for jo overhoved ikke gøre for..

men man kan bare ikke sige dem som får pks , at de har født, for som sagt er det først når man presser de kære unger gennem fødselskanalen..

du har været meget tæt på at føde, og ja bare der kommer et rast barn ud af det så kan alt andet jo os være lige meget.. 

Anmeld

8. oktober 2012

Ciss

Som jeg ser det kommer det an på, hvor fokus ligger.

Barnet bliver jo født i betydningen kommer til verden, så da er det enten født ved kejsersnit eller født vaginalt - men født uanset.

Men hvis det er moren, der er snak om, så bliver føde jo et udsagnsord, og da ser jeg det som en aktiv handling, moren gør. (Lidt klupmet formulering...). Da er det processen med veer osv, der er snak om. I hvert fald ved PKS er den proces jo ikke i gang, så da synes jeg ikke, at udsagnsordet passer i sammenhængen.

Når det er sagt, så forstår jeg godt, at en del, som har fået sine børn ved KS, bruger ordet at føde alligevel, for den følelsesmæssige oplevelse og betydning af et barn er jo ikke mindre, uanset hvordan det kommer til verden, og vi har vel ikke andre ord, som helt dækker den oplevelse. Det er jo ikke akkurat en blindtarmsoperation el lign der er snak om...

Anmeld

8. oktober 2012

Tulle28

nielsen80 skriver:

Jeg havde både presseveer og udvigelsesveer inden mit akutte KS...har jeg så født?

KS når det er akut, bliver jo altså oftes udført midt i et fødselsforløb - i mit tilfælde ret sent. Og tro mig, ville faktisk heller komme mig over at få hende vaginalt fremfor KS. KS er ikke altid den nemmeste løsning, men det er den eneste løsning, hvis der opstår komplikationer - og man vil have sit barn ud i live.

Om jeg må sige jeg har født eller ej, pyt med det, jeg fik en sund og rask datter ud i live.

Selvfølgelig har du født - bare ikke vaginalt!

Selv hospitalerne betegner et KS, akut eller ej, som en fødsel...

Anmeld

8. oktober 2012

Nemesis

Ja de har født.

Politikens Nudansk Ordbog
fødsel ['føs?l] sb. -en (el. fødslen), fødsler, fødslerne
? det at et barn el. et pattedyrs unge forlader moderens mave efter fostertilstanden = nedkomst

Men det har ikke været en naturlig fødsel.

Sisse som har født 3 gange og ved aks alle gange.

Anmeld

8. oktober 2012

TeamRocket

Men bortset fra det, så er hele pointen vel bare at man har fået sit elskede barn ud og man nu er mor- uanset hvordan, så er der ingen der kab ta det fra en. Fødsel, ks i sidste ende betyder det vel intet, det er alt det bagefter der er vigtigt <3

Anmeld

8. oktober 2012

Lullaby

Zafir skriver:

Vi er også som udgangspunkt skabt til at tale og gå og se Alligevel er det ikke alle der kan tale og gå og se.

I den situation - ER der jo grund til KS

Jeg taler om de mennesker der får pks, uden en 'grund' andet end at de er bange eller ikke har lyst.

Det er de fødsler hvor moderen og eller barnet dør i 3. verdens lande den dag idag og i gamle dage i dk også.

Om det er en 'fødsel' eller ej, gør jo ikke om man har fødselsdag eller ej. Det er noget helt andet og om man tror på at der er en grund til at man bliver født med taktik stimulans osv...

Jeg er modstander af ubegrundede ks, men helt klart FORTALER for at ks skal bruges når der er en grund

Så jeg tror ikke vi er så uenige alligevel

Anmeld

8. oktober 2012

TeamRocket

Nemesis skriver:

Ja de har født.

Politikens Nudansk Ordbog
fødsel ['føs?l] sb. -en (el. fødslen), fødsler, fødslerne
? det at et barn el. et pattedyrs unge forlader moderens mave efter fostertilstanden = nedkomst

Men det har ikke været en naturlig fødsel.

Sisse som har født 3 gange og ved aks alle gange.

Gud det vidste jeg ikke? nå men kan se jeg vist ikke er den eneste der troede en fødsel skulle være gennem fødsels kanalen :-) så blev man det klogere!

Anmeld

8. oktober 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Lahn11 skriver:

jeg ved at dette er et meget, meget, MEGET følsomt emne for rigtig mange, og jeg vil derfor bede jer om at holde tonen så der ikke er nogen der kommer til at føle sig som dårlige forældre osv. 

sagen er den, at vi har siddet i biologi og diskuteret i 2 timer !!! Og det kunne egentlig være meget interessant at få jeres mening på dette, vi har snakket KS og PKS .. Og så var der en i klassen, som tog det helt store spørgsmål op.. "Kan man egentlig kalde det en fødsel, ? Det kan man vel ikke når det ikke har passeret fødekabalen" min lære anede ikke hvad hun skulle sige, og så begynder de der der har fået KS og PKS jo at sige at de har da født deres lille barn ligeså meget som dem med vaginal fødsel Og så bliver dem der har født vaginalt jo stødt, da de ikke mener at et kejsersnit er en fødsel, men mere et indgreb hvor de fjerner barnet fra lovmoren.. 

Jeg er ikke helt sikker på min egen mening i dette.. For i min verden er det vel ikke værre end dem der har født vaginalt med smertestillende, klip, eller sugekop, kalder deres fødsel naturlig.. 

Kom med jeres mening piger og drenge, skal bruge dem til at danne mig en mening, som jeg kan bruge til næste time når emnet igen tages op  

Jeg har selv prøvet vaginal fødsel og AKS.
Min datter har jeg født - min søn fik jeg ved ks. Sådan siger jeg det altid.

Anmeld

8. oktober 2012

Nadia&Daniel

Lahn11 skriver:

Vores datter Laura kom til verden ved planlagt kejsersnit, og nej - jeg mener ikke det kan kaldes en fødsel.. Men jeg er faktisk pæn ligeglad med om jeg har født eller ej, det vigtigste er at vi blev mor og far den dag Laura kom til verden  Jeg føler mig ikke mindre kvinde eller at jeg er gået glip af noget, for grunden til at jeg blev gravid, var ikke at skulle opleve fødselsen, nej menigen var at vi skulle være mor og far  Jeg havde den mest fantastiske oplevelse da Laura kom til verden, og den vil jeg ikke bytte for noget som helst.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.