Ciss skriver:
Som jeg ser det kommer det an på, hvor fokus ligger.
Barnet bliver jo født i betydningen kommer til verden, så da er det enten født ved kejsersnit eller født vaginalt - men født uanset.
Men hvis det er moren, der er snak om, så bliver føde jo et udsagnsord, og da ser jeg det som en aktiv handling, moren gør. (Lidt klupmet formulering...). Da er det processen med veer osv, der er snak om. I hvert fald ved PKS er den proces jo ikke i gang, så da synes jeg ikke, at udsagnsordet passer i sammenhængen.
Når det er sagt, så forstår jeg godt, at en del, som har fået sine børn ved KS, bruger ordet at føde alligevel, for den følelsesmæssige oplevelse og betydning af et barn er jo ikke mindre, uanset hvordan det kommer til verden, og vi har vel ikke andre ord, som helt dækker den oplevelse. Det er jo ikke akkurat en blindtarmsoperation el lign der er snak om...
enig.
Jeg har ikke selv født endnu, så ved ikke med sikkerhed om mine holdninger vil ændre sig, hvis min fødsel skulle ende i AKS.
På nuværende tidspunkt mener jeg, at et AKS ikke er en "rigtig" fødsel, da en fødsel, efter MIN mening, er den proces, hvor barnet kommer ud gennem fødselskanalen.
Jeg forstår godt, at rigtig mange føler sig stødte over at de fleste ikke anerkender et KS som en fødsel, men det er det i min opfattelse ikke. Jeg ville selv blive mega skuffet, hvis min fødsel skulle ende i AKS, da jeg så (tror jeg!) ville føle mig snydt for oplevelsen af den naturlige fødsel jeg har glædet mig til og forberet mig på..
Jeg frygter lidt, at jeg på en eller anden måde ville føle mig mindre værd som kvinde, da jeg er SKABT til at føde, og ville føle det som en fiasko, hvis JEG ikke kunne..
Jeg siger dermed ikke, at KS/AKS ikke kan være den rigtige løsning, men det er sådan JEG har det, og jeg forestiller mig, at mange af de kvinder, der kæmper for at kalde et KS for en fødsel går op i den kamp, netop fordi nogle af de følelser som jeg også har omkring emnet, bliver berørt, og deres kvindelighed bliver anfægtet..