Kan man kalde det en fødsel ??? :S

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2012

Musen5

Lahn11 skriver:

jeg ved at dette er et meget, meget, MEGET følsomt emne for rigtig mange, og jeg vil derfor bede jer om at holde tonen så der ikke er nogen der kommer til at føle sig som dårlige forældre osv. 

sagen er den, at vi har siddet i biologi og diskuteret i 2 timer !!! Og det kunne egentlig være meget interessant at få jeres mening på dette, vi har snakket KS og PKS .. Og så var der en i klassen, som tog det helt store spørgsmål op.. "Kan man egentlig kalde det en fødsel, ? Det kan man vel ikke når det ikke har passeret fødekabalen" min lære anede ikke hvad hun skulle sige, og så begynder de der der har fået KS og PKS jo at sige at de har da født deres lille barn ligeså meget som dem med vaginal fødsel Og så bliver dem der har født vaginalt jo stødt, da de ikke mener at et kejsersnit er en fødsel, men mere et indgreb hvor de fjerner barnet fra lovmoren.. 

Jeg er ikke helt sikker på min egen mening i dette.. For i min verden er det vel ikke værre end dem der har født vaginalt med smertestillende, klip, eller sugekop, kalder deres fødsel naturlig.. 

Kom med jeres mening piger og drenge, skal bruge dem til at danne mig en mening, som jeg kan bruge til næste time når emnet igen tages op  

HAr født vaginalt 2 gange og fået KS 2 gange...

Jeg vil lægge hovedet på bloggen og voves pelsen... Jeg sys mine ks'er har været den "nemme" løsning.

Det har for MIT vedkommede ikk føltes som en rigtig fødsel og jeg har oxo været ked at af min kæreste der er far til den yngste ikke har oplevet en "rigtig" fødsel. Ikke fordi han er mindre far eller jeg er mindre mor fordi det har været KS, men fordi jeg dybest set mener at en vagial fødsel er en lidt mere "rigtig" fødsel. Og det er for mig en større oplevelse med en vagial fødsels end ks.

/Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2012

MariaKyedDK

Lahn11 skriver:

jeg ved at dette er et meget, meget, MEGET følsomt emne for rigtig mange, og jeg vil derfor bede jer om at holde tonen så der ikke er nogen der kommer til at føle sig som dårlige forældre osv. 

sagen er den, at vi har siddet i biologi og diskuteret i 2 timer !!! Og det kunne egentlig være meget interessant at få jeres mening på dette, vi har snakket KS og PKS .. Og så var der en i klassen, som tog det helt store spørgsmål op.. "Kan man egentlig kalde det en fødsel, ? Det kan man vel ikke når det ikke har passeret fødekabalen" min lære anede ikke hvad hun skulle sige, og så begynder de der der har fået KS og PKS jo at sige at de har da født deres lille barn ligeså meget som dem med vaginal fødsel Og så bliver dem der har født vaginalt jo stødt, da de ikke mener at et kejsersnit er en fødsel, men mere et indgreb hvor de fjerner barnet fra lovmoren.. 

Jeg er ikke helt sikker på min egen mening i dette.. For i min verden er det vel ikke værre end dem der har født vaginalt med smertestillende, klip, eller sugekop, kalder deres fødsel naturlig.. 

Kom med jeres mening piger og drenge, skal bruge dem til at danne mig en mening, som jeg kan bruge til næste time når emnet igen tages op  

men det er jo egentlig så nemt, hvis du har fået KS og PKS har man altså bare IKKE født på nogen som helst måder, jeg tror dem som siger det, er personer der føler sig '' forkert '' fordi de ikke har født selv.

aldrig nogen sinde kan man kalde det en fødsel at få ks.Da det er et indgreb under bedøvelse, og man ikke selv bruger nogen krafter på det overhoved. og det kommer ud af maven, en fødsel er viaginalt , og kun viaginalt ( staves ) 

Anmeld

8. oktober 2012

MariaKyedDK

CarinaSB skriver:

Jeg vil sige selvom at man ikke selv har presset babyen ud men fået det ud ved ks .. Jamen man har stadigvæk født .. Barnet er kommet ud af en så derfor ser jeg det stadigvæk som en fødsel ..

men sorry, men det er bare så forkert at kalde det en fødsel, man har virkelig ikke født ved ks,

når man føder har man udvigelsesveer og man har presseveer og man kæmper en kamp for at presse barnet ud '' dernede '' __

når man får ks, ligger man på en briks, for bedøvelse, får skåret maven op og vupt , så er barnet ude, uden at man har kunne mærke noget..

jeg kan godt forstå man gerne vil sige jeg har født, ( da der intet galt i at få ks ) det er så normalt , men det er bare så forkert at sige at man har født ved ks, for det har man ikke..

Anmeld

8. oktober 2012

Studerendemor

Vil lige starte med, at fortælle at jeg ikke har læst svarene igennem, så måske jeg jeg bare skriver det samme som andre, men... 

Jeg bliver faktisk enormt ked af det, når folk siger jeg ikke har født, fordi min datter kom til verden ved kejsersnit. Jeg føler mig negligeret og som om jeg har snydt, for jeg føler selv, at jeg har født og været igennem en fødselsproces. Så for mig er det slet ikke ligegyldigt, om jeg har født eller ej. 

Anmeld

8. oktober 2012

Bebsesmoar

skrivemaskine skriver:

Vil lige starte med, at fortælle at jeg ikke har læst svarene igennem, så måske jeg jeg bare skriver det samme som andre, men... 

Jeg bliver faktisk enormt ked af det, når folk siger jeg ikke har født, fordi min datter kom til verden ved kejsersnit. Jeg føler mig negligeret og som om jeg har snydt, for jeg føler selv, at jeg har født og været igennem en fødselsproces. Så for mig er det slet ikke ligegyldigt, om jeg har født eller ej. 

Men du har ikke født,du har fået et kejsersnit?! Jeg kalder heller ikke min vagi fødsel for et KS,for det var det ikke

Anmeld

8. oktober 2012

Studerendemor

Bebsesmoar skriver:

Men du har ikke født,du har fået et kejsersnit?! Jeg kalder heller ikke min vagi fødsel for et KS,for det var det ikke

Jeg kan selvfølgelig ikke argumentere imod, at det er sådan du har det. Men jeg er uenig, jeg føler jeg har født min datter. Ikke født hende naturligt, og ikke født hende som jeg ønskede mig, men født hende, det føler jeg helt bestem jeg har

Anmeld

8. oktober 2012

nielsen80

MariaKyedDK skriver:

men sorry, men det er bare så forkert at kalde det en fødsel, man har virkelig ikke født ved ks,

når man føder har man udvigelsesveer og man har presseveer og man kæmper en kamp for at presse barnet ud '' dernede '' __

når man får ks, ligger man på en briks, for bedøvelse, får skåret maven op og vupt , så er barnet ude, uden at man har kunne mærke noget..

jeg kan godt forstå man gerne vil sige jeg har født, ( da der intet galt i at få ks ) det er så normalt , men det er bare så forkert at sige at man har født ved ks, for det har man ikke..

Jeg havde både presseveer og udvigelsesveer inden mit akutte KS...har jeg så født?

KS når det er akut, bliver jo altså oftes udført midt i et fødselsforløb - i mit tilfælde ret sent. Og tro mig, ville faktisk heller komme mig over at få hende vaginalt fremfor KS. KS er ikke altid den nemmeste løsning, men det er den eneste løsning, hvis der opstår komplikationer - og man vil have sit barn ud i live.

Om jeg må sige jeg har født eller ej, pyt med det, jeg fik en sund og rask datter ud i live.

Anmeld

8. oktober 2012

TeamRocket

Nej ks er ikke en fødsel, men et indgreb, ergo har de ikke født deres børnl. Og har du fået unaturlige hjælpemidler under fødslen så har du ikke født naturligt. Dvs alt andet end et par hænder er unaturligt i min verden. Færdig bum :-)

Anmeld

8. oktober 2012

Bassemor<3

Jeg synes IKKE man har født når man har fået ks, aks.

Af den simple grund at det er 2 forskellige ting. når barnet kommer ud igennem skeden ja så har man født, og når man får barnet ud ved ks, ja så har man fået barnet ved kejsersnit.

Men hvorfor bliver sur over at folk siger man ikke har født hvis man har fået ks ?? det forstår jeg ikke, jeg var igennem SYGE ting, blandt andet en epi der ikke virkede under ks. gigantisk blodtab, uudholdelige smerter i 22 timer før aks. og ja uudholdelige smerter i lang tid efter aks. Jeg mener jeg har fået min del af smerte, men jeg har IKKE FØDT mit barn, jeg har fået ham ved aks.

Anmeld

8. oktober 2012

nielsen80

Bassemor<3 skriver:

Jeg synes IKKE man har født når man har fået ks, aks.

Af den simple grund at det er 2 forskellige ting. når barnet kommer ud igennem skeden ja så har man født, og når man får barnet ud ved ks, ja så har man fået barnet ved kejsersnit.

Men hvorfor bliver sur over at folk siger man ikke har født hvis man har fået ks ?? det forstår jeg ikke, jeg var igennem SYGE ting, blandt andet en epi der ikke virkede under ks. gigantisk blodtab, uudholdelige smerter i 22 timer før aks. og ja uudholdelige smerter i lang tid efter aks. Jeg mener jeg har fået min del af smerte, men jeg har IKKE FØDT mit barn, jeg har fået ham ved aks.

Tror rigtig mange føler sig stødt, fordi mange kvinder efter et KS føler sig snydt for oplevelsen af en naturlig fødsel. Og mange føler endda at de nærmest er mindre værd som kvinde, fordi de ikke kunne føde vaginalt. Når så en sådan diskussion kommer op, så rykker det nok lidt ved de følelser - specielt hvis det at sige, at man har født, betyder noget for de pågældende kvinder.

Som jeg før i denne debat har skrevet, ordet fødsel betyder faktisk i følge nudansk ordbogen, at fosteret forlader maven....der ligger faktisk ikke mere i det end det - tror bare mange tillæger ordet nogle følelser i kraft af deres egne oplevelser. Når barnet forlader maven, så har der været en fødsel (uanset om det er vaginalt eller ved et operativt indgreb)- i hvert fald i følge nudansk ordbog

Jeg selv er fuldstændig ligeglad med, om jeg kan sige jeg har født eller ej - bliver kun stødt når folk nævner det er den nemme løsning. Det er et akut KS nemlig ikke, som du jo selv meget flot beskriver.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.