PB og HPV vaccine.. Info til jer piger :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2012

tekop89

MariaKyedDK skriver:

det er en vaccine mod LIVMODERhalskræft! Mænd har ikke en Livmoder, så forstår ikke helt hvad du mener med det du skriver.

Man vaccineres mod HPV (kønsvorter), som kan give celleforandringer og derved cancer. Ved kvinder KAN det give livmoderhalskræft. Hvis mænd får HPV, kan de selvfølgelig også udvikle celleforandringer og derved få cancer, bare i andre organer end livmoderhalsen. (Det fører vidst til cancer i endetarmen og i penis)

Så jeg synes også det er synd for mænd at de ikke må få den, når de jo har ligeså stor sandsynlighed for at blive smittet med HPV som kvinder har. 

Men fedt for os kvinder, at den bliver tilbudt gratis.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2012

MariaKyedDK

tekop89 skriver:

Man vaccineres mod HPV (kønsvorter), som kan give celleforandringer og derved cancer. Ved kvinder KAN det give livmoderhalskræft. Hvis mænd får HPV, kan de selvfølgelig også udvikle celleforandringer og derved få cancer, bare i andre organer end livmoderhalsen. (Det fører vidst til cancer i endetarmen og i penis)

Så jeg synes også det er synd for mænd at de ikke må få den, når de jo har ligeså stor sandsynlighed for at blive smittet med HPV som kvinder har. 

Men fedt for os kvinder, at den bliver tilbudt gratis.

okay det vidste jeg ikke men tak for svarret... men så skal min søn da os have sådan en vaccine når han bliver den alder, skal nok betale den for ham

Anmeld

26. september 2012

tekop89

MariaKyedDK skriver:

okay det vidste jeg ikke men tak for svarret... men så skal min søn da os have sådan en vaccine når han bliver den alder, skal nok betale den for ham

Der er heller ikke fokus på det overhovedet. Det er ret synd. 

Hvis jeg får drenge skal de da helt klart også have den.  

Anmeld

26. september 2012

MariaKyedDK

tekop89 skriver:

Der er heller ikke fokus på det overhovedet. Det er ret synd. 

Hvis jeg får drenge skal de da helt klart også have den.  

ja det er da mærkeligt at der ikke er focus på drengene , men måske fordi det ikke er lige så udbredt som hos kvinder.??? altså det ved jeg ikke, men synes det er underligt at der ikke er samme tilbud så

Anmeld

26. september 2012

klmf

MariaKyedDK skriver:

det er en vaccine mod LIVMODERhalskræft! Mænd har ikke en Livmoder, så forstår ikke helt hvad du mener med det du skriver.

Tak for den anatomiske opklaring, men det er ikke kun livmoderhalskræft, man kan få af Human Papillom Virus. Ved kun at vaccinere pigerne, overser man jo fuldstændig den gruppe af drenge, der er seksuelt aktive med deres eget køn. De beskyttes jo dermed ikke indirekte af pigernes vaccination. Eller det kunne tænkes, at drengene havde sex med piger, der ikke er danske og som ikke er vaccinerede og er dermed også i risiko.

Følgende er citeret fra Ugeskrift for læger:

HPV-infektion er seksuelt overført, meget smitsom og forekommer hyppigst hos unge lige efter den seksuelle debut. De fleste infektioner giver ingen symptomer, og kroppens eget immunsystem kan selv bekæmpe HPV-infektionen. Nogle HPV-typer er onkogene og årsag til persisterende infektioner, der kan give livmoderhalskræft og i sjældnere tilfælde kræft i vulva, vagina, anus og penis samt visse former for kræft i mund og svælg. Andre HPV-typer kan give kondylomer.

Anmeld

26. september 2012

Mariasbaby

LMA91 skriver:

Jo, det er rigtig nok hvad den tidligere skriver  Der må bare max være ét år i mellem vaccinerne, ellers virker de ikke 

Det er jo ikke decideret vigtigt, at der er 2 og 4 måneder i mellem vaccinerne.. Det er jo fordi, at der skal en vis mængde ind i kroppen og kroppen skal nå at kunne optage den inden næste vaccine

Hvor har du hørt det med, at der maks må gå et år imellem?

Er selv i gang med PB, men vil ikke starte vaccinen op, hvis det nu er spildt..

Anmeld

26. september 2012

LMA

Mariasbaby skriver:

Hvor har du hørt det med, at der maks må gå et år imellem?

Er selv i gang med PB, men vil ikke starte vaccinen op, hvis det nu er spildt..

http://www.ssi.dk/Vaccination/Boernevaccination/Sporgsmal%20og%20svar/Om%20HPV-vaccination.aspx

Under "med hvilke intervaller vaccineres?" står der, at alle tre doser tilstræbes givet inden for et år. Og jeg har også læst det et sted mere derudover 

Anmeld

26. september 2012

Mariasbaby

LMA91 skriver:

http://www.ssi.dk/Vaccination/Boernevaccination/Sporgsmal%20og%20svar/Om%20HPV-vaccination.aspx

Under "med hvilke intervaller vaccineres?" står der, at alle tre doser tilstræbes givet inden for et år. Og jeg har også læst det et sted mere derudover 

Tak fordi du tog dig tid til at svare. Citatet " Alle tre doser tilstræbes givet inden for et år. " læser jeg nu mere som, at man tilstræber, at alle tre doser gives over et år og ikke, at der kan gå et år imellem..

Anmeld

11. november 2012

come2

Lund18 skriver:

Så fik jeg min vaccine idag

Og min læge tog det meget roligt, og jeg er nu ikke nervøs for at det kan gå ud over en mulig graviditet. Nu har jeg grebet muligheden og stopper blot vaccinen hvis vi er heldige med graviditet

Det samme her min læge skrev vi stoppede med vacciner hvis jeg blev gravid

Anmeld

11. november 2012

Rikke, Liam & Linus

lotchen skriver:

Jeg forstår ikke helt, hvorfor det kun er piger der skal have den og synes det er diskrimination af værste skuffe Vi må selv betale den til Oliver og lillebror, når tiden er til det og hvis de ikke vil lave reglerne om, men forstår ikke hvorfor kvinderne skal beskyttes og ikke drengene.

Vi må bare krydse fingre for at den er gratis når vores drenge bliver større. Jeg synes også drengene burde have den tilbudt.

Men det er jo nok desværre fordi celleforandringer oftest optræder hos kvinder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.