lisbeth jess skriver:
Jeger farmor til 9 skønne børnebørn fra 1 til 7 år. Derer tvillinger på 5 år hos min ene søn.
Jeg har nogle skønne sønner og dejlige kærlige svigerdøtre, og jeg fryder mig over at se hvor godt de klarer at være forældre.
Mine svigerdøtre er rigtig gode til at påskønne, når jeg har været på banen.de kan også sige fra.
Alligvel er det ikke altid let at være farmor. Derer tre familier med hver deres normer og værdisæt i.f.h.t børn, og nogen gange kan det for mig være lidt svært at omstille mig fra den ene familie til den anden.
Jeg elsker mine børnebørn, har været meget om dem, grundet sygdom, og andre ting. Jeg henter, bringer, har dem med til sverieg
i hold.
Selvom jeg anstrenger mig rigtig meget, er det ikke altid, jeg kan dele sol og vind lige. Nogen gange er der en familie der trænger mere end de andre, så er det dem jeg prioriterer.
Det kan give ldit gnidninger med de andre.
Hjemme hos os er det på børnrnes præmisser, mit hjem ligner nogen gange en institution, med høje stole, motorcykler, legetøj, og andet godt.Derer grænser, men børnene oplever de har et frirum , hvor de kan udleve mange ting.bl.a. har vi en hund, og en kat.
Siden vi fik børnebørn er der tidlig aftensmad, for sengetiden skal passes, og deter helt klart..
Hos mig er det mine normer, der bestemmer,f.eks. jeg vil gerne spise uden der bliver skældt ud, ingen børn spiser, når derer dårlig stemning.
Selvfølgelig er jeg tro mod forældrenes måder.alligvel siger jeg til børnene, hos farmor er det farmor der bestemmer.
Jeg ved jeg er en elsket farmor, alligvel ved jeg også at mormor har en helt speciel rolle, og deter klart hun er mor til min svgerdatter. det gir fortrin.
Og ja det kan gøre lidt ondt nogen gange, når jeg ser, hvor børnrne hænger, ved fødselsdag o.lign.Hos os er der et ekstra hold bedsteforældre, da farfar og jeg er skilt, så vi er mange om budet..
Geografien beyter også noget.
Jeg kan akut hente når vi bor tæt på, når deter langt væk, skal det planlægges i god tid.
Jeg nyder at være farmor, også selvom det nogen gange giver lidt sorger og bekymringer. Liveter jo fyldt med udfordringer og de skal bare løses.
Jerg vil hellere have at vide,hvad der har givet anledning til en konflikt end at jeg kan mærke der er en uoverenstemmelse.
Så er der jo noget jeg kan ændre.
Hos os tar vi konflikterne og ja de gør ondt nogen gange.
Jeg vælger dem, jeg mener, der skal tages, af hensyn til barnet.på et passende tidspunkt.Jeg ved godt at alle forældre gør det bedste for deres børn, og deter dejligt at se, børn udvikle sig og stortrives.
Jeg har en datter som endnu ikke har fået barn, så det bliver spændende om jeg mærker en forskel, når jeg blive rmormor.
Til alle svigerdøtre vil jeg sige. Fortæl jeres svigermor hvad hun gør af gode ting, først, og bagefter så bed hende om at ændre det i gerne vil have ændret.Hun vil så gerne tror jeg.
Må indrømme, at jeg nogle gange tænker over, hvordan det skal gå når Oliver engang bliver voksen og får sin egen familie, når jeg kan læse herinde, hvordan nogle svigermødre bliver skyet som pesten bare fordi de gerne vil holde den lille ny eller tillader sig at tage barnet op uden forudgående tilladelse fra moren
Kan også være det er svært for mig at tænke på, at jeg til den tid ikke vil være den vigtigste kvinde i hans liv (forhåbentlig da) hvis hans kæreste så ikke er en man svinger så godt med.