Nogen med forstand på gældssanering? (eller erfaring med)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juli 2012

nielsen80

Ja, det er netop det jeg er spændt på - om de overhovedet tager stilling til hvorvidt man kan leve for de penge man har ved siden af eller om de kun kigger på gældens løbetid.

Tror det er en kombi, men i den "cocktail" inddrager de også fremtidig mulighed for indtjening. Og hvis du er ret ung og vil have en uddannelse, er der også argumentation for, at din indtjening på sigt vil stige, og dermed kan også din mulighed for at betale tilbage ændre sig.

Det er desværre hard core business, tror jeg. Måske hvis det ikke lykkes dig, kunne du prøve at snakke med dine kreditorer, og få nogle afdragsfrie måneder, evt. få sat afdragene ned til når du skal under uddannelse? Ved ikke om det er muligt, men igen et forsøg værd.

Du får lige et kram, det må være en meget frusterende situation at stå i.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juli 2012

TeamRocket

Anonym skriver:

Hmmm...hvad er "ung nok"?

Jeg troede det havde at gøre med hvorvidt man var i stand til at leve ved siden af gælds-afbetalingen.

De var vist i 35-40 års alderen. Men tror slet ikke din gæld er stor nok til at komme i betraktning- altså, hvem skyder ikke for ægteskab og hussalg nu om dage tænker jeg ? Det gør de fleste, og det er ikke for at skyde dig ned, men nej, de er nok ligeglade med din uddannelse må vente. Mange tar jo først en uddannelse når de er 30 og 40 år. Mange betaler af på gæld i 10 og 20 år og har et lavt rådighedsbeløb selvom de har børn- og gu er det surt, men hvis man 'bare' kunne få gældssernering ville det være mere udbredt. Der skal vist noget stort og uforudsigeligt ind over så ens gæld bliver kæmpe kæmpe uden mulighed for afbetaling inden man dør, og gælden må ikke være selvforskyldt.

Anmeld

24. juli 2012

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Tror det er en kombi, men i den "cocktail" inddrager de også fremtidig mulighed for indtjening. Og hvis du er ret ung og vil have en uddannelse, er der også argumentation for, at din indtjening på sigt vil stige, og dermed kan også din mulighed for at betale tilbage ændre sig.

Det er desværre hard core business, tror jeg. Måske hvis det ikke lykkes dig, at du kunne prøve at snakke med dine kreditorer, og få nogle afdragsfrie måneder, evt. få sat afdragene ned til når du skal under uddannelse? Ved ikke om det er muligt, men igen et forsøg værd.

Du får lige et kram, det må være en meget frusterende situation at stå i.

Jeg ved ikke om jeg er ung - er 32 og 37 når jeg er færdig med uddannelse hvis jeg kan starte til næste år.

Men uden gældssanering vil jeg ikke have råd til at læse og så vil jeg først kunne tage uddannelse når gælden er væk, og der vil jeg være 42.

Jeg kan desværre ikke få sat afdragene ned, det har banken sagt nej til. Jeg skal afdrage med 5.000 kr om måneden.

Anmeld

24. juli 2012

SHERO

Anonym skriver:

Ok - ved du hvor stor hans gæld var? (altså hvis du vil sige det - det er naturligvis ikke for at hænge ham ud)  

Neej ikke rigtig, men nok omkring det samme som din kunne jeg forestille mig...

Anmeld

24. juli 2012

nielsen80

Anonym skriver:

Jeg ved ikke om jeg er ung - er 32 og 37 når jeg er færdig med uddannelse hvis jeg kan starte til næste år.

Men uden gældssanering vil jeg ikke have råd til at læse og så vil jeg først kunne tage uddannelse når gælden er væk, og der vil jeg være 42.

Jeg kan desværre ikke få sat afdragene ned, det har banken sagt nej til. Jeg skal afdrage med 5.000 kr om måneden.

Tror faktisk de ser det som ret ung...når du er færdiguddannet har du jo 30år tilbage på arbejdsmarkedet.

Anmeld

24. juli 2012

Anonym trådstarter

TeamRocket skriver:

De var vist i 35-40 års alderen. Men tror slet ikke din gæld er stor nok til at komme i betraktning- altså, hvem skyder ikke for ægteskab og hussalg nu om dage tænker jeg ? Det gør de fleste, og det er ikke for at skyde dig ned, men nej, de er nok ligeglade med din uddannelse må vente. Mange tar jo først en uddannelse når de er 30 og 40 år. Mange betaler af på gæld i 10 og 20 år og har et lavt rådighedsbeløb selvom de har børn- og gu er det surt, men hvis man 'bare' kunne få gældssernering ville det være mere udbredt. Der skal vist noget stort og uforudsigeligt ind over så ens gæld bliver kæmpe kæmpe uden mulighed for afbetaling inden man dør, og gælden må ikke være selvforskyldt.

Min gæld er ikke selvforskyldt - min mand ville skilles og jeg kunne ikke selv sidde i vores hus

Problemet er jo at jeg står uden job om 6 mdr. og så ved jeg ikke hvordan jeg skulle kunne betale min gæld. Jeg skal afdrage med 5.000 kr om måneden de næste 10 år, banken vil ikke sætte min ydelse ned (heller ikke de 4 år min uddannelse vil tage). Så hvis jeg ikke finder nyt job (som ufaglært med rygskade og uden bil), så ender jeg på dagpenge og måske endda kontanthjælp.

(ja, jeg lyder ret ynkelig kan jeg godt se   )

Anmeld

24. juli 2012

Dustmuz

nu har jeg ikke selv nogen gæld og kan derfor ikke sige noget omkring min egen erfaring..

ved dog at mine forældre fik det, da de havde en gæld tilsammen på lidt over en mill..
De fik i det omfang, at de kunne afbetale det resterende over en periode på knap 20 år.

de fik saneret knap 800.000 af deres totale gæld..
men skylder den dag idag, stadig 300.000

Anmeld

24. juli 2012

Anonym trådstarter

nielsen80 skriver:

Tror faktisk de ser det som ret ung...når du er færdiguddannet har du jo 30år tilbage på arbejdsmarkedet.

Jeg vil jo først være uddannet som 46-årig, så det er jo "kun" 20 år

Det handler nu lige så meget om hvad jeg skal lave de næste 10 år indtil min gæld er betalt af...uden uddannelse i disse tider 

2 år på dagpenge ville jeg kunne klare, så vil jeg have et rådighedsbeløb på 2900 (inkl. børnepengene), men på KH derefter hvis jeg ikke er i job? Så bliver det ikke sjovt mere....

Anmeld

24. juli 2012

Anonym trådstarter

Dustmuz skriver:

nu har jeg ikke selv nogen gæld og kan derfor ikke sige noget omkring min egen erfaring..

ved dog at mine forældre fik det, da de havde en gæld tilsammen på lidt over en mill..
De fik i det omfang, at de kunne afbetale det resterende over en periode på knap 20 år.

de fik saneret knap 800.000 af deres totale gæld..
men skylder den dag idag, stadig 300.000

Ok, tak for info 

Jeg ville heller ikke "forlange" at al min gæld skulle saneres, bare nok til at jeg kunne betale det af ved siden af min SU. Pyt med om det stadig skulle løbe over 10 år, men kunne jeg f.eks. nøjes med at betale 2.000 af om måneden, så ville jeg have råd til uddannelse. 

Men igen...ved ikke hvordan det fungerer.

Anmeld

24. juli 2012

Anonym trådstarter

Fandt lige dette:

Den grundlæggende betingelse for gældssanering er, at du ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde dine gældsforpligtelser .

Så det behøver åbenbart ikke at være "inden man dør" at gælden skulle kunne betales tilbagel

Og.

Som en vejledende tommelfingerregel skal din gæld være ca. 20 gange større end din samlede månedlige nettohusstandsindkomst. Er du erhvervsaktiv, skal din gæld normalt være på mindst 250.000 kr 

Så min gæld er stor nok...

Og:

Er din økonomi omvendt brudt sammen som følge af sygdom, arbejdsløshed eller skilsmisse, eventuelt efterfulgt af en tvangsauktion over din bolig, er dine muligheder for at få gennemført en gældssanering naturligvis langt bedre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.