Jeg synes at det er groft og unuanceret at sige at godnat og sov godt metoden handler om at lade sit barn græde sig i søvn, for det gør den ikke.
Jeg har ikke brugt metoden og gudsketak og lov for det, for jeg ville IKKE synes at det var sjovt.
Men jeg har en veninde som havde kæmpe søvnproblemer med deres første barn som bare IKKE ville sove. Og efter måneder med flere timers putning hver aften - med masser af gråd! - besluttede de sig for at prøve metoden. Det tog tre (!) dage og så var problemerne slut. Deres datter faldt i søvn på fem minutter uden brok hver aften.
Skulle de bare have fortsat med at lade deres barn græde i flere timer hver aften? Havde det været bedre for barnet?
Jeg er sikker på at langt de fleste der kritiserer metoden, ikke har læst bogen. Og derfor rent faktisk ikke kan tillade sig at udtale sig om den. Det handler jo ikke om at lade sit barn græde sig i søvn, men om at indlære i barnet at mor og far netop kommer tilbage når man græder. Vi snakker jo ikke om "gammeldags" metoder hvor barnet bare ligger og hyler og til sidst dejser om af udmattelse.
Jeg ville aldrig bruge metoden som udgangspunkt, men hvis jeg fik et barn med seriøse søvnproblemer (og det er jo dem bogen er målrettet til, som der også står i artiklen) ja, så tror jeg at jeg ville give den en chance.
Anmeld