Hvilken fødsel havde du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. marts 2012

LotteN

Jeg havde en helt alm. Fødsel begge gange. Hvis altså man kan kalde anden gang for normal, da det skete i fredags på hovedvej 13 på bagsædet af vores bil ned faderen som "jordmor"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2012

Plysbjørnen

M (: skriver:

Hej de damer!

Jeg synes efterhånden at jeg har læst om mange herinde, der har fået et akut kejsernit, og blev lidt nysgerrig på, om gennemsnittet herinde er lavere, det samme eller højere end på landsplan. På landsplan er gennemsnittet (2010) for:

Alm. vaginal fødsel: 81,62% (34.270 pr. 100.000 kvinder)

Planlagt kejsersnit: 10,18% (4.276 pr. 100.000 kvinder)

Akut kejsersnit: 8,2% (3.443 pr. 100.000 kvinder)

Antal fødsler i alt: 41.989 pr. 100.000 kvinder

Jeg har valgt landsgennemsnittet for 2010, fordi tallene fra 2011 ikke er gjort op endnu. For at stemme behøver I IKKE at have født i 2010 - det er jo mest for sjov, at jeg har oprettet denne debat!

Så stem endelig løs piger - og har I født flere gange, så stem gerne i flere felter!

Jeg har en gang akut kejsersnit, og et akut som hverken var akut eller planlagt... da det først blev besluttet da jeg kom ud på sygehuset med veer at jeg gerne måtte få Kejsersnit som jeg oprindeligt havde ønsket.

Anmeld

26. marts 2012

M (:

Frk.S skriver:

Ja, min fødsel startede ellers så godt (selvom det da gjorde herre nas). Jeg åbnede mig ret hurtigt, og jeg kan huske at jeg på et tidspunkt (da jeg var 9 cm åben) tænkte: "Så, nu er det jo snart ovre"

Men Freja lå alt for højt og jeg havde pressetrang i noget tid hvor jeg egentlig ikke måtte presse. Da jeg så endelig måtte presse kunne hun bare ikke komme ud. Hun lå skævt.
Hun blev meget påvirket undervejs og fostervandet blev mere og mere grønt og tykt... og til sidst vurderede de, at hun skulle ud meget hurtigt. I første omgang kom der en læge og forsøgte at få hende ud med kop. Han måtte give op, og beordrede til sidst KS.

Det var en rigtig grim oplevelse. Jeg var skide bange - ikke mindst fordi jeg jo vidste at hun ikke havde det super derinde. Da hun kom ud var hun i øvrigt også møg dårlig. Hun var dækket i grønt tykt fostervand (det så jeg ikke selv, men det er hvad de sagde) og havde fået det i lungerne, så hun trak ikke vejret.

De fik hende heldigvis meget hurtigt genoplivet og suget. Men hun var stadig så skidt, at hun kom direkte på neonatal. Så vi så hende først efter ca. 4 timer, og fik hende først i armene dagen efter. 
Og så var vi indlagt med hende i 5 dage efter.

Vi har jo selvfølgelig fået den dejligste guldklump ud af det, men det gør mig stadig ked når jeg tænker tilbage.

Når jeg tænker på hvad der kunne være sket.
Når jeg tænker på de første timer, hvor vi lige var blevet forældre, og hvor man bare bør være glade, men hvor vi var bange og ikke ville ringe til nogen endnu fordi vi endnu ikke havde set hende.

Jeg ved ikke om det er følelsen af at være snydt for det sidste jeg sidder med. Men i hvert fald ærgelse - jeg har følt det var min skyld og at jeg var skide svag fordi jeg ikke kunne få hende ud (selv om både læge og JM har forsikret mig om at hun IKKE var kommet ud den vej).
Men jeg er nok også skuffet over at det ikke blev den drømmefødsel jeg havde forestillet mig. Jeg havde slet ikke tænkt tanken at det kunne ende sådan. Så det var voldsomt - og selvfølgelig specielt det at hun var så dårlig da hun kom ud.

Derudover er der også bekymring over hvad jeg skal vælge næste gang. For jeg vil for alt i verden ikke udsættes for AKS igen, hvis det kan undgås. Men Jeg vil helst heller ikke have pks hvis jeg kan føde normalt - for tiden efter kejsersnittet var bestemt ikke sjov.

Puh, det blev et langt svar - sorry.

Ej, puha, det lyder som en frygtelig oplevelse - specielt, at det var nødvendigt at genoplive.. Har slet ikke ord for, hvor forfærdelig det må være.. :/

Husk husk husk, det har ikke noget at gøre med din styrke, hvordan det gik! Du gjorde ALT hvad du kunne, og så kan man altså ikke forlange mere! Og heldigvis slap i jo godt fra situationen, så du skal stoppe med at banke dig selv oven i hovedet - du kan ikke ændre det alligevel!

Kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal vælge næste gang - men er sikker på, at den rigtige løsning nok skal komme af sig selv, når den tid kommer.. 

Anmeld

26. marts 2012

M (:

komodo skriver:

jo efter en lang sej kamp med hjælp fra en psykolog kom vi videre, der var selvfølgelig andre ting indover end bare kejsersnittet, men det var ligesom den berømte dråbe der fik bægeret til at flyde over.. 

Er helt tæt med min søn idag, han er ligeså meget min rolling som de andre <3

Pyha, det lyder som en hård omgang, men er glad for, at I er kommet hele ud på den anden side! 

Anmeld

26. marts 2012

M (:

sbs78 skriver:

Hvis jeg skulle have nr 4 (hvilken jeg ikke skal) ville jeg vælge et ks. Der er fordele og ulemper ved en alm fødsel og ks. Mine 3 fødsler at ikke været lige efter bogen. Den 1. blev jeg sat i gang og det endte lidt kaotisk og hun blev taget med cup og var slap da hun kom ud. 2 gang blev det pks da hun lå i sædestilling. da hun kom ud ville hun ikke trække vejret og kom i kuvøse og fik c-pap og sode. 3 gang skulle jeg prøve at føde selv, blev igen sat i gang, men det ville ikke rigtig gå i gang og min datter blev påvirket af det hele, så det endte med aks. under kejsersnitter ødelagde de desværre min blære, så jeg måtte gå med kateter i en uge.  

Hm, så forstår jeg godt, at du ville foretrække et pks, med den historie du har.. 

Anmeld

26. marts 2012

M (:

JustinsMoar skriver:

Jeg nåede aldrig rigtig at tænke!

1. fra jeg kom ind på FG til Justin kom til verden gik der 3½ time.
2. jeg havde så grusomt mange veer at jeg koncentrerede mig om det!

Hm, det var måske held i uheld, at du ikke havde overskud/tid til at tænke (:

Anmeld

26. marts 2012

M (:

twinboys skriver:

Akut kejsersnit i uge 25+0

Havde drengene det skidt derinde, siden de blev taget så tidligt?

Anmeld

26. marts 2012

M (:

Mom In The Making skriver:

haha.. jeg troede egentlig bare du skrev det for sjov, aner jo intet om JM traditioner. hehe..

Jen mener, at de skal give kage, hvis de skønner over et kilo forkert (:

Anmeld

26. marts 2012

M (:

LotteN skriver:

Jeg havde en helt alm. Fødsel begge gange. Hvis altså man kan kalde anden gang for normal, da det skete i fredags på hovedvej 13 på bagsædet af vores bil ned faderen som "jordmor"

Ej, hvor en vild oplevelse! Stort tillykke med den lille ny! (:

Anmeld

26. marts 2012

M (:

Aniteb skriver:

Jeg har en gang akut kejsersnit, og et akut som hverken var akut eller planlagt... da det først blev besluttet da jeg kom ud på sygehuset med veer at jeg gerne måtte få Kejsersnit som jeg oprindeligt havde ønsket.

Hm, det er da mærkeligt, at de ombestemmer sig i sidste øjeblik.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.