merichs skriver:
Vores datter er knap 16 mdr og mange har spurgt om vi snart skal igang med nr 2. Vi har da snakket om at vi skal have en mere, bare ikke endnu.
Når folk har spurgt til baby nr 2, har jeg nogle gange svaret (mest pga irritation): Vi skal ikke have flere.
Men det svar kan da få nogle til at himle op: Hun skal da ikke være ENEBARN?!?!?!
Og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke: Hvad er der galt i at være enebarn?
Jeg kan ikke selv se problemet, der er vel fordele og ulemper ved alt?
Man skal jo aldrig skære alle over en kam, men der er vel en tendens til, at en del enebørn ikke får slebet de sociale kanter så godt til, som børn med søsken. De skal ikke dele og får længere line på hjemmefronten, siden det ikke er så stort et problem for forældrerne med et barn, som er lidt uopdragen ved middagsbordet, som hvis der var f eks tre. De er også vant til tættere opfølgning fra forældrerne end det søsken kan få. I tillæg er der jo hele aspektet med at stå alene med det hele, den dagen forældrerne har behov for hjælp/bliver demente/falder fra osv.
Det behøver jo ikke at være sådan, men det KAN være det.
Jeg synes ikke, at det er slemt, kun at få et barn - men jeg er meget taknemmelig for, at jeg selv har søsken.
Anmeld