Øremærke barsel til mænd (har ondt i maven)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2011

Ciss

Man kan jo mistænke, at politikerne har skævet til Norge, hvor ordningen i dag er med 12 uger øremærket til faren. Og nej, de uger kan IKKE overføres til moren.  Personlig ser jeg fordelen med at faren tager en del af barslen - men ikke med vold og tvang! Og jeg synes, det bliver helt forkert at gøre det ud fra en ligestillingside om at, kvinderne taber på arbejdsmarkedet, hvis de er på barsel. Barsel handler om at give barnet den bedst mulige start i livet. Det bliver helt forkert, hvis fokus skal skiftes over til nogen  abstrakte politiske utopia-idealer....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2011

Zafir

Det var mig, der reagerede på det, under valgkampen. Det var Johanne smidt Nielsen, der kom med forslaget. Der er endnu ikke kommet et lov forslag. Heldigvis. Kryds fingre for det ikke sker.

Anmeld

26. oktober 2011

Zafir

Ciss skriver:

Man kan jo mistænke, at politikerne har skævet til Norge, hvor ordningen i dag er med 12 uger øremærket til faren. Og nej, de uger kan IKKE overføres til moren.  Personlig ser jeg fordelen med at faren tager en del af barslen - men ikke med vold og tvang! Og jeg synes, det bliver helt forkert at gøre det ud fra en ligestillingside om at, kvinderne taber på arbejdsmarkedet, hvis de er på barsel. Barsel handler om at give barnet den bedst mulige start i livet. Det bliver helt forkert, hvis fokus skal skiftes over til nogen  abstrakte politiske utopia-idealer....

Enig! Men mener du ikke Island? Vores norske venner har det kun været mor der har haft barsel og hun har været hjemme hele tiden. Jeg ved det er sådan på Island ihvertfald, det var der hun sagde under valgkampen....

Anmeld

26. oktober 2011

Mi

Banditte skriver:

Hvad så i de tilfælde hvor kvinden tjener mest?? De har jo fundet en løsning i alle årene :-) ellers må man fordele det, så kvinden tager noget af barslen på dagpenge og manden tager sin på fuld løn- tror bestemt det kan lade sig gøre. Jeg synes det er et super forslag, den kontakt far og barn får er uerstattelig:-)

Barslen med fuld løn, hvis man har det, ligger inden for de første uger og måneder. Det er den barsel som idag er øremærket kvinder, og hvor man også kan forvente at barnet skal ammes, med mindre det fravælges. Så mændenes barsel vil ligge i forlængelse af det første 14 uger. Min mand har fx ret til løn (dog max 130kr/t) i nogle uger (tror det er 8 uger), men kun hvis barslen ligger i direkte forlængelse af de første 14 uger. Det er da virkelig ufleksibelt. Han kan altså ikke vælge at tage barslen, når min er opbrugt og så stadig få løn.

Jeg syntes i princippet også at det er super at mænd tager så meget barsel som muligt, og at deres muligheder bliver så gode som muligt. Men jeg syntes ikke om, at staten skal bestemme at alle fældre i Danmark SKAL tage 12 ugers barsel, og at barslen ellers falder bort, og barnet skal 12 uger før i daginstitution. Hvis det er denne løsning de kommer frem til, så tror jeg der vil være ramaskrig i DK

Anmeld

26. oktober 2011

Jonatansmor

Arj, er det ikke på tide at styre panikken lidt?
Det ville stride imod flere menneskerettighedslove at tvinge far på barsel - men når de nu er øremærkede, har arbejdsgiveren mindre grundlag for at afvise. Er der ikke noget at dele ud af, bliver der ikke fordelt noget - det er da simpelt?

Noget helt andet, man tager selvfølgeligt højde for i sin økonomi at der kan ske livsændringer? Som f.eks børn, mor der har en karriere så far skal tage barslen? Man har vel, trods alt, stadig selv et ansvar for at kunne stå imod hårde tider?

Men jeg kan godt se, med en far på barsel bliver mors rolle som Dronning alvorligt truet - pludseligt kan mand og børn selv og hvad mon der så bliver af kvinden? Gisp - tænk hvis de faktisk kunne få det til at fungere bedre end mor kan

Anmeld

26. oktober 2011

Stjernestoev

Zafir skriver:

Det var mig, der reagerede på det, under valgkampen. Det var Johanne smidt Nielsen, der kom med forslaget. Der er endnu ikke kommet et lov forslag. Heldigvis. Kryds fingre for det ikke sker.

Tror ikke folk skal være bange. Der er ikke ligefrem kommet gang i tingene efter valget. Der er langt fra ord til handling hos Helle T og co

Anmeld

26. oktober 2011

Muffinmus

Vi ville i stedet for at miste 5000 kr om måneden miste 8000 kr om måneden og ikke kunne betale andet end PBS, alt andet ville vi ikke betale, så som mad, bleer, tøj osv...så bare sig til staten at  de skal indfører den tvang, men så skal de enten konpensere for det mistede så familierne kan hænge sammen, eller give manden fuld løn de 12 uger, dette skal også gælde folk der har egen forretning!

ellers kan de stikke deres forslag op i *biiiib*

Anmeld

26. oktober 2011

Møn-Mor

For os ville det være fuldstændigt ligegyldigt om min kæreste fik fuld løn under de 12 uger for han er SELVSTÆNDIG (landmand) og kan bare i kke tage 12 uger ud af sin virksomhed til at gå på barsel i.
Så hos os er det lige så meget tiden der gør, at det ikke vil være muligt for min kæreste at tage de 12 uger og så vil vores barn komme i daginstitution 12 uger tidligere - .

Jeg håber ikke det kommer til at træde i kraft, så det vedkommer min guldklump der kommer til verden til januar 2012.

/Winnie

Anmeld

26. oktober 2011

Anonym trådstarter

Arj, er det ikke på tide at styre panikken lidt?
Det ville stride imod flere menneskerettighedslove at tvinge far på barsel - men når de nu er øremærkede, har arbejdsgiveren mindre grundlag for at afvise. Er der ikke noget at dele ud af, bliver der ikke fordelt noget - det er da simpelt?

Noget helt andet, man tager selvfølgeligt højde for i sin økonomi at der kan ske livsændringer? Som f.eks børn, mor der har en karriere så far skal tage barslen? Man har vel, trods alt, stadig selv et ansvar for at kunne stå imod hårde tider?

Men jeg kan godt se, med en far på barsel bliver mors rolle som Dronning alvorligt truet - pludseligt kan mand og børn selv og hvad mon der så bliver af kvinden? Gisp - tænk hvis de faktisk kunne få det til at fungere bedre end mor kan

Mit indlæg handler ikke om at kvinder ikke ville give mænd barsel... Men at vi ikke selv kan vælge, så det passer til de familieliv vi nu lever.

Jeg vil gerne understrege at der er mange der tager ansvar for deres økonomi for de får børn..

Vi har valgt at få en barn ud fra de regler der er i dag. Både omkring hvilke barselsregler vi har på arbejdet og hvilken barselsats vi sats til. 

Anmeld

26. oktober 2011

Anonym trådstarter

Stjernestoev skriver:

Tror ikke folk skal være bange. Der er ikke ligefrem kommet gang i tingene efter valget. Der er langt fra ord til handling hos Helle T og co

Det er rigtigt  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.