Ciss skriver:
Nej, det er gradvis blevet inført i Norge i løbet af de sidste 3-4 år. Til at begynde med var det bare 6 uger, som var øremærket til far. Så for et par år siden blev det udvidet til 10, og nu er det 12.
Og ja, hensigten er at TVINGE faren i barsel, for det er rimelig drastisk at måtte sende en 6 mndr gammel baby i vuggestue. Jeg mener, at det kun er i meget ekstreme tilfælde, at moren kan overtage ugerne, f eks hvis faren er død. Skilte forældrer er ikke god nok grund.
Det er ret almindeligt, at moren sparer sin ferie sammen for at kunne lægge den i forlængelse af barselperioden, så hun kan være hjemme nogen uger ekstra.
Men det norske system er mere fleksibelt end det danske i, at man har ret til at dele barslen op i mindre portioner over flere år, hvis man ønsker det. F eks kun arbejde tre dage i ugen gennem længere tid. Jeg kender flere som f eks valgt at lade mor tage sin maksimale barselperiode + sin ferie, hvorefter barnet er begyndt i DP/VS tre dage i ugen igennem f eks et halvt år, hvor faren så går hjemme med det to dage i ugen. Der findes mange varianter. Men når det gælder fars uger er de absolut hellige. De dage er fars uanset, hvor umuligt det måtte være for folk at benytte dem.
Ja - vi er enige om at det er helt gak...

Jeg havde forstået det anderledes mht barslen i norge. Men måske er det fordi de har 'flexet' sig ud af det. For vores venner, der har far ihvertfald arbejdet hele vejen igennem...
Jeg ved at det er sådan i Island, hvor det er 3 mrd øremærket til FAR og kun far også siger de at det er en succes, fordi der nu er 30% af fædrene der tager barsel

Men det er jo ikke en succes, hvis det er tvang.
Hos os har far også haft barsel, men samtidig med os, det har kostet lidt i det lange løb, fordi vi delte 6 uger af dagpengene, men det var det hele værd

Men det havde ikke været en succes for farmand, hvis han skulle have været alene hjemme-barsels-far...