Øremærke barsel til mænd (har ondt i maven)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2011

Anonym trådstarter

Sidste indlæg fra mig: Trådstarter føler at det ikke lige er ideen med den oprindelige tråd, at man har en anden holdning.

Min pointe overså du åbenbart - jeg har aldrig sagt at DU ikke skulle have børn - jeg siger at barsel er en del af virkeligheden når man forplanter sig, jeg synes det er tåbeligt vi ikke tilgodeser de fædre der gerne vil den barsel til fordel for de fædre der gemmer sig bag en samfundsstruktur der er både forældet og totalt uigennemsigtig. Vores nuværende barselssystem er et resultat af at vi er en samfund hvor manden har haft den hirakiske magt igennem generationer, det er først med vores mødres generation at det ændrede sig og mandens rolle i hjemmet kunne begynde at indrette sig efter den nye virkelighed vi har.

Kan du ikke tilgodese dit barns krav og behov, skal du ikke forplante dig. Og det mener jeg er tilfældet med kvinder såvel som mænd. Børn er tidsopslugende projekter der som intet andet kan få en dagligdag til at handle om gentagelser - men det ved man inden man får dem. Det er tåbeligt vi stadig har et arbejdsmarkede der så tydeligt for-fordeler mænd, både på løn, arbejdsvilkår, ansættelsesmuligheder men også på barslen.

Og så gør det mig bare ekstra harm at der virkeligt stadig er kvinder derude der ikke vil kaste barselsrettigheder lige i nakken på faderen - for deres egen, faderen og barnets skyld!

Denne debat blev oprettet omkring den bekymring som mange har, omkring hvordan det vil påvirke den enkel familien og deres situation.. 

Man må gerne have sine meninger, men synes det tog en meget anden drejning.. og forslå derfor Jonatansmor at oprette en anden debat.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2011

DitteMarie

Mi skriver:

Barslen med fuld løn, hvis man har det, ligger inden for de første uger og måneder. Det er den barsel som idag er øremærket kvinder, og hvor man også kan forvente at barnet skal ammes, med mindre det fravælges. Så mændenes barsel vil ligge i forlængelse af det første 14 uger. Min mand har fx ret til løn (dog max 130kr/t) i nogle uger (tror det er 8 uger), men kun hvis barslen ligger i direkte forlængelse af de første 14 uger. Det er da virkelig ufleksibelt. Han kan altså ikke vælge at tage barslen, når min er opbrugt og så stadig få løn.

Jeg syntes i princippet også at det er super at mænd tager så meget barsel som muligt, og at deres muligheder bliver så gode som muligt. Men jeg syntes ikke om, at staten skal bestemme at alle fældre i Danmark SKAL tage 12 ugers barsel, og at barslen ellers falder bort, og barnet skal 12 uger før i daginstitution. Hvis det er denne løsning de kommer frem til, så tror jeg der vil være ramaskrig i DK

Sådan er det ikke altid, min mand er hjemme de sidste 12 uger, far vores søn var 9 måneder og han får fuld løn, til gengæld var den sidste del af min orlov på dagpenge. Så må der være forskellige regler :-)

Anmeld

26. oktober 2011

Mi

Banditte skriver:

Sådan er det ikke altid, min mand er hjemme de sidste 12 uger, far vores søn var 9 måneder og han får fuld løn, til gengæld var den sidste del af min orlov på dagpenge. Så må der være forskellige regler :-)

Ja, om de får løn eller ej, afhænger jo af hvilken overenskomt de er ansat under.

Anmeld

26. oktober 2011

Zafir

Ciss skriver:

Nej, det er gradvis blevet inført i Norge i løbet af de sidste 3-4 år. Til at begynde med var det bare 6 uger, som var øremærket til far. Så for et par år siden blev det udvidet til 10, og nu er det 12.

Og ja, hensigten er at TVINGE faren i barsel, for det er rimelig drastisk at måtte sende en 6 mndr gammel baby i vuggestue. Jeg mener, at det kun er i meget ekstreme tilfælde, at moren kan overtage ugerne, f eks hvis faren er død. Skilte forældrer er ikke god nok grund.

Det er ret almindeligt, at moren sparer sin ferie sammen for at kunne lægge den i forlængelse af barselperioden, så hun kan være hjemme nogen uger ekstra.

Men det norske system er mere fleksibelt end det danske i, at man har ret til at dele barslen op i mindre portioner over flere år, hvis man ønsker det. F eks kun arbejde tre dage i ugen gennem længere tid. Jeg kender flere som f eks valgt at lade mor tage sin maksimale barselperiode + sin ferie, hvorefter barnet er begyndt i DP/VS tre dage i ugen igennem f eks et halvt år, hvor faren så går hjemme med det to dage i ugen. Der findes mange varianter. Men når det gælder fars uger er de absolut hellige. De dage er fars uanset, hvor umuligt det måtte være for folk at benytte dem.

Ja - vi er enige om at det er helt gak...

Jeg havde forstået det anderledes mht barslen i norge. Men måske er det fordi de har 'flexet' sig ud af det. For vores venner, der har far ihvertfald arbejdet hele vejen igennem...

Jeg ved at det er sådan i Island, hvor det er 3 mrd øremærket til FAR og kun far også siger de at det er en succes, fordi der nu er 30% af fædrene der tager barsel Men det er jo ikke en succes, hvis det er tvang.

Hos os har far også haft barsel, men samtidig med os, det har kostet lidt i det lange løb, fordi vi delte 6 uger af dagpengene, men det var det hele værd
Men det havde ikke været en succes for farmand, hvis han skulle have været alene hjemme-barsels-far...

Anmeld

26. oktober 2011

Zafir

Stjernestoev skriver:

Tror ikke folk skal være bange. Der er ikke ligefrem kommet gang i tingene efter valget. Der er langt fra ord til handling hos Helle T og co

Nej, det er heldigvis rigtigt

SYns det er så ærgeligt at man skal lovgive om tvang og ligestilling... mmm...

Men altså - ja langt fra ord til handling jubiii

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.