Øremærke barsel til mænd (har ondt i maven)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Ansemusen

"»Fra forskning ved man, at arbejdsgiveren reagerer på en helt anden måde, når orloven falder væk, hvis manden ikke tager den. Hvis kvinden kan tage barslen, er det sværere at forhandle sig til barsel med sin arbejdsgiver,« siger hun og tilføjer, at en del af problemet er, at det danske arbejdsmarked er kønsopdelt:"

Det fremgår ret tydeligt, at de sidste 12 uger frafalder, hvis ikke faren tager dem. Dette for at gøre det sværere for arbejdsgiveren at argumentere for, at manden skal blive og give barslen til moren.

Ligestilling er en god ting - men så kunne man jo starte med at kvinder fik lige såp god løn som mænd!
Men kvinder er nu engang dem som kan amme, og derfor emner jeg også, at det er okay, hvis det er kvinden som tager hele barslen, hvis manden er indforstået med det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Ansemusen

Mi skriver:

Jeg forstår godt hvorfor blå stemmer imod, selvom det måske kun bliver en ændring omkring hvem der som udgangspunkt skal have barslen. Jeg vurdere at effekten vil være minimal, arbejdsgiver er jo ikke så dum, at de ikke godt ved, at manden bare kan give barselen til kvinden. Og man skal bare ikke lave love og mere beukrati, blot for symbolpolitik. Der skal jo nogle til at administrer det papirarbejde det giver + nogle til at sidde og skrive lovene. Og så skal alle jo sætte sig ind i de nye regler. Det bliver bare mere bøvl

Jeg tror desværre også at de fleste mænd ville være nødt til at takke nej. Og hvordan vil man så løse det allerede omfattende problem med pladsmangel i institutionerne, hvis mange flere børn skal i institution tre måneder tidligere end normalt

Anmeld

25. oktober 2011

Anonym trådstarter

Mi skriver:

Ja, men som jeg læser det, så forsvinder de 12 ugers barsel ikke, hvis manden ikke vil have det. Så kan kvinden tage dem. Hvis det er sådan, så er intet jo ændret i realiteten. Det er kun hvis de 12 uger udelukkende kan bruges af manden. Det står vist hen i det uvisse, hvad regeringen mener med at øremærke barsel til mændene, så det må vi bare vente og se. Med lidt held, vil det være en af de løfter, som løber ud i sandet for dem

Håber det er sådanne  men det ikke sådanne jeg læser det..  Jeg vil hoppe i seng.. Godnat alle sammen

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Ansemusen skriver:

"»Fra forskning ved man, at arbejdsgiveren reagerer på en helt anden måde, når orloven falder væk, hvis manden ikke tager den. Hvis kvinden kan tage barslen, er det sværere at forhandle sig til barsel med sin arbejdsgiver,« siger hun og tilføjer, at en del af problemet er, at det danske arbejdsmarked er kønsopdelt:"

Det fremgår ret tydeligt, at de sidste 12 uger frafalder, hvis ikke faren tager dem. Dette for at gøre det sværere for arbejdsgiveren at argumentere for, at manden skal blive og give barslen til moren.

Ligestilling er en god ting - men så kunne man jo starte med at kvinder fik lige såp god løn som mænd!
Men kvinder er nu engang dem som kan amme, og derfor emner jeg også, at det er okay, hvis det er kvinden som tager hele barslen, hvis manden er indforstået med det!

Hvor er citatet fra?

Anmeld

25. oktober 2011

Ansemusen

Mi skriver:

Hvor er citatet fra?

http://www.information.dk/278050

Anmeld

25. oktober 2011

Anonym trådstarter

Jeg er bestemt IKKE inde i barselsreglerne, men hvor meget går KVINDERNE ned i løn når der er på barsel? Er det ikke fuld løn det første ½ år?

Det kunne jo tænkes at de var så smarte at de lavede en lovgivning hvor manden heller ikke gik ned i løn mens han var på barsel, -og hvis det sker, så er det vel ikke noget problem?

Vil ønske det var sådanne 

Det kommer an på den overenskomst du har..

Nu er jeg ansat under funktionnærloven, som er det du minimun har krav på..

og jeg få ikke fuld løn under min barsel.

Jeg får ½ løn de første 4+14 uger, derefter dagpenge de næste 32 uger som det er i dag.. 

Min ½ løn er under dagpengesatsen derfor vil jeg få supplerende dagpenge.. Derfor vil jeg få det der svare til den dagpengesats jeg er beregnet til under hele min barsel.. 

Ingen fuld løn  og mister ca. 10.000 for skat.. 

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Ansemusen skriver:

http://www.information.dk/278050

Tak, men det er en forsker som udtaler sig om hvilken effekt det har, når man øremærker barsel til mænd. Det er ikke regeringens udtalelser. Så tror stadig det står hen i det uvisse, om det bliver den ene eller den anden løsning.

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Nå, god nat tøser

Anmeld

25. oktober 2011

Ansemusen

Mi skriver:

Tak, men det er en forsker som udtaler sig om hvilken effekt det har, når man øremærker barsel til mænd. Det er ikke regeringens udtalelser. Så tror stadig det står hen i det uvisse, om det bliver den ene eller den anden løsning.

Det håber jeg virkelig!

Nat nat

Anmeld

26. oktober 2011

DitteMarie

Hvad så i de tilfælde hvor kvinden tjener mest?? De har jo fundet en løsning i alle årene :-) ellers må man fordele det, så kvinden tager noget af barslen på dagpenge og manden tager sin på fuld løn- tror bestemt det kan lade sig gøre. Jeg synes det er et super forslag, den kontakt far og barn får er uerstattelig:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.