Møn-Mor skriver:
Jonathans mor:

Nu har vi jo valgt at få børn på den nuværende barselsordning og jo vi har sgu en lige så stor "ret" til børn, som dem hvor manden har mulighed for at tage 12 ugers barsel.
Men gode vikarer til at passe en grisebesætning hænger ikke på træerne og så er der de titusind andre ting man som selvstændig landmand med både jordbrug, svine- og kobesætning ikke kan planlægge sig ud af.
Vi har rent faktisk været så drønheldige, at den bette har ankomst lige præcis i den måned, hvor manden har mindst travlt, men det er ikke lig med, at han kan gå fra 12 uger på barsel til slut - for der er der rigtig travlt med såning, roeoptagning, kartoffeloptagning, sprøjtning af markerne o.sv.
Han har ikke et skemalagt arbejde og derfor er det ikke noget "man kan planlægge sig ud af".
Vores barn bliver da lige så elsket og ønsket som de børn, hvor fædrene kan gå hjemme med dem i 12 uger.
Jeg kan så tilgengæld tage den bette med ud i traktoren i den sidste del af min barsel og besøge far og skabe noget kontakt der samt at han i løbet af sin arbejdsdag altid er i en radius af maks. 0-10 km fra vores bopæl, så vi har ham jo i vores nærhed.
TING ER IKKE SORT/HVIDE - lad os da for hulan selv bestemme.
/Winnie, som åbenbart ikke burde være mor
Sidste indlæg fra mig: Trådstarter føler at det ikke lige er ideen med den oprindelige tråd, at man har en anden holdning.
Min pointe overså du åbenbart - jeg har aldrig sagt at DU ikke skulle have børn - jeg siger at barsel er en del af virkeligheden når man forplanter sig, jeg synes det er tåbeligt vi ikke tilgodeser de fædre der gerne vil den barsel til fordel for de fædre der gemmer sig bag en samfundsstruktur der er både forældet og totalt uigennemsigtig. Vores nuværende barselssystem er et resultat af at vi er en samfund hvor manden har haft den hirakiske magt igennem generationer, det er først med vores mødres generation at det ændrede sig og mandens rolle i hjemmet kunne begynde at indrette sig efter den nye virkelighed vi har.
Kan du ikke tilgodese dit barns krav og behov, skal du ikke forplante dig. Og det mener jeg er tilfældet med kvinder såvel som mænd. Børn er tidsopslugende projekter der som intet andet kan få en dagligdag til at handle om gentagelser - men det ved man inden man får dem. Det er tåbeligt vi stadig har et arbejdsmarkede der så tydeligt for-fordeler mænd, både på løn, arbejdsvilkår, ansættelsesmuligheder men også på barslen.
Og så gør det mig bare ekstra harm at der virkeligt stadig er kvinder derude der ikke vil kaste barselsrettigheder lige i nakken på faderen - for deres egen, faderen og barnets skyld!