Øremærke barsel til mænd (har ondt i maven)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Anonym trådstarter

nu sidder jeg da selv og får ondt i maven... men jeg har overhovedet ikke fulgt med i alt det der regeringshalløj og alt det, så er der evt et sted der står noget henne ?? for vil da gerne lige se hvad der sker med vores lille land ??

Du kan læse lidt om det her.. 

http://www.business.dk/arbejdsmarked/ny-regering-vil-oeremaerke-barsel-til-maend

http://www.lige.dk/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Anonym trådstarter

Jeia skriver:

Ja, håber heller ikke det kommer igennem. Er ikke gravid pt, men vi vil gerne have nr 3 på et tidspunkt. Jeg er bange får at ændringen vil betyde, at barnet må starte tidligere i vuggestue Kan slet ikke se hvor for vi ikke skal kunne bestemme selv, hvem der holder barsel. Det er jo os, der skal få hverdagen til at hænge sammen.

Det er også min bekymring, at vi så må vælge at den lille vil skulle starte tidligere i vuggestue 

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Anonym skriver:

Det håber jeg også.. Kan bare ikke finde noget om hvornår det vil træde i kraft, hvis de får det igennem..

Kan det ramme os der er gravid?

Vi har jo valgt at få et barn, ud fra de regler der er i dag. Hele vores økonomi blev gennemgået sammen med banken, så vi var sikker på det kunne hænge sammen.. Øv øv vil bare ikke sidde men den usikkerhed.. 

Der er jo ikke stillet noget lovforslag endnu, så vidt jeg ved. Men alt afhænger jo af, hvordan S og SF prioritere, og om de kan få de radikale med på ideen. Det ved jeg faktisk ikke om R kan støtte, de har jo ikke flertal uden.

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Der står følgene i en af de links, som er blevet del her

Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« siger Lone Dybkjær (R) til Information.

Jeg læser det, som om de radikale vil gøre det til en rettighed for mændene at få barsel, ikke tvang, og at der stadig er frit valg. Hvis det er det, som vil ske, så er det vel sådan ca det samme som idag

Anmeld

25. oktober 2011

Jeia

Mi skriver:

Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« siger Lone Dybkjær (R) til Information.

Jeg læser det, som om de radikale vil gøre det til en rettighed for mændene at få barsel, ikke tvang, og at der stadig er frit valg. Hvis det er det, som vil ske, så er det vel sådan ca det samme som idag

Ja lad os håbe det. Jeg mener, at det er fint at mænd har ret til barsel, men da må da være op til den enkelte familie at afgøre, hvem der holder hvad.

Anmeld

25. oktober 2011

Ansemusen

Mi skriver:

Det er også en rettighed idag og frivilligt. At øremærke barslen til manden betyder, at kun han kan tage de 3 måneder og ellers skal barnet i institution!

Anmeld

25. oktober 2011

eElak

Jeg er meget sikker på at et forslag om TVANGSBARSEL til mænd ikke ville blive vedtaget! 

Jeg læser det som at regeringen vil have et lovforslag omkring mænds rettigheder til mere øremærket barsel.. Hvilket i og for sig er fint nok.

Jeg går ind for at den enkelte familie skal have muligheden for at vælge - at det ikke skal sanktioneres fra statens side. Men det skal også være muligt for mændene at tage noget af barslen, uden at det skader dem på arbejdet.

Jeg går ind for rettigheden - men ikke for tvang - det er at indgribe i den personlige frihed.  

Det som der er også er problemet her i forhold til de nutidige tilstande er kulturen omkring mænd og barsel. Der har jo været knoklet på længe for at skabe "lige vilkår" - eller så lige som muligt. Men idet at det er indgroet så dybt at der kun kan være tale om at kvinderne går hjemme - så er det sgu svært for manden "at få lov" hvis han virkelig skulle have lysten til det.

Kvinderne ønsker ligestilling på arbejdsmarkedet - og det er ønskeligt at mændene får bedre vilkår for barsel rent samfundsmæssigt/kulturelt... Men der skal langt mere til end lovforslag..  

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Jeia skriver:

Ja lad os håbe det. Jeg mener, at det er fint at mænd har ret til barsel, men da må da være op til den enkelte familie at afgøre, hvem der holder hvad.

Ja, og mænd har jo allerede ret til barsel nu. Min mand har holdt barsel begge gange. Første gang en måned og anden gang i to måneder (altså ud over de to uger de har). Det er jo snildt muligt, han har endda ret til at få 130kr/t når han er på barsel, og han har altså et rigtig mandejob med en mandeoverenskomst.

Men hvis det bliver sådan at barnet mister den tid hjemme, som regeringen vil have manden til at tage, hvis familien ikke har den mulighed, hvem er så taberen  Det er så nemt at sidde og planlægge hvad man syntes er godt for familien danmark, men vi kan faktisk godt selv finde ud af at planlægge vores liv, så vi får størst mulig livskvalitet.

Og ja, der er sikkert mænd som gerne vil have barsel, og hvor arbejdspladsen ikke lige syntes det er en god ide. På nøjagtig samme måde, som der er arbejdspladser som syntes at det er træls når gravide kvinder bliver sygemeldt en gang imellem. Sådan er livet, og mon ikke mændene nok skal mande sig op til, at tage den kamp med kollegaerne eller chefen, hvis de virkelig ønskede barsel.

Skodlov hvis den bliver til noget.

Anmeld

25. oktober 2011

Ansemusen

Det er latterligt at andre skal bestemme sådan noget. Så bliver der sku FOR lidt liberalisme (selvom jeg selv er antiliberal, når det kommer til de fleste ting). Det er SÅ synd, at børn risikerer at skulle meget tidligere i institution (hvilket helt sikkert bliver realiteten for de fleste, fordi det er for hårdt økonomisk at manden skal tage tre måneders barsel) bare for at det skal være lettere for manden at sige til sin arbejdsgiver, at han gerne vil have barsel. Han har retten nu, og så må man altså mande sig op og tage den ret, hvis det er det man vil. Men synes virkelig det er unfair, at det skal gå ud over børnenes ve og vel. Jeg skal da i hvert fald ikke have et barn til før der er sikkerhed omkring denne sag. For i tilfælde af, at faren ikke kan tage de tre måneders barsel med fuld (eller næsten fuld) løn, har vi ikke råd til det. Og mit barn skal under ingen omstændigheder afleveres når det er 6 måneder  Så bliver denne lov vedtaget, skal vi vist til at spare op i nogle år, så jeg kan gå hjemme i de tre sidste måneder selvbetalt!

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

KaLee skriver:

Jeg er meget sikker på at et forslag om TVANGSBARSEL til mænd ikke ville blive vedtaget! 

Jeg læser det som at regeringen vil have et lovforslag omkring mænds rettigheder til mere øremærket barsel.. Hvilket i og for sig er fint nok.

Jeg går ind for at den enkelte familie skal have muligheden for at vælge - at det ikke skal sanktioneres fra statens side. Men det skal også være muligt for mændene at tage noget af barslen, uden at det skader dem på arbejdet.

Jeg går ind for rettigheden - men ikke for tvang - det er at indgribe i den personlige frihed.  

Det som der er også er problemet her i forhold til de nutidige tilstande er kulturen omkring mænd og barsel. Der har jo været knoklet på længe for at skabe "lige vilkår" - eller så lige som muligt. Men idet at det er indgroet så dybt at der kun kan være tale om at kvinderne går hjemme - så er det sgu svært for manden "at få lov" hvis han virkelig skulle have lysten til det.

Kvinderne ønsker ligestilling på arbejdsmarkedet - og det er ønskeligt at mændene får bedre vilkår for barsel rent samfundsmæssigt/kulturelt... Men der skal langt mere til end lovforslag..  

Jeg kan simpelthen heller ikke forestille mig at det bliver tvang. Men jeg kan bare heller ikke se hvad de kan gøre, som er så fantastisk at mænende pludselig gerne vil holde en masse barsel. De har jo ret til det allerede idag. På lige fod med kvinden de sidste mange uger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.