Øremærke barsel til mænd (har ondt i maven)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2011

Mi

Ansemusen skriver:

Det er også en rettighed idag og frivilligt. At øremærke barslen til manden betyder, at kun han kan tage de 3 måneder og ellers skal barnet i institution!

Nemlig  Der vil altså være langt flere tabere i det spil, end vindere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2011

Jibbe

Jeg håber heller ikke det bliver til noget... her tjener manden væsentligt mere end mig - vi kommer til at miste omkring 13-14000 om måneden udbetalt hvis han skal på barselsdagpenge de 3 måneder. Og han er hjemme 6 måneder ud af 12 måneder på et år så vi har slet ikke behovet for at han skal tage det barsel... aaaargh. Så satser på det strander som alle deres andre løfter... ellers må vores næste barn tidligt i vuggestue

Anmeld

25. oktober 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ansemusen skriver:

Det er også en rettighed idag og frivilligt. At øremærke barslen til manden betyder, at kun han kan tage de 3 måneder og ellers skal barnet i institution!

Nej - der vil jo netop stadig være frit valg, blot skal det være et aktivt FRAvalg fra mandens side IKKE at tage "sine" 12 uger og give dem til kvinden i stedet - og ikke et TILvalg, at han tager en del af barslen, sådan som det er nu. Det er udelukkende for at gøre det lettere for mændene at kræve deres ret i forhold til arbejdsgiveren.

"»Inden for det eksisterende års barselsorlov skal der øremærkes 12 uger til mænd. Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« siger Lone Dybkjær (R) til Information."

Anmeld

25. oktober 2011

Anonym trådstarter

Der står følgene i en af de links, som er blevet del her

Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« siger Lone Dybkjær (R) til Information.

Jeg læser det, som om de radikale vil gøre det til en rettighed for mændene at få barsel, ikke tvang, og at der stadig er frit valg. Hvis det er det, som vil ske, så er det vel sådan ca det samme som idag

Ikke helt.  I dag har vi 32 uge vi selv kan bestemme hvem der skal have. De vil tage 12 af dem og øremærke til mænd..

Som sagt vil min mand blive nød til at sige nej til de 12 uger (som han har ret til), da det ikke vil hænge sammen økonomisk for os og det er jo ærgeligt...  Jeg vil ikke kunne tage dem, da de er øremærket til manden..

Derfor vil vi skulle have en vuggestue plads 12 uger før end planlagt. Nu er dette vores første barn så har ingen ide om, hvad det har af betydning for barnet at det skal starte 12 uger før i vuggestue..

Anmeld

25. oktober 2011

eElak

Mi skriver:

Jeg kan simpelthen heller ikke forestille mig at det bliver tvang. Men jeg kan bare heller ikke se hvad de kan gøre, som er så fantastisk at mænende pludselig gerne vil holde en masse barsel. De har jo ret til det allerede idag. På lige fod med kvinden de sidste mange uger.

Det der skal lokke mænd til at holde barsel er simpelthen det økonomiske. Ikke fordi at mænd kun tænker på penge, men nu tænker jeg i forhold til familiens prioriteringer. 

Det er jo typisk at mændene er højere lønnet end kvinderne, så hvis man ønsker at fremme ligestillingen med barsel, så bør man sige at det er en % sats man går ned i løn = barselsdagpenge.

Men ja - det er sgu en kompleks  fætter det her.. For det er også virksomhederne som skal give mændene plads til barslen - og mange steder også langt bedre vilkår...  

Anmeld

25. oktober 2011

Ansemusen

Mor og meget mere skriver:

Nej - der vil jo netop stadig være frit valg, blot skal det være et aktivt FRAvalg fra mandens side IKKE at tage "sine" 12 uger og give dem til kvinden i stedet - og ikke et TILvalg, at han tager en del af barslen, sådan som det er nu. Det er udelukkende for at gøre det lettere for mændene at kræve deres ret i forhold til arbejdsgiveren.

"»Inden for det eksisterende års barselsorlov skal der øremærkes 12 uger til mænd. Der er stadig frit valg, men vi mener, det er nødvendigt at øremærke barsel til mænd, så det bliver en rettighed også for mændene,« siger Lone Dybkjær (R) til Information."

Jeg håber da så sandelig, at du har ret! Men så forstår jeg bare ikke, hvorfor blå blok skulle være imod forslaget, hvis det kun gør det lettere for manden at tage sin barsel, fordi han automatisk har ret til den mere direkte end nu, men stadig kan vælge den fra og give den til moren. Og synes slet ikke de får det til at lyde, som om han kan vælge at give den til moren... men håber så inderligt, at du har ret!

Anmeld

25. oktober 2011

Mumto3

Jeg er bestemt IKKE inde i barselsreglerne, men hvor meget går KVINDERNE ned i løn når der er på barsel? Er det ikke fuld løn det første ½ år?

Det kunne jo tænkes at de var så smarte at de lavede en lovgivning hvor manden heller ikke gik ned i løn mens han var på barsel, -og hvis det sker, så er det vel ikke noget problem?

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

KaLee skriver:

Det der skal lokke mænd til at holde barsel er simpelthen det økonomiske. Ikke fordi at mænd kun tænker på penge, men nu tænker jeg i forhold til familiens prioriteringer. 

Det er jo typisk at mændene er højere lønnet end kvinderne, så hvis man ønsker at fremme ligestillingen med barsel, så bør man sige at det er en % sats man går ned i løn = barselsdagpenge.

Men ja - det er sgu en kompleks  fætter det her.. For det er også virksomhederne som skal give mændene plads til barslen - og mange steder også langt bedre vilkår...  

Ja, og i forhold til det med at man får en % del af lønnen i barselsdagpenge, så vil det jo betyde at den højtlønnede vil få mere i barselsdagpenge som den lavtlønnede gør. Juristen får mere end social og sundhedshjælperen. Det er jo heller ikke rimeligt, og i hvert fald ikke noget de får enhedslisten til at stemme for

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Ansemusen skriver:

Jeg håber da så sandelig, at du har ret! Men så forstår jeg bare ikke, hvorfor blå blok skulle være imod forslaget, hvis det kun gør det lettere for manden at tage sin barsel, fordi han automatisk har ret til den mere direkte end nu, men stadig kan vælge den fra og give den til moren. Og synes slet ikke de får det til at lyde, som om han kan vælge at give den til moren... men håber så inderligt, at du har ret!

Jeg forstår godt hvorfor blå stemmer imod, selvom det måske kun bliver en ændring omkring hvem der som udgangspunkt skal have barslen. Jeg vurdere at effekten vil være minimal, arbejdsgiver er jo ikke så dum, at de ikke godt ved, at manden bare kan give barselen til kvinden. Og man skal bare ikke lave love og mere beukrati, blot for symbolpolitik. Der skal jo nogle til at administrer det papirarbejde det giver + nogle til at sidde og skrive lovene. Og så skal alle jo sætte sig ind i de nye regler. Det bliver bare mere bøvl

Anmeld

25. oktober 2011

Mi

Anonym skriver:

Ikke helt.  I dag har vi 32 uge vi selv kan bestemme hvem der skal have. De vil tage 12 af dem og øremærke til mænd..

Som sagt vil min mand blive nød til at sige nej til de 12 uger (som han har ret til), da det ikke vil hænge sammen økonomisk for os og det er jo ærgeligt...  Jeg vil ikke kunne tage dem, da de er øremærket til manden..

Derfor vil vi skulle have en vuggestue plads 12 uger før end planlagt. Nu er dette vores første barn så har ingen ide om, hvad det har af betydning for barnet at det skal starte 12 uger før i vuggestue..

Ja, men som jeg læser det, så forsvinder de 12 ugers barsel ikke, hvis manden ikke vil have det. Så kan kvinden tage dem. Hvis det er sådan, så er intet jo ændret i realiteten. Det er kun hvis de 12 uger udelukkende kan bruges af manden. Det står vist hen i det uvisse, hvad regeringen mener med at øremærke barsel til mændene, så det må vi bare vente og se. Med lidt held, vil det være en af de løfter, som løber ud i sandet for dem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.