SussieThyssen skriver:
Det kommer jo an på i hvilken forbindelse. Hvis det absolut er et must, så nej..men er det bare for at forældrene skal opleve fest og farver, så ja.

Kærligst
Sussie
Det er jeg uenig i. Set fra barnets synspunkt er det bedøvende ligegyldigt, hvorfor forældrene ikke er der - og derfor er "svigtet" (hvis det er et svigt) det samme, uanset, om der er gode grunde til det eller ej. Vi andre kan så skelne mellem, om vi synes, det er forståeligt/acceptabelt eller ikke, men et svigt er et svigt - og fysisk fraværende forældre er fysisk fraværende forældre.
Jeg ville selv blive meget forarget, hvis årsagen til fem dages adskillelse var fest og farver - og jeg ville tilsvarende være forstående, hvis der var tale om en nødsituation, hvor der ikke var noget alternativ. Men det ændrer for mig at se ikke på, om barnet tager skade af adskillelsen - og det er jo det, der ligger bag, når man taler om omsorgssvigt - at barnet lider nød/tager skade.
Jeg har som lærer for børn af meget ressourcestærke, veluddannede forældre i gode jobs gang på gang tænkt, at når årsagen til decideret svigt var betydningsfulde karrierejobs, så var det, som om der var helt andre "regler" end for børn fra socialklasse 5, hvis forældre svigtede af mere egoistiske grunde - men for barnet er det lige smertefuldt at blive valgt fra pga. mors og fars vigtige arbejde, som det er at blive det pga. tant og fjas.
Anmeld