omsorg eller svigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2011

betjenten

wamse skriver:

Jeg synes ikke det er omsorgssvigt, og tror bare at vi generelt skal være mindre fordømmende, fordi nogle mennesker vælger at løse tingene på en anden måde, end vi selv ville gøre. Så længe barnet har det trygt og godt hvor det er, så synes jeg ikke det er omsorgssvigt

Godt sagt og kunne ikke være mere enig!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Spørger lige på en anden måde for ikke at hænge nogen ud

Er det omsorgssvigt at lade et barn på 7 mdr passe i 5 dage?

Det kommer jo an på i hvilken forbindelse. Hvis det absolut er et must, så nej..men er det bare for at forældrene skal opleve fest og farver, så ja.

Kærligst
Sussie

Anmeld

21. oktober 2011

Carina:-)

Anonym skriver:

var der forældre der valgte at lade barnet indlægge uden de selv var der???

Det var der ,og det er der stadig.

Var indlagt med min søn for 3 år siden og her sidste år og der er stadig børn der ligger der alene.

Men ikke så mnage som dengang da min ældste var spæd.

Anmeld

21. oktober 2011

Carina:-)

SpunkenJo skriver:

Føler mig en smule stødt af dit indlæg.

Jeg læser det som om du mener jeg er inkompetent som forælder og at jeg er et r*vhul!

Synes måske ikke det er et helt passende input du kommer med der
-sprogbruget er ihvertfald noget barskt og generaliserende

(Du kan se mit input til tråden, lige over dit eget)

Så læser du forkert.

For når TS skriver at barnet er 7 mdr og sygt,så mener jeg man er inkompetent og en kold skid hvis man smider barnet i pasning istedet for selv at tage sig af det.

Anmeld

21. oktober 2011

SpunkenJo

Carina:-) skriver:

Så læser du forkert.

For når TS skriver at barnet er 7 mdr og sygt,så mener jeg man er inkompetent og en kold skid hvis man smider barnet i pasning istedet for selv at tage sig af det.

Så må jeg jo læse dit indlæg forkert. For jeg forstår det sidste i dit indlæg som en holdning du har generelt til forældre som lader deres børn passe i mere end et døgn i 7mdr-alderen.

Og syns måske ikke det er nødvendigt at kalde "dem" r*vhuller

Og deres forældrekundskaber, kan jo være svært at udtale sig om, men ligefrem inkompetente....? Deres beslutning i den aktuelle situation var måske ikke go, men du ved jo ikke hvorfor de har valgt at gøre som de gjorde?

Det er ikke alle der bare kan blive hjemme i flere dage når der er barn syg eller andre lignende omstændigheder, desværre

Anmeld

21. oktober 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SussieThyssen skriver:

Det kommer jo an på i hvilken forbindelse. Hvis det absolut er et must, så nej..men er det bare for at forældrene skal opleve fest og farver, så ja.

Kærligst
Sussie

Det er jeg uenig i. Set fra barnets synspunkt er det bedøvende ligegyldigt, hvorfor forældrene ikke er der - og derfor er "svigtet" (hvis det er et svigt) det samme, uanset, om der er gode grunde til det eller ej. Vi andre kan så skelne mellem, om vi synes, det er forståeligt/acceptabelt eller ikke, men et svigt er et svigt - og fysisk fraværende forældre er fysisk fraværende forældre.

Jeg ville selv blive meget forarget, hvis årsagen til fem dages adskillelse var fest og farver - og jeg ville tilsvarende være forstående, hvis der var tale om en nødsituation, hvor der ikke var noget alternativ. Men det ændrer for mig at se ikke på, om barnet tager skade af adskillelsen - og det er jo det, der ligger bag, når man taler om omsorgssvigt - at barnet lider nød/tager skade.

Jeg har som lærer for børn af meget ressourcestærke, veluddannede forældre i gode jobs gang på gang tænkt, at når årsagen til decideret svigt var betydningsfulde karrierejobs, så var det, som om der var helt andre "regler" end for børn fra socialklasse 5, hvis forældre svigtede af mere egoistiske  grunde - men for barnet er det lige smertefuldt at blive valgt fra pga. mors og fars vigtige arbejde, som det er at blive det pga. tant og fjas.

Anmeld

22. oktober 2011

SussieThyssen

Mor og meget mere skriver:

Det er jeg uenig i. Set fra barnets synspunkt er det bedøvende ligegyldigt, hvorfor forældrene ikke er der - og derfor er "svigtet" (hvis det er et svigt) det samme, uanset, om der er gode grunde til det eller ej. Vi andre kan så skelne mellem, om vi synes, det er forståeligt/acceptabelt eller ikke, men et svigt er et svigt - og fysisk fraværende forældre er fysisk fraværende forældre.

Jeg ville selv blive meget forarget, hvis årsagen til fem dages adskillelse var fest og farver - og jeg ville tilsvarende være forstående, hvis der var tale om en nødsituation, hvor der ikke var noget alternativ. Men det ændrer for mig at se ikke på, om barnet tager skade af adskillelsen - og det er jo det, der ligger bag, når man taler om omsorgssvigt - at barnet lider nød/tager skade.

Jeg har som lærer for børn af meget ressourcestærke, veluddannede forældre i gode jobs gang på gang tænkt, at når årsagen til decideret svigt var betydningsfulde karrierejobs, så var det, som om der var helt andre "regler" end for børn fra socialklasse 5, hvis forældre svigtede af mere egoistiske  grunde - men for barnet er det lige smertefuldt at blive valgt fra pga. mors og fars vigtige arbejde, som det er at blive det pga. tant og fjas.

Ja selvfølgelig er det det...vi er helt enige..jeg så det bare fra en anden vinkel end du

Anmeld

22. oktober 2011

qp

Carina:-) skriver:

Så læser du forkert.

Anmeld

22. oktober 2011

qp

Om det er omsorgssvigt afhænger af om de personer der passer barnet i disse 5 dage er i stand til, at yde omsorg overfor barnet eller ej?! Ikke sandt?  

Derudover tror jeg, at jeg ville have det MEGET svært ved ikke, at være sammen med mit barn på 7 mdr. når han var syg. Men hvis jeg var tvunget til, at få ham passet i 5 dage i en sygeperiode grundet forskellige omstændigheder, jamen så havde jeg jo selvfølgelig valgt at få ham passet hos nogle mennesker som jeg havde tillid til og vidste kunne give ham det som han havde behov for nu når jeg selv ikke kunne.

Og jeg må da erkende, at jeg aldrig ville kunne efterlade min syge søn på 8 mdr hos nogen som helst i 20 dage uden overhovedet, at se ham. Og ja det kunne godt være, at jeg havde et arbejde som krævede jeg gjorde dette men så havde jeg satme taget mig et pr "sygedage"! Og undskyld hvis du (Spunken Jo) føler dig dømt  pga. det sidste jeg skriver her men - sorry, det kunne jeg bare ikke for sådan er jeg. Og jeg siger ikke, at dit barn har lidt svigt eller noget - han har sikkert haft det strålende sammen med bedsteforælderne. Men igen, jeg kunne ikke gøre det - men det kunne du ... Og sådan er der sikkert igen noget du ikke ville gøre som jeg ville gøre

Anmeld

22. oktober 2011

TbCp

Aj altså synes måske det er lovlig groft at kalde det omsorgssvigt... Det kan man da ikke sige ud fra dette...

Man er da nødt til at kigge på hvordan barnet ellers har det, bliver det passet, plejet og elsket derhjemme eller ligger det bare for sig selv?
Bliver det passet længe meget ofte og hvad er grunden til det?
Der er så mange ting der spiller ind...

Men at, ud fra dette et barn der bliver passet 5 dage, kalde det her omsorgssvigt, synes jeg godt nok er noget pjat!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.