Jeg vælger ikke at være anonym, for så ville jeg være nødt til at sidde og ændre på alle mulige detaljer for ikke at blive genkendt, og så bliver det jo ikke reelt på samme måde..
Jeg vil gerne høre om jeres eventuelle erfaringer med fødselsdepression. Allerede ved min første JM-konsultation sagde hun til Lars, at han skulle være obs på mig efter fødslen. Fordi jeg tidligere har haft en svær depression, er jeg i risikogruppen for fødselsdepression også. Og jeg er virkelig begyndt at være nervøs for, om det går dén vej lige nu.
Jeg føler slet ikke, at jeg er en god nok mor. Jeg tror ikke på, at jeg kan håndtere ansvaret - det falder min kæreste så naturligt, og han håndterer Rose så godt, og jeg føler ikke selv, at jeg rent naturligt kan håndtere hende. Jeg forsøger at give hende kærlighed og omsorg, men jeg føler konstant, at det ikke er godt nok. Hvis jeg lader Lars tage hende nogle timer, imens jeg sover, har jeg det forfærdeligt, fordi jeg føler hun ikke får nok mor, og jeg svigter hende.
Derudover har jeg det frygteligt med, at hun får flaske lige nu. Jeg malker min egen mælk ud, fordi jeg kunne se på hendes afførings/tismønster, at hun ikke fik nok ud af min amning med suttebrik. Som om hun bare spildte det hele og ikke drak nok. Og nu har jeg et par gange prøvet, når jeg har givet hende flaske, at hun fik lidt i galhals og hev efter vejret og nærmest var ved at blive kvalt virkede det som om, så nu er jeg panisk angst for at give hende mad. Tør ikke gøre det selv, og har SÅ frygtelig dårlig samvittighed og føler mig som en lortemor.
Jeg tuder i tide og utide, ofte uden grund. Jeg glemmer at spise og drikke, fordi jeg ikke rigtig kan overskue det. Og jeg får jævnligt store svedeture. Jeg er panisk angst for at komme til at gøre noget, der gør hende skade, og jeg er ved at gå i panik over, at Lars snart kun har en uges barsel tilbage. Jeg tror ikke på, at jeg kan finde ud af at passe hende alene - Jeg er ikke god nok! Er overbevist om, at hun ikke vil få alt det hun har brug for, når han tager tilbage på arbejde, fordi han er så god med hende.
Han er så god til at trøste hende, imens jeg selv synes jeg har svært ved det. Er bange for hun ikke kan lide mig men kun vil have far..
Så nu sidder jeg her endnu en aften med tårerne trillende ned af kinderne i en lind strøm. Rose ligger og sover, og straks er jeg usikker på, om hun mon har fået nok mad, om hun føler sig alene når hun ligger der og sover, og jeg ved ikke hvad...
Har i nogle erfaringer? Jeg havde sådan brug for at fortælle nogen om det..
Vil ikke skrive for meget, for synes mine indlæg smutter i svinget indimellem, pga vores møg mobile netværk..
1) Det er helt normalt, at de får maden galt i halsen, både når man ammer, og når man giver flaske.. Tag hende op, lad hende hoste af, giv hende et par sek til lige at komme sig, og giv hende så mad igen. Du gør kun din angst værre, ved ikke at "hoppe op på hesten igen", og helt undlade at give hende mad 
2) Jeg havde det også elendigt når Per tog over et par timer, mens jeg fik sovet lidt.. Men det ér vigtigt, at du får lidt søvn!
3) Du er stadig i et hormon helvede, det er helt normalt at have tudeture i tide og utide. Samtidig er du i søvnunderskud, mad underskud, væskeunderskud - hvem ville ikke tude i den situation
En fødsel tager på kræfterne, det samme gør den lille ny, og på et tidspunkt kan man bare ikke mere.. Derfor er det også vigtigt, at du lader Lars tage hende lidt, mens du får noget søvn! Det er det bedste du kan gøre for dig selv..
4) Tror også det er det samme hos alle nybagte mødre (og flergangsmødre), at man er bange for at de ikke får nok at spise.. Hvis du ikke allerede gør det, så lav evt et skema. Jeg brugte det både ved Isabella og Cajsa, og det hjælper så meget.. Så skal man heller ikke bruge unødig tankevirksomhed på at huske ALT
Vi lavede en vandret kolonne med "Våd ble", "fyldt ble", "sovet", "spist/ml", "Medicin/D-Dråber", og en lodret kolonne med tidspunkter (med 30 min interval).. Også krydsede vi simplthen af, når vi havde skiftet hende, givet hende mad, osv, også kunne vi altid se tilbage.. Printede ud til en måned af gangen, og lagde dem i en lille mappe, også var det lige til at gå til hver morgen 
Og ikke at det er nogen trøst lige nu, men bare for at vise at du ikke er alene.. Jeg blev først tryg ved min rolle som mor til det her lille bitte menneske, da hun var 4 mdr.. Jeg husker en afstemning herinde, hvor der var én der stillede det samme spørgsmål, og der var der i hvert fald flest der også svarede 4 mdr, så du er IKKE alene! Det kommer