Frøken J. skriver:
Jeg vælger ikke at være anonym, for så ville jeg være nødt til at sidde og ændre på alle mulige detaljer for ikke at blive genkendt, og så bliver det jo ikke reelt på samme måde..
Jeg vil gerne høre om jeres eventuelle erfaringer med fødselsdepression. Allerede ved min første JM-konsultation sagde hun til Lars, at han skulle være obs på mig efter fødslen. Fordi jeg tidligere har haft en svær depression, er jeg i risikogruppen for fødselsdepression også. Og jeg er virkelig begyndt at være nervøs for, om det går dén vej lige nu.
Jeg føler slet ikke, at jeg er en god nok mor. Jeg tror ikke på, at jeg kan håndtere ansvaret - det falder min kæreste så naturligt, og han håndterer Rose så godt, og jeg føler ikke selv, at jeg rent naturligt kan håndtere hende. Jeg forsøger at give hende kærlighed og omsorg, men jeg føler konstant, at det ikke er godt nok. Hvis jeg lader Lars tage hende nogle timer, imens jeg
, har jeg det forfærdeligt, fordi jeg føler hun ikke får nok mor, og jeg svigter hende.
Derudover har jeg det frygteligt med, at hun får flaske lige nu. Jeg malker min egen mælk ud, fordi jeg kunne se på hendes afførings/tismønster, at hun ikke fik nok ud af min amning med suttebrik. Som om hun bare spildte det hele og ikke drak nok. Og nu har jeg et par gange prøvet, når jeg har givet hende flaske, at hun fik lidt i galhals og hev efter vejret og nærmest var ved at blive kvalt virkede det som om, så nu er jeg panisk angst for at give hende mad. Tør ikke gøre det selv, og har SÅ frygtelig dårlig samvittighed og føler mig som en lortemor.
Jeg tuder i tide og utide, ofte uden grund. Jeg glemmer at spise og drikke, fordi jeg ikke rigtig kan overskue det. Og jeg får jævnligt store svedeture. Jeg er panisk angst for at komme til at gøre noget, der gør hende skade, og jeg er ved at gå i panik over, at Lars snart kun har en uges barsel tilbage. Jeg tror ikke på, at jeg kan finde ud af at passe hende alene - Jeg er ikke god nok! Er overbevist om, at hun ikke vil få alt det hun har brug for, når han tager tilbage på arbejde, fordi han er så god med hende.
Han er så god til at trøste hende, imens jeg selv synes jeg har svært ved det. Er bange for hun ikke kan lide mig men kun vil have far..
Så nu sidder jeg her endnu en aften med tårerne trillende ned af kinderne i en lind strøm. Rose ligger og
, og straks er jeg usikker på, om hun mon har fået nok mad, om hun føler sig alene når hun ligger der og
, og jeg ved ikke hvad...
Har i nogle erfaringer? Jeg havde sådan brug for at fortælle nogen om det..
Det er nok meget vigtigt at du er ærlig over for din kæreste lige nu, og fortæller ham nøjagtig hvordan du har det....
FØRST hvis din baby får maden galt i halsen KAN det højst sandsynligt skyldes at hun simpelthen får maden ind hurtigere end hun kan nå at synke. Det kan du afhjælpe ved mindre/færre huller i sutten. Der bør kun være 1 hul til de helt små. OG ellers så hold lidt pauser, så hun når at bøvse og trække vejret. Ingen har sagt at man skal tømme flasken i een mundfuld jo 
De følelser du har e rmeget normale faktisk- Man er SÅ bange for at gøre noget forkert, og man føler sig SÅ alene når far skal tilbage på arbejde, for så har man jo ikke nogle ekstra hænder. Sådan tror jeg altså de fleste har det. Sådan havde jeg det selv, da vi også havde problemer med amningen. Mit barn skreg konstant når han var hos mig, fordi jeg lugtede jo af mælk, og for ham var min mælk lig frustration. I en uges tid eller to afleverede jeg simpelthen baby til far så snart han ikke spiste eller skulle sove. For jeg kunne ikke holde ud at han bare skreg. Det resulterede i at jeg var skrækslagen og enormt ked af det da farmand skulle tilbage på arbejde (til mit "held" blev han fyrret, og var derfor alligevel hjemme længere tid).
Da farmand havde været hjemme et par uger ekstra, og vi var gået over til flaske (efter 3 uger) forsvandt alle bekymringer og skrigeture som dug for solen, og farmand havde vi slet ikke brug for faktisk... 
DERFOR er mit råd til dig, bed din kæreste om at tigge sin chef om en til to ugers ferie... Det GØR en forskel....
MEn altså, det vigtige er at alle dine følelser er helt normale. Du ER jo bekymret for dit barn, du vil GERNE gøre det bedst muligt, og du er bange for ikke at slå til.
Når man er i en fødselsdepression er det slet ikke sikkert man kan tænke så langt, som at man er opmærksom på hvad der kunne være galt. Man er ligeglad, og føler ikke det store for babyen. Det GØR du jo, altså ER du opmærksom nok.
Måske er du lidt overfølsom, fordi du er advaret så udtrykkeligt?
Har du fortalt din kæreste, helt ærligt, hvor svært du synes det er?
Hvis du er bange for du gør tingene forkert, i forhold til at trøste din baby, så prøv, hvis du kan, at gå ind i et andet rum med hende når hun græder. Så der kun er dig og hende. For på den måde behøver du ikke tænke på om du gør tingene sådan som han gør det, eller en anden ville gøre det.
Du er MOR, fuld af bekymringer og masser af kærlighed, og din kærlighed er altså god nok. Dit barn mærker masser af kærlighed når du kigger og smiler til hende, og krammer hende, og giver hende mad. Tro på dig selv, og prøv at gå for dig selv hvis hun er ked. Du kan jo altid gå tilbage i det rum hvor din kæreste er, hvis du får brug for en hånd 
Det hjalp mig, at ingen kunne se mig, fordi så vidste jeg at heller ingen ville rette på mig og blande sig i dit og dat