Nilleper skriver:
Er der ingen nedre grænse for, hvornår man bør planlægge at få et barn?
Det er ikke nok at den unge kun er 16 år gammel. Det er ikke nok, at hun planlægger at leve under EUs fattigdomsgrænse i 10 år. Det er ikke nok at al statistik fortæller, at det vil have alvorlige påvirkninger i negativ retning for mor og barn.
Skal frisindet virkelig være så bredt? At selv om alle alarmklokker ringer - og alle kan se, at sandsynligheden for at barnet vil lide overlast, lide nød og/eller leve i fattigdom - så må man ikke sige andet end at "nogen er også lykkelige".
Er der nogen, der kan give mig et ekspempel på et tilfælde, hvor rådgivningen "det er ikke smart i den situation at få et barn" ville være ok?
Pigen er da næsten 18 år, det stod der jo.
Vi kan blive enige i, at det er et fornuftigt valg at have sine sager i orden inden man får børn. Ingen tvivl! Det jeg mener er at man ikke skal putte folk i en boks og sige det er rigtigt og det er forkert. Men se på den individuelle sag, hvilket ja, nok er svært når man ikke kender vedkommende. Men generelt, så synes jeg det er alt for nemt bare at pege fingre og nærmest spå pest og kolera uden at kende vedkommende.
Synes der skal være plads til alle og deres måder at leve på, at der jo desværre er mange uhensigtsmæssige situationer er sørgeligt, men det er der jo i alle aldersgrupper, det kan vi vel blive enige om. Det er desværre ikke en perfekt verden vi lever i.
Hvis nogle peger på de unge og siger: Puha det er dumt det må du ikke, du bliver en dårlig forældrer, det er synd for barnet osv osv. Kan det så ligesåvel ikke være vedkommende skubber andre væk og springer ud i det i protest og får vilkår der er endnu dårligere? Uden netværk og støtte, som selv de ældre mødre har brug for! For uanset alder kan det da være vært at blive forældre!
Om ikke andet, så er det trods alt ikke alle unge der er dårlige forældrer. I stedet for at generalisere, så synes jeg man bør sætte sig ind i den enkeltes situation før man dømmer.