"eksperternes" svar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2011

DitteFisk

Nilleper skriver:

Jeg synes det er fantastisk, hvis man kan klare sig på SU - og få studeret færdig. Jeg synes det er knap så fantastisk - hvis man bevidst sætter sig ned som 16 årig og regner på livet - og beslutter sig for, at det vil være smart at blive mor til et barn som 17 år - og beregne at den eneste reelle indtægt til mor og barn de kommende 10 år er en SU. Det synes jeg bestemt ikke lyder ansvarsfuldt.

At man vælger, at blive mor nogle år før uddannelsen er færdig kan sagtens være hensigtsmæssigt. Der kan være mange ting, der taler for.

Men er der ikke også en forskel? Den 16-17 årige har måske kun lige afsluttet 10. klasse - eller 1. g.

Jo, jege r enig i at der en stor forskel. Var bare bange for du mente dét at være på SU i det hele taget

Men indtægt eller ej, så synes jeg ikke man er i stand til at tage den beslutning som 16-17 årig. At man ved uheld er blevet kastet ud i situationen er en anden sag.. det kan jo godt være at man rent faktisk går hen og bliver en god og ansvarfuld mor, fordi man vokser med opgaven.. men det kan man aldrig vide. Jeg tror bare ikke man er gammel og udviklet nok til at tage en sådan klar beslutning i den alder Man er stadig barn/teenager. Jeg vil sige 18+.. men det er jo min mening.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2011

Nilleper

Enayia skriver:

Hvem siger de ikke har penge til det? SOm hun skrev er de da 2 om det. Det er ganske vidst 2 inkomster. Ikke alle uddannelser tager 10 år1! oh hvis de kan få det til at fungere og barnet ingen overlast lider, så kan jeg dælme ikke se det "skræmmende" i det. At nogle vælger at få deres børn unge og imens de er i uddannelse og klare den rolle fint, det kan jeg ikke forstå er så forkert. Der er mange der klarer det flot.

At der så er nogle imellem der ikke klarer det godt, det er der jo i alle samfundsgrupper. Der er da dem der har penge nok og er uansvarlige og direkte dårlige forældre.

Sikke da en matrialistisk måde at putte andre menneske i kasser på, det er jo det samme som at sige dem der ikke har en fin uddannelse og mnge penge =dårlige forældre. Sådan er verden da ikke skruet sammen!

Vi kan da blive enige om det er synd for de børn som rent faktisk lider en overlast, men det kan man jo aldrig vide på forhånd, uanset alder.

Er der ingen nedre grænse for, hvornår man bør planlægge at få et barn?

Det er ikke nok at den unge kun er 16 år gammel. Det er ikke nok, at hun planlægger at leve under EUs fattigdomsgrænse i 10 år. Det er ikke nok at al statistik fortæller, at det vil have alvorlige påvirkninger i negativ retning for mor og barn.

Skal frisindet virkelig være så bredt? At selv om alle alarmklokker ringer - og alle kan se, at sandsynligheden for at barnet vil lide overlast, lide nød og/eller leve i fattigdom - så må man ikke sige andet end at "nogen er også lykkelige".

Er der nogen, der kan give mig et ekspempel på et tilfælde, hvor rådgivningen "det er ikke smart i den situation at få et barn" ville være ok?

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Gigl skriver:

Jo, jege r enig i at der en stor forskel. Var bare bange for du mente dét at være på SU i det hele taget

Men indtægt eller ej, så synes jeg ikke man er i stand til at tage den beslutning som 16-17 årig. At man ved uheld er blevet kastet ud i situationen er en anden sag.. det kan jo godt være at man rent faktisk går hen og bliver en god og ansvarfuld mor, fordi man vokser med opgaven.. men det kan man aldrig vide. Jeg tror bare ikke man er gammel og udviklet nok til at tage en sådan klar beslutning i den alder Man er stadig barn/teenager. Jeg vil sige 18+.. men det er jo min mening.

Se - vi er jo rørende enige!

Mit argument går ikke på, at jeg tvivler på de unge mødre, der deltager i debatten her. Jeg er sikker på, I gør det fantastisk - og at det nok skal gå.

Men derfor skal man ikke råde børn på 16 år til at få børn.

Anmeld

27. september 2011

Tvillingemor80

Du kan simpelhen komme i tanke om situationer, hvor det var prisværdigt, ønskværdigt og hensigtsmæssigt for alle partner, at en 17 årig valgte at blive gravid -med vilje - og får barn som 17-18 årig?

Jeg kan godt se, at vi er forskellige. Jeg har også set en enkelt meget ung mor, der har klaret det fantastisk. Men det var netop imod alle odds. Det var netop op af bakke. Og det var med et støttende bagland.

Har barnet ikke fortjent, at komme til verden, når et IKKE er op af bakke?

Jeg synes ikke det hensigtmæssigt at planlægge barn når man ikke selv er myndig..

Jo selvfølgelig fortjener alle børn at kommer til verden i familier hvor det ikke er op af bakke.. Men jeg er fx ung mor, og her er det ikke op af bakke.. 

En bekendt af mig er også ung mor (uplanlagt), det er heller ikke op af bakke, hun har udannelse nu og er stadig sammen med sin mand.. 

Jeg siger bare at tingene ikke er sort/hvidt, man kan ikke bare skære alle over en kam på den måde. Og det synes jeg eksperten gør i sin måde at svare på .. 

jeg synes hun bør give udtryk for at det er HENDES mening og ikke fakta .. 

Anmeld

27. september 2011

Tvillingemor80

Nilleper skriver:

Mit argument går ikke på, at jeg tvivler på de unge mødre, der deltager i debatten her. Jeg er sikker på, I gør det fantastisk - og at det nok skal gå.

Men hun er altså heller ikke 16 !?

Anmeld

27. september 2011

DitteFisk

Nilleper skriver:

Anmeld

27. september 2011

Enayia

Nilleper skriver:

Er der ingen nedre grænse for, hvornår man bør planlægge at få et barn?

Det er ikke nok at den unge kun er 16 år gammel. Det er ikke nok, at hun planlægger at leve under EUs fattigdomsgrænse i 10 år. Det er ikke nok at al statistik fortæller, at det vil have alvorlige påvirkninger i negativ retning for mor og barn.

Skal frisindet virkelig være så bredt? At selv om alle alarmklokker ringer - og alle kan se, at sandsynligheden for at barnet vil lide overlast, lide nød og/eller leve i fattigdom - så må man ikke sige andet end at "nogen er også lykkelige".

Er der nogen, der kan give mig et ekspempel på et tilfælde, hvor rådgivningen "det er ikke smart i den situation at få et barn" ville være ok?

Pigen er da næsten 18 år, det stod der jo.

Vi kan blive enige i, at det er et fornuftigt valg at have sine sager i orden inden man får børn. Ingen tvivl! Det jeg mener er at man ikke skal putte folk i en boks og sige det er rigtigt og det er forkert. Men se på den individuelle sag, hvilket ja, nok er svært når man ikke kender vedkommende. Men generelt, så synes jeg det er alt for nemt bare at pege fingre og  nærmest spå pest og kolera uden at kende vedkommende.

Synes der skal være plads til alle og deres måder at leve på, at der jo desværre er mange uhensigtsmæssige situationer er sørgeligt, men det er der jo i alle aldersgrupper, det kan vi vel blive enige om. Det er desværre ikke en perfekt verden vi lever i.

Hvis nogle peger på de unge og siger: Puha det er dumt det må du ikke, du bliver en dårlig forældrer, det er synd for barnet osv osv. Kan det så ligesåvel ikke være vedkommende skubber andre væk og springer ud i det i protest og får vilkår der er endnu dårligere? Uden netværk og støtte, som selv de ældre mødre har brug for! For uanset alder kan det da være vært at blive forældre!

Om ikke andet, så er det trods alt ikke alle unge der er dårlige forældrer. I stedet for at generalisere, så synes jeg man bør sætte sig ind i den enkeltes situation før man dømmer.

Anmeld

27. september 2011

DitteFisk

Tvillingemor90 skriver:

Nej hun er 17, og stadig barn og teenager

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Tvillingemor90 skriver:

Jeg synes ikke det hensigtmæssigt at planlægge barn når man ikke selv er myndig..

Jo selvfølgelig fortjener alle børn at kommer til verden i familier hvor det ikke er op af bakke.. Men jeg er fx ung mor, og her er det ikke op af bakke.. 

En bekendt af mig er også ung mor (uplanlagt), det er heller ikke op af bakke, hun har udannelse nu og er stadig sammen med sin mand.. 

Jeg siger bare at tingene ikke er sort/hvidt, man kan ikke bare skære alle over en kam på den måde. Og det synes jeg eksperten gør i sin måde at svare på .. 

jeg synes hun bør give udtryk for at det er HENDES mening og ikke fakta .. 

Jeg er altså ked af at gentage mig selv.

Det ER fakta, at det er en dårlig ide, at blive ung mor! Sandsynligheden for at det går rigtig rigtig dårligt, er langt størrer end at det går godt!

Hatten af for at det er lykkes for jer.

Men en ekspert skal sige tingene, som de er - og ikke som du - som enkeltperson - opfatter dem. Statistikken taler deres skræmmende sprog. (Og så skal du være stolt af at du har slået statistikken!!!!!!)

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Tvillingemor90 skriver:

Ok - men hvordan vil du forklare, at hun skal være gravid i 9 måneder - 3/4 dele af et år - og hun er endnu ikke blevet gravid. Og hun vil føde FØR hun bliver 18. Så meget før, at hun skal have kontanthjælp som 17 årig - altså MERE end en enkelt måned før hun bliver 18.

Altså er der en vis sandsynlighed for, at hun er 16.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.