"eksperternes" svar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2011

Kofoed.

Nilleper skriver:

ja - der skal være plads til os alle

Inklusiv os høneforældre, der ønsker at hjælpe vores unge teenager bedst muligt på vej.. og derfor ikke under nogen omstændigheder ønsker, at en eller anden rådgiver skal give vores børn en ide om, at det, at PLANLÆGGE en graviditet som 16 årig er hensigtsmæssig i nogen retning overhovedet.

Jeg forstår ikke helt ideen her:

Er jeg den eneste mor her, der ønsker at beskytte mit barn imod uendelig dårlige råd?

Eller er det bare vigtige ikke at træde 18 årige lykkelige mødre over tæerne?

Hvorfor er mit 15 årige barn ligegyldigt? Det er da rådet til HENDE.. Ikke til den 18 årige, der allerede er blevet mor.

Må altså lige informere dig lidt, man kan kun få SU i 6 år, derefter er det SU lån

Derudover, hvem siger hun kommer på KH, måske mener hun SU (hun kan jo tage en HG efter 9. kl og den tager 2 år på SU og 2 år på elevløn - hvilket jeg ikke kan se noget problem i ...)? Måske tænker hun på BFY? - det ved jeg ikke noget om ...

Men ja, man skal ikke råde umydige til at få børn, tilgengæld skal man heller ikke svare på mere end der bliver sprugt om, uden at komme med fornødende fakta. Eksperten kunne jo have linket til sider med fakta om unge mødre og så måtte pigen jo selvstudere lidt og gør hun ikke det, så ja, så er hun bestemt ikke klar til at få barn, men direkte sig "fy fy, det er bare sååå dumt" det hjælper jo ikke, og bestemt ikke vis pigen er umoden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2011

Enayia

Nilleper skriver:

Beklager:

Hvis en ekspert fortæller min 15 årig datter - at ganske vist kun gange få unge forældre gør det fantastisk og lever lykkeligt - så vil jeg sagsøge den ekspert herfra og til mit (dermed kommende) barnebarn fylder 18.

Det er fejlagtig information at skrive, at det er en god ide, at blive mor i så ung en alder - for det går ALT for ofte alt på alt for mange planer.

Der er ikke længere.

Jeg synes det er pudsigt, at I som forældre ser sagen fra egen næsetip - nemlig at I ER forældre i en ung alder.

At I ikke evner at se problematikken for et barn, der ikke har ret mange erfaringer - og som derfor hæfter sig ved eksperters råd. At I ikke ser, det jeg ser, nemlig: hvordan vil et råd modtages af et 15-16 årigt barn - min datter - din datter. Hvordan vil de kunne læse det. Vil de kunne læse at "her er en chance for lykke ved at blive ung mor" eller vil de kunne læse "denne ide er en dødssejler lige nu".

Og hvad ønsker du, at din 15 årige datter skal læse: "Det er lykken at få et barn som 17 årig" eller "Dårlig ide - vi tager lige lidt uddannelse og lidt modning først"

Hvorfor er dine forældreegenskaber (og forældrelykke) vigtigere end rådet til barnet?

Nu tvister du vidst mine ord. For det første siger jeg ikke man skal råde en person under 18 til at få børn, det skrev jeg absolut intet om.

For det andet, så er jeg ikke selv ung forældre, hvilket iøvrigt også ville være underordnet.

Så lad nu være med at gå personligt fordi vi ikke er enige

Som jeg igen skrev. Det er da ikke hensigtsmæssigt at skære alle mennesker over med en kam. Såmænd kan man også råde på en pæn måde uden at tale nedlagende om andre mennesker og deres valg.

Anmeld

27. september 2011

Frøken J.

Nilleper skriver:

Så du mener, det er økonomisk ansvarligt at sætte et barn i verden alene på SU.. for det er nok til at forsøge det?

Øh.. ok.

Hvor mange år er det så ansvarligt at skulle leve på SU? For hvis vi taler om en 17 årig, der føder - så kan det jo hurtigt blive til 10 år på SU, for uddannelsen er gennemført. Er det ok at leve så fattigt for et barn i 10 år? Hvor længe er det rimeligt at leve på SU? (for barnets skyld? Der er vel ingen der ønsker børn, der vokser op i fattigdom - og en su er ikke mange penge!)

Så i din optik skal man slet ikke have børn, imens man uddanner sig? Så bliver alderen for førstegangsfødende eddermame efterhånden høj, og jeg tror problemerne med barnløshed vil stige, fordi folk venter for længe.

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at se nogle deciderede kilder på de tal og statistikker du hiver frem her i debatten. Ikke fordi jeg ikke siger det er sandt, men for saglighedens skyld.

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Kofoed. skriver:

Må altså lige informere dig lidt, man kan kun få SU i 6 år, derefter er det SU lån

Derudover, hvem siger hun kommer på KH, måske mener hun SU (hun kan jo tage en HG efter 9. kl og den tager 2 år på SU og 2 år på elevløn - hvilket jeg ikke kan se noget problem i ...)? Måske tænker hun på BFY? - det ved jeg ikke noget om ...

Men ja, man skal ikke råde umydige til at få børn, tilgengæld skal man heller ikke svare på mere end der bliver sprugt om, uden at komme med fornødende fakta. Eksperten kunne jo have linket til sider med fakta om unge mødre og så måtte pigen jo selvstudere lidt og gør hun ikke det, så ja, så er hun bestemt ikke klar til at få barn, men direkte sig "fy fy, det er bare sååå dumt" det hjælper jo ikke, og bestemt ikke vis pigen er umoden.

"Kære Brevkasse

jeg har besluttet mig for at begynde at ryge. Jeg ryger ikke i forvejen.

Hvad skal jeg vælge ? Prince eller Kings?

Med venlig hilsen
Den 16 årige, der aldrig har taget et hiv

"

"Kære X

jeg må, som ekspert, kun fortælle dig, at prince koster XX og filteret gør xx - det ville være forkert af mig ikke at respektere dit vanvittig tåbelige valg at ønske at blive ryger, når du ikke er det. For selvom jeg som ekspert ligger inde med al den viden om, at det er dumt at blive ryger - uanset mærke - så må jeg kun svare på spørgsmålet.. Og spørgmålet var IKKE en vurdering af om du skal starte med at ryge - for naturligvis skal du - 16 årig - bare gør det, hvis du har sat dig det for. Spørgsmål gik alene på mærket.

Med venlig hilsen
Eksperten"

Kan du selv se problematikken?

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Frøken J. skriver:

Så i din optik skal man slet ikke have børn, imens man uddanner sig? Så bliver alderen for førstegangsfødende eddermame efterhånden høj, og jeg tror problemerne med barnløshed vil stige, fordi folk venter for længe.

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at se nogle deciderede kilder på de tal og statistikker du hiver frem her i debatten. Ikke fordi jeg ikke siger det er sandt, men for saglighedens skyld.

Du skal få alle kilder og mere til imorgen. Der er undersøgt meget omkring teenagergraviditer og meget unge mødre.

Jeg sagde ikke, at man skulle vente til man var færdiguddannet. Hvis du kigger lidt tilbage i debatten, vil du se, at vi allerede er blevet enige om, at der for mange kan være god fornuft i at vælge at få børn midt i uddannelse.

Men der er forskel på at være "midt i uddannelsen" og så på at være 16 år gammel og mene man kan leve af kontanthjælp eller SU de næste RIGTIG mange år.

Anmeld

27. september 2011

AnneBJ

Kofoed. skriver:

Jeg læste hendes spørgsmål som om "får jeg Børnefamilieydelse hvis jeg ikke selv er myndig"

Hun skrev desuden, at de til den tid (fødsel, eller graviditetens start ved jeg ikke) ville være færdige med uddannelser/at der var styr på udd.

Anmeld

27. september 2011

N&J

tanja. skriver:

ja, nu er jeg lige nød til at høre efter jeg læse et ekspertsvar som jeg synes var en anelse fordømmende og faktisk ikke i orden

Har eksperterne lov til at skrive sådan Havde det været i en debat der var blevet skrevet så fordømmende om unge mødre var der helt sikkert blevet et ramaskrig og en værre hønsegård ud af det

Men er det OK fordi det er en af baby.dk`s eksperter der skriver sådan

blev lige lidt nysgerrig

Tanja, Lærke og krøllen (9+0)

Altså nu har denne person /ung kommende mor valgt at henvende sit spørgsmål til denne ekspert, som jo faktisk på ingen måder har noget at gøre med det hun reelt set spørger om, så måske den spøgende part skulle have brugt bare 5 min på at sætte sig ind i hvad det egentlig var hun spurgte om, hun spørger om noget som ikke er en del af ekspertens uddannelse/ekspertise og får så et svar der måske ligger mere indefor hendes felt - ja jeg syntes nu nok det var et okey svar eller må man jo lige overveje hvem søren man stiller spørgsmålet, så vidt jeg ved har vi vist en socialrådgiver tilknyttet herinde.. og ja så har hun jo ret i hendes noget diplomatiske svar - reelt set så har mennesket jo ikke færdigudviklet nogle ret afgørende ting som 17 årig, deriblandt vores evne til at forudse de mere langsigtet konsekvenser så reelt set er det svært at forestille sig hvordan det bliver hvis hjernen ikke er udviklet til det, at nogen så vokser med opgaven er bare fantastisk, men at få barn mens man selv er barn vil jeg aldrig finde anbefalingsværdig.

Og jeg mener ikke at man ikke kan være en god mor som ung mor, tværtimod, men jeg mener at man ikke er i stand til at se de fulde konsekvenser og omstændigheder ved at sætte et barn i verdenen, og slet ikke som 17 årig med sin kæreste som man formoder at man skal være sammen med resten af livet - for livet går jo sjældent sådan og det er også en af de meget store overvejelser man bør gøre sig inden.. men når man er ung så er forelskelsen bare en anden (i langt de fleste tilfælde) 

Anmeld

27. september 2011

Frøken J.

Nilleper skriver:

Du skal få alle kilder og mere til imorgen. Der er undersøgt meget omkring teenagergraviditer og meget unge mødre.

Jeg sagde ikke, at man skulle vente til man var færdiguddannet. Hvis du kigger lidt tilbage i debatten, vil du se, at vi allerede er blevet enige om, at der for mange kan være god fornuft i at vælge at få børn midt i uddannelse.

Men der er forskel på at være "midt i uddannelsen" og så på at være 16 år gammel og mene man kan leve af kontanthjælp eller SU de næste RIGTIG mange år.

Som sagt er jeg ikke uenig. Jeg synes bestemt at det - for de fleste - er bedst at vente til man er lidt ældre. Og det er svært at få en uddannelse til at hænge sammen med en baby, når man taler en rimelig ufleksibel uddannelse som eksempelvis gymnasiet eller HF, hvor man ikke har de samme friheder, som man eksempelvis kan have på en uddannelse på universitet. Dermed ikke sagt, at det ikke er en god løsning for nogen, og nogen klarer det fantastisk, men uha. Hvis jeg forestiller mig, at jeg skulle have været mor som 17-årig.. Nej for pokker! Og jeg har endda altid været moden af min alder. Anyway, det var bare for at få nogle konkrete statistikker på

Jeg har dog selv set et eksempel på en ven af familien, som fik barn som 16-årig; Hun var ikke klar over hun var gravid, før det var for sent. Hun har levet op til det fulde ansvar og klarer sin uddannelse helt fantastisk. Så det kan lade sig gøre. Jeg ville dog aldrig bevidst vælge det selv

Anmeld

27. september 2011

Kofoed.

Nilleper skriver:

"Kære Brevkasse

jeg har besluttet mig for at begynde at ryge. Jeg ryger ikke i forvejen.

Hvad skal jeg vælge ? Prince eller Kings?

Med venlig hilsen
Den 16 årige, der aldrig har taget et hiv

"

"Kære X

jeg må, som ekspert, kun fortælle dig, at prince koster XX og filteret gør xx - det ville være forkert af mig ikke at respektere dit vanvittig tåbelige valg at ønske at blive ryger, når du ikke er det. For selvom jeg som ekspert ligger inde med al den viden om, at det er dumt at blive ryger - uanset mærke - så må jeg kun svare på spørgsmålet.. Og spørgmålet var IKKE en vurdering af om du skal starte med at ryge - for naturligvis skal du - 16 årig - bare gør det, hvis du har sat dig det for. Spørgsmål gik alene på mærket.

Med venlig hilsen
Eksperten"

Kan du selv se problematikken?

Der er ikke det jeg mener, mener netop hun bare skal sende hende videre til faktaerne. Hun kunne svare tilbage.

"kære X

Det er noget jeg ikke ønsker at svare yderligere på, men synes tilgengæld du skal læse lidt på sundhedsstyrelsens hjemmeside ang rygning, da rygning er vanedannede og kan påvirkede kroppen med diverse sygedomme.

(link til sundhedsstyrelsens hjemme side)

Hilsen eksperten"

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

AnneBJ skriver:

Jeg læste hendes spørgsmål som om "får jeg Børnefamilieydelse hvis jeg ikke selv er myndig"

Hun skrev desuden, at de til den tid (fødsel, eller graviditetens start ved jeg ikke) ville være færdige med uddannelser/at der var styr på udd.

Ok.

Hvad er det for en uddannelse man kan gøre færdig som 16 årig?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.