"eksperternes" svar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2011

Saram

LunaLykke skriver:

Jeg synes ikke hun har ret til at skrive sådan . Hvem fanden bad om hendes MENING? Hun bad om svar på nogle spørgsmål. Jeg var blevet gal hvis det var mig.

Helt enig..

Respektere egentlig hendes holdning, synes det er et fint svar at give - hvis det altså var det hun blev spurgt om, hvilket det jo på ingen måde var.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2011

Nilleper

Enayia skriver:

Pigen er da næsten 18 år, det stod der jo.

Vi kan blive enige i, at det er et fornuftigt valg at have sine sager i orden inden man får børn. Ingen tvivl! Det jeg mener er at man ikke skal putte folk i en boks og sige det er rigtigt og det er forkert. Men se på den individuelle sag, hvilket ja, nok er svært når man ikke kender vedkommende. Men generelt, så synes jeg det er alt for nemt bare at pege fingre og  nærmest spå pest og kolera uden at kende vedkommende.

Synes der skal være plads til alle og deres måder at leve på, at der jo desværre er mange uhensigtsmæssige situationer er sørgeligt, men det er der jo i alle aldersgrupper, det kan vi vel blive enige om. Det er desværre ikke en perfekt verden vi lever i.

Hvis nogle peger på de unge og siger: Puha det er dumt det må du ikke, du bliver en dårlig forældrer, det er synd for barnet osv osv. Kan det så ligesåvel ikke være vedkommende skubber andre væk og springer ud i det i protest og får vilkår der er endnu dårligere? Uden netværk og støtte, som selv de ældre mødre har brug for! For uanset alder kan det da være vært at blive forældre!

Om ikke andet, så er det trods alt ikke alle unge der er dårlige forældrer. I stedet for at generalisere, så synes jeg man bør sætte sig ind i den enkeltes situation før man dømmer.

Jeg spår hverken pest eller kolera.

Jeg tillader mig, at skrive, at det i langt de fleste tilfælde IKKE går godt, når man som teenager vælger at blive mor.

Det er ikke at male fanden på væggen - eller gøre noget, der er godt skidt. Det er fakta.

Jeg kan godt råde en 16-17-18 årig til ikke at få børn, uden at kende ret meget til hende - for statistikken siger, at det går så skidt, at det er ren russisk roulette at kaste sig ud i projektet.

Sandsynligheden for, at det går godt, er ganske enkelt så lille, at det er urimeligt, at anbefale nogen at gå den vej!

Anmeld

27. september 2011

Tvillingemor80

Nilleper skriver:

Jeg er altså ked af at gentage mig selv.

Det ER fakta, at det er en dårlig ide, at blive ung mor! Sandsynligheden for at det går rigtig rigtig dårligt, er langt størrer end at det går godt!

Hatten af for at det er lykkes for jer.

Men en ekspert skal sige tingene, som de er - og ikke som du - som enkeltperson - opfatter dem. Statistikken taler deres skræmmende sprog. (Og så skal du være stolt af at du har slået statistikken!!!!!!)

Ja det er jeg godt klar over at fakta siger, men fakta siger ikke at det aldrig er lykken.. og det er jo det hun siger.. 

men vi gentager vidst lidt os selv begge to, vi bliver nok bare ikke enige.. 

Men vi er da enige i at hun selvfølgelig ikke skal sige " YEs det er den bedste ide nognsinde - gå ud og få 7 børn !! " Hvordan hun så skal forklare at det ikke er den bedste løsning for de fleste, og at det tit og ofte er meget op af bakke, ja det må vi så ha forskellig mening om  

Anmeld

27. september 2011

Tvillingemor80

Nilleper skriver:

Ok - men hvordan vil du forklare, at hun skal være gravid i 9 måneder - 3/4 dele af et år - og hun er endnu ikke blevet gravid. Og hun vil føde FØR hun bliver 18. Så meget før, at hun skal have kontanthjælp som 17 årig - altså MERE end en enkelt måned før hun bliver 18.

Altså er der en vis sandsynlighed for, at hun er 16.

Det kan du sku ha ret i - den var jo nok lige for træt til at tænke over 

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Tvillingemor90 skriver:

Men hun er altså heller ikke 16 !?

hermed direkte citat:

1. Hvis jeg føder som 17 årig fx. 3 måneder før jeg bliver 18, får jeg så penge fra kommunen som hjælp til barnet?? 

Hvis hun føder 3 måneder før hun bliver 18 år, hvor gammel er hun så nu - hvor hun endnu ikke er gravid?

17 år og 9 måneder - minus minimum 9 måneder.. hvad giver det?

Anmeld

27. september 2011

Enayia

Nilleper skriver:

Jeg spår hverken pest eller kolera.

Jeg tillader mig, at skrive, at det i langt de fleste tilfælde IKKE går godt, når man som teenager vælger at blive mor.

Det er ikke at male fanden på væggen - eller gøre noget, der er godt skidt. Det er fakta.

Jeg kan godt råde en 16-17-18 årig til ikke at få børn, uden at kende ret meget til hende - for statistikken siger, at det går så skidt, at det er ren russisk roulette at kaste sig ud i projektet.

Sandsynligheden for, at det går godt, er ganske enkelt så lille, at det er urimeligt, at anbefale nogen at gå den vej!

Selfølgelig skal man ikke "anbefale" at en menneske der ikke er myndigt til at få børn. Det er jo ikke det debatten handler om, det er måden ting bliver sagt på og generaliseret.

Men fordi det ikke anbefales er ikke ens betydet med "alle" unge forældre ikke blive gode forældre, det er det jeg vil frem til.

Ville ikke selv råde nogle til at blive forældre uden at have et solidt fundament i orden uanser alder, men ville nok omtænke måden at sige det på.

Dermed også sagt at jeg bestemt ikke er fordømmende over for dem der får deres børn tidligt, ved at sige at der skal være plads til os alle sammen.

For vi er jo alle forskellige.

Anmeld

27. september 2011

Tvillingemor80

Nilleper skriver:

hermed direkte citat:

1. Hvis jeg føder som 17 årig fx. 3 måneder før jeg bliver 18, får jeg så penge fra kommunen som hjælp til barnet?? 

Hvis hun føder 3 måneder før hun bliver 18 år, hvor gammel er hun så nu - hvor hun endnu ikke er gravid?

17 år og 9 måneder - minus minimum 9 måneder.. hvad giver det?

Rolig nu - har givet dig ret 

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Enayia skriver:

Selfølgelig skal man ikke "anbefale" at en menneske der ikke er myndigt til at få børn. Det er jo ikke det debatten handler om, det er måden ting bliver sagt på og generaliseret.

Men fordi det ikke anbefales er ikke ens betydet med "alle" unge forældre ikke blive gode forældre, det er det jeg vil frem til.

Ville ikke selv råde nogle til at blive forældre uden at have et solidt fundament i orden uanser alder, men ville nok omtænke måden at sige det på.

Dermed også sagt at jeg bestemt ikke er fordømmende over for dem der får deres børn tidligt, ved at sige at der skal være plads til os alle sammen.

For vi er jo alle forskellige.

ja - der skal være plads til os alle

Inklusiv os høneforældre, der ønsker at hjælpe vores unge teenager bedst muligt på vej.. og derfor ikke under nogen omstændigheder ønsker, at en eller anden rådgiver skal give vores børn en ide om, at det, at PLANLÆGGE en graviditet som 16 årig er hensigtsmæssig i nogen retning overhovedet.

Jeg forstår ikke helt ideen her:

Er jeg den eneste mor her, der ønsker at beskytte mit barn imod uendelig dårlige råd?

Eller er det bare vigtige ikke at træde 18 årige lykkelige mødre over tæerne?

Hvorfor er mit 15 årige barn ligegyldigt? Det er da rådet til HENDE.. Ikke til den 18 årige, der allerede er blevet mor.

Anmeld

27. september 2011

Enayia

Nilleper skriver:

ja - der skal være plads til os alle

Inklusiv os høneforældre, der ønsker at hjælpe vores unge teenager bedst muligt på vej.. og derfor ikke under nogen omstændigheder ønsker, at en eller anden rådgiver skal give vores børn en ide om, at det, at PLANLÆGGE en graviditet som 16 årig er hensigtsmæssig i nogen retning overhovedet.

Jeg forstår ikke helt ideen her:

Er jeg den eneste mor her, der ønsker at beskytte mit barn imod uendelig dårlige råd?

Eller er det bare vigtige ikke at træde 18 årige lykkelige mødre over tæerne?

Hvorfor er mit 15 årige barn ligegyldigt? Det er da rådet til HENDE.. Ikke til den 18 årige, der allerede er blevet mor.

Selfølgelig skal der være plads til hønseforældre Man ønsker jo det bedste for de små.

Det er såmænd ikke rådet som sådan der gjorde mig uenig, det er mere tanken om når nogle propper mennesker i bokse og siger du er sådan og det bliver således. For det kan man jo ikke.

Måden det bliver sagt på, og sige det ikke er lykken for nogen, for det er det jo for nogen, ganske vidst langt fra alle.

Så på en plan har vi en enighed, men det er ikke altid nemt at skulle sige sin mening på skrift, og uden at komme til at støde andre.

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Enayia skriver:

Selfølgelig skal der være plads til hønseforældre Man ønsker jo det bedste for de små.

Det er såmænd ikke rådet som sådan der gjorde mig uenig, det er mere tanken om når nogle propper mennesker i bokse og siger du er sådan og det bliver således. For det kan man jo ikke.

Måden det bliver sagt på, og sige det ikke er lykken for nogen, for det er det jo for nogen, ganske vidst langt fra alle.

Så på en plan har vi en enighed, men det er ikke altid nemt at skulle sige sin mening på skrift, og uden at komme til at støde andre.

Beklager:

Hvis en ekspert fortæller min 15 årig datter - at ganske vist kun gange få unge forældre gør det fantastisk og lever lykkeligt - så vil jeg sagsøge den ekspert herfra og til mit (dermed kommende) barnebarn fylder 18.

Det er fejlagtig information at skrive, at det er en god ide, at blive mor i så ung en alder - for det går ALT for ofte alt på alt for mange planer.

Der er ikke længere.

Jeg synes det er pudsigt, at I som forældre ser sagen fra egen næsetip - nemlig at I ER forældre i en ung alder.

At I ikke evner at se problematikken for et barn, der ikke har ret mange erfaringer - og som derfor hæfter sig ved eksperters råd. At I ikke ser, det jeg ser, nemlig: hvordan vil et råd modtages af et 15-16 årigt barn - min datter - din datter. Hvordan vil de kunne læse det. Vil de kunne læse at "her er en chance for lykke ved at blive ung mor" eller vil de kunne læse "denne ide er en dødssejler lige nu".

Og hvad ønsker du, at din 15 årige datter skal læse: "Det er lykken at få et barn som 17 årig" eller "Dårlig ide - vi tager lige lidt uddannelse og lidt modning først"

Hvorfor er dine forældreegenskaber (og forældrelykke) vigtigere end rådet til barnet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.