"eksperternes" svar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2011

Nilleper

Kofoed. skriver:

Der er ikke det jeg mener, mener netop hun bare skal sende hende videre til faktaerne. Hun kunne svare tilbage.

"kære X

Det er noget jeg ikke ønsker at svare yderligere på, men synes tilgengæld du skal læse lidt på sundhedsstyrelsens hjemmeside ang rygning, da rygning er vanedannede og kan påvirkede kroppen med diverse sygedomme.

(link til sundhedsstyrelsens hjemme side)

Hilsen eksperten"

Er faktum ikke, at man ikke skal råde en 16 årig til at blive planlagt gravid?

Er det meget vigtigt hvilke fakta, der får hende fra det? Eller hvilken hjemmeside?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2011

AnneBJ

Nilleper skriver:

Ok.

Hvad er det for en uddannelse man kan gøre færdig som 16 årig?

Folkeskolen!  Nu er jeg hverken studievejleder eller lignende, ej heller den der har skrevet brevet til eksperten, så jeg ved ikke hvordan hun definerer "styr på uddannelsen" - det var bare sådan jeg læste det, og jeg har fx med fuldt overlæg planlagt min uddannelse OG baby, fordi jeg gerne ville have børn mens jeg studerer.

Som andre er inde på, så kan man jo faktisk godt få/tage en uddannelse selvom man har/får børn

Anmeld

27. september 2011

N&J

Nilleper skriver:

ja - der skal være plads til os alle

Inklusiv os høneforældre, der ønsker at hjælpe vores unge teenager bedst muligt på vej.. og derfor ikke under nogen omstændigheder ønsker, at en eller anden rådgiver skal give vores børn en ide om, at det, at PLANLÆGGE en graviditet som 16 årig er hensigtsmæssig i nogen retning overhovedet.

Jeg forstår ikke helt ideen her:

Er jeg den eneste mor her, der ønsker at beskytte mit barn imod uendelig dårlige råd?

Eller er det bare vigtige ikke at træde 18 årige lykkelige mødre over tæerne?

Hvorfor er mit 15 årige barn ligegyldigt? Det er da rådet til HENDE.. Ikke til den 18 årige, der allerede er blevet mor.

Nej, godt nok er min datter ikke i nærheden, men aldrig om jeg ville råde en under 18 til at planlægge at få et barn - heller ikke som følge af min profession som hverken pædagog eller lærer. 

Til gengæld er jeg helt uenig med at barnet lider savn under uddannelse, men det tror jeg bare jeg lader ligge

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

Frøken J. skriver:

Som sagt er jeg ikke uenig. Jeg synes bestemt at det - for de fleste - er bedst at vente til man er lidt ældre. Og det er svært at få en uddannelse til at hænge sammen med en baby, når man taler en rimelig ufleksibel uddannelse som eksempelvis gymnasiet eller HF, hvor man ikke har de samme friheder, som man eksempelvis kan have på en uddannelse på universitet. Dermed ikke sagt, at det ikke er en god løsning for nogen, og nogen klarer det fantastisk, men uha. Hvis jeg forestiller mig, at jeg skulle have været mor som 17-årig.. Nej for pokker! Og jeg har endda altid været moden af min alder. Anyway, det var bare for at få nogle konkrete statistikker på

Jeg har dog selv set et eksempel på en ven af familien, som fik barn som 16-årig; Hun var ikke klar over hun var gravid, før det var for sent. Hun har levet op til det fulde ansvar og klarer sin uddannelse helt fantastisk. Så det kan lade sig gøre. Jeg ville dog aldrig bevidst vælge det selv

Jeg har set et ekspempel på, at det er gået fantastisk. Og adskillige på, at det er gået skidt.

Første forskel er, hvormeget mormor er inde over.

Min datter skal ikke - som 16 årig - sidde og bestyre min tid de næste 18 år, fordi HUN har et egoistisk ønske om at være mor,- noget hun endnu ikke gør sig begreb om, hvad medfører.

Hvis min datter bliver uplanlagt gravid - og ønsker barnet - så er jeg der 110% Hvis min datter blive planlagt gravid, fordi en ekspert har skrevet, at "der er økonomisk hjælp fra kommunen" - så tror jeg den ekspert skal løbe hurtigt- og langt. For så vil jeg nok være en kende vred.

Anmeld

27. september 2011

Moderator

Profilbillede for Moderator
tanja. skriver:

Det er SLET IKKE det min tråd handler om, den handler om at eksperten har skrevet det på, synes JEG, en lidt fordømmende måde

Det der må du gerne lave en anden tråd om, jeg ville bare gerne have svar fra en af staff

Vi har kigget på det i Staff, og vi ser ikke der er nogen grund til kritik her. 

Experten er også et menneske, hun erkender, hun tager sin "tantehat" på og løfter en finger, men vi er enige om, at hun gør det med venlig omsorg.

Og så kan vi da nok så meget opfordre til, at hvis man forventer svar på et område fra Staff, så skriv direkte til os. Vi sidder jo ikke og læser alle tråde igennem 

På vegne af Staff
Sussie Thyssen

>> Moderator på baby.dk <<

Anmeld

27. september 2011

Enayia

Nilleper skriver:

Jeg har set et ekspempel på, at det er gået fantastisk. Og adskillige på, at det er gået skidt.

Første forskel er, hvormeget mormor er inde over.

Min datter skal ikke - som 16 årig - sidde og bestyre min tid de næste 18 år, fordi HUN har et egoistisk ønske om at være mor,- noget hun endnu ikke gør sig begreb om, hvad medfører.

Hvis min datter bliver uplanlagt gravid - og ønsker barnet - så er jeg der 110% Hvis min datter blive planlagt gravid, fordi en ekspert har skrevet, at "der er økonomisk hjælp fra kommunen" - så tror jeg den ekspert skal løbe hurtigt- og langt. For så vil jeg nok være en kende vred.

Undskyld.. Jeg kan ikke forstå du bliver ved med at skrive at der er flere der mener eksperten skal rådgive anderledes. det er da ikke det det omhandler, men tonen og måden det bliver gjort på.

Anmeld

27. september 2011

Nilleper

N&J skriver:

Nej, godt nok er min datter ikke i nærheden, men aldrig om jeg ville råde en under 18 til at planlægge at få et barn - heller ikke som følge af min profession som hverken pædagog eller lærer. 

Til gengæld er jeg helt uenig med at barnet lider savn under uddannelse, men det tror jeg bare jeg lader ligge

Jeg tror bestemt ikke barnet lider afsavn under uddannelse. Jeg kan se mange fordele ved at vælge at blive forældre  2-3 år inde i universitetsuddannelse f.eks. Man har go tid til de små - og man har ligesom ikke "de der børn tilgode" som nyuddannet, når det er svært at få job.

Der er et hav af fordele.

Men igen: Der er forskel på at være 23-25-27 og på at være 16.

Anmeld

27. september 2011

N&J

Kofoed. skriver:

Må altså lige informere dig lidt, man kan kun få SU i 6 år, derefter er det SU lån

Derudover, hvem siger hun kommer på KH, måske mener hun SU (hun kan jo tage en HG efter 9. kl og den tager 2 år på SU og 2 år på elevløn - hvilket jeg ikke kan se noget problem i ...)? Måske tænker hun på BFY? - det ved jeg ikke noget om ...

Men ja, man skal ikke råde umydige til at få børn, tilgengæld skal man heller ikke svare på mere end der bliver sprugt om, uden at komme med fornødende fakta. Eksperten kunne jo have linket til sider med fakta om unge mødre og så måtte pigen jo selvstudere lidt og gør hun ikke det, så ja, så er hun bestemt ikke klar til at få barn, men direkte sig "fy fy, det er bare sååå dumt" det hjælper jo ikke, og bestemt ikke vis pigen er umoden.

Ja, på en videregående uddannelse, alt hvad der hedder ungdomsuddannelser er ikke med i de 6 år og har nogle helt andre regler gældende..  så reelt set kan man få SU i omkring 10 år eller lidt mere, alt efter hvilken vej man tager, jeg har fået 4 år i ungdomsuddannelsesregi og 4 indtil videre på videregående, mangler to mere, så jeg kommer lige til stregen.. 

ikke noget bevidst valg.. men nu engang sådan det blev

Anmeld

27. september 2011

Kofoed.

AnneBJ skriver:

Jeg læste hendes spørgsmål som om "får jeg Børnefamilieydelse hvis jeg ikke selv er myndig"

Hun skrev desuden, at de til den tid (fødsel, eller graviditetens start ved jeg ikke) ville være færdige med uddannelser/at der var styr på udd.

Jeg læste det altså også som BFY. Havde jeg været eksperten ville jeg havde spurgt om flere oplysninger, fordi det hun havde kommet med der var altså meget svært at rådgive hende yderligere med. Og faktisk ud fra manglede oplysninger spørger om hun nu var helt sikker på, at det ville være det bedste for dem, at få et barn nu her og ikke lige vente til hun minimum havde taget et år af sin uddannelse og derved fundet ud af, hvor meget skole kræver og derved om hun er muligheden for, at passe barn og skole samtidig.

Anmeld

27. september 2011

N&J

Jeg tror bestemt ikke barnet lider afsavn under uddannelse. Jeg kan se mange fordele ved at vælge at blive forældre  2-3 år inde i universitetsuddannelse f.eks. Man har go tid til de små - og man har ligesom ikke "de der børn tilgode" som nyuddannet, når det er svært at få job.

Der er et hav af fordele.

Men igen: Der er forskel på at være 23-25-27 og på at være 16.

Helt enig, der er også forskel på en ungdomsuddannelse, som ikke tillade det råderum af flexibilitet som en videregående gør, for jeg må indrømme at jeg er lykkelig for at jeg læser mens hun er lille..  mens min lillesøster på 23 er rigtig træt af ungdomsuddannelse og de vilkår hun har - nu desværre som alenemor til en på 3 fordi kærligheden ikke holdte.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.