Rosa skriver:
Ja, nu er katten vidst efterhånden ude af sækken.
Jeg er blevet separeret efter kun 4 måneders ægteskab (af mange grunde som jeg endnu ikke vil ud med på nettet) og er på vej ud i livet som alenemor. Min mand har reageret meget kraftigt på det hele og er, som jeg ser det, overhovedet ikke sig selv og direkte ukonstruktiv og til tider enormt tarvelig overfor mig og vores søn.
Jeg vil så gerne samarbejde godt med ham nu og fremover, men han gør det enormt svært, og er meget stejl. Jeg kan ikke gå med på hans urimelige krav for fredens skyld.
Og så er det jeg gerne vil spørge - hvad ville I ønske at I havde tænkt, vidst eller gjort da I blev alene?
Spørgsmålet henvender sig jo primært til jer der blev alene EFTER barnet blev født, men alle må byde ind.
Mvh
Rosa
Jeg tror der sker en kraftig reaktion, når man går fra hinanden. Da min søns far og jeg gik fra hinanden for 9 år siden (ihh hvor føler jeg mig gammel
), der var jeg også ude for episoder jeg helst ville have været foruden.
Det første han gjorde var at aflevere mine ting hos min mor sammen med en ven....vi skulle jo bo der i en periode, indtil jeg havde fundet mig en lejlighed. Han ignorerede næsten sin søn, men sagde i stedet til vennen: "nu skal vi da ud og have en flok bajere"....det virkede som om at han bare ville fejre det, og han virkede meget ligeglad og kold overfor mig. Det kunne jeg såmænd også tackle, men at han ignorerede sin søn, det blev jeg ærligt talt ret gal over.
Jeg tror der gik ½ år før jeg følte at han gad hans søn 100 %. Jeg tror han var i en periode, hvor han ikke vidste hvordan han skulle forholde sig til hele situationen. Hvordan han skulle snakke med mig, hvilket forhold han skulle have til sin søn, hordan fremtiden ville blive osv. Han havde svært ved at finde den rette balancegang imellem at vi før var kæreste og at vi nu bare var far og mor. Han kunne f.eks. sidde og fortælle mig at nu havde han været på den og den date, og virkelig fortælle i detaljer omkring dette. Jeg følte at han ikke havde nogen situationsfornemmelse. Det sårede jo mig at høre, og til sidst bad jeg ham stoppe med det, og at vores kommunikation udelukkende skulle være omkring vores søn....for jeg kunne bare ikke indeholde det.
Idag er han en superfar, der meget gerne vil være sammen med sin søn. Vi snakker kun om ting der vedrører vores søn, og så har vi ellers et privatliv, der ikke kommer den anden ved....medmindre det altså er nogle private ting, der vil komme til at påvirke vores søn.
Hvis jeg skulle have gjort noget om, så ville jeg have ønsket at vi havde fået snakket det hele ordentligt igennem angående vores søn. Hvad vores forestillinger var, hvordan det hele skulle køre osv. Der kom simpelthen for mange følelser i klemme, netop fordi vi ikke havde nogle faste linier at forholde os til. Jeg har lært at man nogen gange skal cutte af for følelserne, og udelukkende tænke/fokusere på, hvad der er bedst for barnet....at hvis han havde et sprog, hvad ville han så sige/ønske? Hvad ville gøre ham glad? Hvad ville gøre situationen god? Osv.
Der er nogle ting man gerne ville have ændret, men når man står i situationen, så kan det være ret svært.
Men ville blot skrive til dig, at jeg godt ved hvordan det er.....det kan være så forbandet svært, at se en anden side af en som man før elskede. Men når der er faldet ro på, så bliver det hele også godt igen....men det kræver et stykke arbejde for begge parter, og ikke kun den ene.
Kæmpe kram herfra, og så håber jeg, at det kommer til at gå godt