lisbeth2910 skriver:
Jeg er da ked af at du læser det som om jeg er fordømmende. Jeg stiller blot spørgsmål ved de ting da jeg på ingen måde forstår det! Tænkte så at der måske var nogen der brugte en metode/metoder jeg ikke forstår der kunne forklarer!Den med at tælle til 3 kom der en forklaring på som jeg stadig reflekter over og som giver lidt mening, men har stadig ikke set andre aha forklaringer.
Vi debattere vel for at lærer noget af hinanden ellers var det jo ikke en dabat blot en meningsudveksling!
Omvendt tror jeg også det er meget svært at finde teori der fortæller at time out metoder virker og bidrager med noget positivt for barnet, jeg har ihvertfald aldrig set nogen! Med mindre at barnet er over 5 år så kan jeg se lidt mening med galskaben.
Fair nok
Jeg bruger time out for at hjælpe mine børn at tøjle deres raseri og at de skal give plads til andre mennesker omkring dem. Hvis de fx hidser sig op mens vi spiser, og det ikke kan forklares med træthed eller andre udefrakommende faktorer, så skal de lærer, at deres adfærd ikke skal ødelægge stemning for de andre omkring bordet. Derfor fjerner vi dem fra bordet, og fortæller dem at vi sidder og hygger, og at de må rase af på værelset. Når de er oppe i det røde felt, så kan de slet ikke forstå hvis jeg begynder at tale og forklare. Hvis de slår deres søskende, så har de også fået timeout. At slå er en handling som ikke er rimelig overfor andre mennesker, og hvis man vil slå, kan man så ikke være sammen med andre. Egentlig logisk for børnene af forstå. Igen så kan man ikke trænge ind til et barn som er følelsmæssigt oprørt.
Lidt ala: Har du en socialt uacceptabelt adfærd, så må du være selv, for der skal også være plads til os andre. Jeg har faktisk altid været meget anerkendende overfor deres følelser, og følelserne er ikke forbudt, de skal bare ikke praktiseres i stuen, mens de andre spiller kort, fx.
Vi har brugt timeout effektivt til de små fra ca 2½ år til ca 4-5 års alderen. Det har ikke været nødvendig siden, i hvert fald ikke i særlig stort omfang. Vi får ros fra børnehave og skole fordi vores børn er så selvstændige, trygge, sociale og selvsikre.
Anmeld