Har dit barn en time out stol eller bliver værelset brugt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2011

LISBETH:-)

Camulla skriver:

Tak! Så lærte jeg noget idag også

Har aldrig hørt om dette og er endda blevet færdig som pædagog idag. Der kan man bare se 

Jamen tillykke med det!

Det er da noget af det mest basale og noget af det første man lærer, eller det var det ihvertfald da jeg gik igang med at læse for 12,5 år siden. Det og så giraf/ulvesprog!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2011

Brams

Bruger ingen af delene, vi taler om det vi ikke vil have at hun gør. Kan ikke lige idéen om "time out" eller anden straf for den sags skyld

Anmeld

21. juni 2011

Mira0911

Jeg kan på ingen måder se at Time out er straf...

Hvorfor er time out lige pludselig blevet straf? 

Anmeld

21. juni 2011

L.J.L

Mira0911 skriver:

time out er en konsekvens for noget barnet gør, som ikke er i orden, så en form for straf kan man vel kalde det.

Anmeld

21. juni 2011

Mira0911 skriver:

Det er vel det samme som at blive sat i skammekrogen i gamle dage? Synes det er en straf når man tager et socialt væsen og ekskludere det fra fællesskabet!

Hvis det ikke er en straf, hvad er det så? Det bliver jo brugt når barnet gør noget forkert, eller har jeg helt misforstået det?

Anmeld

22. juni 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Mira0911 skriver:

Det er en konsekvens for voksne og en straf for barnet, som man udfører når barnet ikke lige arter sig som vi forældre har bestemt.

Tiltrods for at jeg har et stk meget vanskeligt barn har jeg aldrig brugt straf til ham og jeg kommer aldrig til det! Tydelige voksne og tydelige grænser, og trygge rammer det er det der skaber totale voksne med tiden.

Ligesom vi kan blive enig om at vold avler vold......så avler straf altså også straf, og de børn der bliver opdraget på denne måde, straffer deres voksne når de bliver ældre, ved ikke at have den nødvendige tillid til at kunne dele vigtige ting i deres liv, eller ved at blive oprørsk som teenager.

Det er bare min teori, og jeg kan jo fint se, at mine egne børn, og så ham der  er en stor mundfuld trives og udvikler sig i positiv retning, og hvis opdragelse kan ske med kærlighed, hvorfor så bruge straf!!????

Anmeld

22. juni 2011

morNov2010

lisbeth2910 skriver:

Enig bliver vi ikke! Jeg ville ikke vælge dine/jeres metoder.

Min datter kan skam også finde på nogen "sjove" ting indimellem. jeg tror bare ikke på at man langsigtet får noget ud af og straffe, kortsiget måske men langsigtet NEJ!

Jeg arbejder hver dag med konsekvenser i mit arbejde som støttepædagog. Jeg synes at når det handler om børn der på anden vis er uden for rækkevide så er konsekvens ok, men det at straffe ved at man skal sidde på en stol eller sit værelse og tænke over tingene eller til man bliver god igen, når man er et ganske normalt barn så tror jeg bare ikke at det er det de gør altså tænker over tingene eller bliver god igen. Måske ja så lærer de og snakke papegøjen efter munden og fortælle det man gerne vil hører men egentlig reflektere over det når vi snakker om små børn det gør de altså ikke!

Det med og tælle til 3 - det forstår jeg så heller ikke hvorfor man gør. Hvad sker der når man har talt til 3 og barnet stadig står og griner af en? Tæller man så til 5 - 15 eller 500? I don't get it. Hvis man virkelig vil straffe kan man da lige så godt gøre det fra starten af i stedet for at tælle ned til det. Men igen så synes jeg en kort præcis forklaring der somme tider bare kan være: JEG vil ikke have at du spytter i aftensmaden! når barnet så siger hvorfor ja så er det helt ok at sige fordi jeg siger det. Længere har den ikke nød og være!

Hejsa

Jeg stiller mig lidt undrene overfor, at du ikke mener at "normale" børn reflekterer over tingene, men børn som er "uden for rækkevidde" åbenbart gør, da de, iflg. dig, har brug for konsekvens.

Jeg er mor til en søn med autisme og ADHD (et af de børn, som er "uden for rækkevidde"), og jeg kan da i hvert fald med sikkerhed sige, at han yderst sjældent reflekterer over tingene, hvis han er blevet sendt på værelset/fået time out. Derimod kan jeg også med sikkerhed sige, at hans to papsøskende reagerer med eftertænksomhed, hvis de bliver bedt om at gå ind på værelset og finde ud af hvordan man opfører sig.

Så jeg må sige, at hvis jeg har forstået dig korrekt, så er jeg dybt uenig med dig. Vi er enige så langt, at konsekvens for børn som er "uden for rækkevidde" er nødvendig, men refleksion over tingene skal man ikke lige regne med. Derimod mener jeg også, at konsekvens over for "normale" børn er nødvendigt. Det er, for mig at se, måden man er tydelig overfor sine børn, og det har de jo alle brug for.

Anmeld

22. juni 2011

SussieThyssen

Mira0911 skriver:

Som stedet hvor dit barn skal sidde og blive god igen, når det har lavet noget ikke skulle eller ikke har hørt efter hvad der blev sagt? 

Eller har dit barn en time out stol? 

Vi havde talepædagogen på besøg i dag, da Julie's skal have gang i snakkeriet og det går strygende.. 

Talepædagogen foreslog at vi hen over sommeren skulle begynde med time out stolen, når hun f.eks slet ikke vil høre på hvad jeg siger, når hun trækker stikket ud til fjernsynet... Hvor pædagogen fortæller at jeg skal sætte hende på stolen i max 2 minutter, og hvis hun går fra stolen, startes tiden forfra... Når hun så har sat der i 2 min. kan hun komme ned og sige undskyld og så er den skid væk... 

Både som jeg og pædagogen snakkede om, ingen af os vil nogensinde bruge barnets værelse til sådan noget, barnets værelse er et sted, hvor det kan hygge sig, have det sjovt og hvor det er rart at være... Det skal ikke laves om til et dårligt sted når man har gjort noget forkert... Sådan har min holdning altid været til det.. 

Hvad bruger I hjemme ved Jer? Time out? Eller noget andet f.eks straf? 

Sober tone tak! 

Efter min mening er det hul i hovedet at bruge en stol, for så bliver stolen et strafredskab, og din trold vil få svært ved at sidde stille senere hen.

Hjemme hos os er entreen altid blevet brugt til timeout eller værelset, uden det dog på nogen måde har ødelagt glæden ved værelse eller andet.
Men normalt har det været entreen.
Ungerne er ganske enkelt blevet sat derud og så kunne de afreagere og skabe sig der indtil de var kølet af.
Ikke noget med tid og nedtælling og starten forfra (det var dog hul i hovedet) Man tager blot barnet og sætter det derud..og gentager det indtil banditten er kølet ned og har lært at den form for adfærd, som er årsag til forvisningen, vil man ikke have.

Entreen er også blevet brugt til at bande i..hehe!
Børn har ofte en periode hvor de utroligt gerne vil tage brug af alle de spændende fy-ord, og hjemme hos os, har de så kunnet gå ud i gangen og sige dem alle sammen uden nogen skældte ud 

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. juni 2011

merethe

Profilbillede for merethe

Hvis vores den store er blevet hystirisk kommer han ud i gangen og sidde, indtil han er kølet ned igen.

Anmeld

22. juni 2011

Hejsa

Jeg stiller mig lidt undrene overfor, at du ikke mener at "normale" børn reflekterer over tingene, men børn som er "uden for rækkevidde" åbenbart gør, da de, iflg. dig, har brug for konsekvens.

Jeg er mor til en søn med autisme og ADHD (et af de børn, som er "uden for rækkevidde"), og jeg kan da i hvert fald med sikkerhed sige, at han yderst sjældent reflekterer over tingene, hvis han er blevet sendt på værelset/fået time out. Derimod kan jeg også med sikkerhed sige, at hans to papsøskende reagerer med eftertænksomhed, hvis de bliver bedt om at gå ind på værelset og finde ud af hvordan man opfører sig.

Så jeg må sige, at hvis jeg har forstået dig korrekt, så er jeg dybt uenig med dig. Vi er enige så langt, at konsekvens for børn som er "uden for rækkevidde" er nødvendig, men refleksion over tingene skal man ikke lige regne med. Derimod mener jeg også, at konsekvens over for "normale" børn er nødvendigt. Det er, for mig at se, måden man er tydelig overfor sine børn, og det har de jo alle brug for.

Jeg mener ikke at forskellen er at børn der er "uden for rækkevide" reflektere - overhovedet, nærmere tværtimod.

Jeg mener at konsekvens er nødvendigt - f.eks. at blive taget ud af fællesskabet fordi mange børn i den gruppe, ikke selv kan falde ned/slappe af og derfor har brug for at den voksne hjælper dem med at få ro - lidt tid alene - ikke til at reflektere, men til at få styr på sine følelser og ro i kroppen. Jeg ville så heller ikke i sådan en situation vælge og placere et barn på en stol alene i et rum. Jeg ville placere barnet alene - sammen med mig. Håber det giver mening. For jeg læser det nu nok som om vi er enige! Konsekvens over for "normale" børn ja, men ikke i form af straf og placering på en stol. Men hvis du mener at man bliver fjernet fra middagsbordet hvis man sidder og spytter i maden, så er vi også enige der!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.