Hvordan man opdrager sine børn er op til folk selv.....
Vi bruger heller ikke time out eller anden form for "straf" her. Tilgengæld er vi kommet rigtig langt med gensiddig respekt og det at give plads til hinanden og de forskelligheder vi nu har. 1 af mine 5 børn, har svær ADHD, som har det meget svært med ordet "Nej" og som på mange måder udfordrer vores måde at være forældre på. Men aldrig om det har været nødvendigt at straffe ham, eller at yde den form for konsekvens som der er omtalt her, tilgengæld virker "jeg-tæller-til-tre-metoden" ufatteligt godt på ham......Jeg aner ikke hvorfor, men det giver ham åbenbart lidt tid til at geare ned, så han får overskud til at lytte.
Jeg husker at jeg som barn fik time out.....og jeg sad på stol! Jeg blev altid placeret der med et hårdt greb i armen og en meget vred mine....fordi nu havde jeg været forkert.....ihvertfald i følge mine forældre. Det gav mig ikke respekt for dem! Tilgengæld blev jeg bange for dem. Jeg turde ikke tale til dem, eller fortælle dem ting . Og jeg blev en oprørsk teenager, der gjore alt det de sagde jeg ikke skulle gøre, for nu kunne de nemlig ikke længere bære mig ind på stolen!!
Jeg er selv mor til en pige på 15 år! Hun er en dejlig tillidsfuld pige, der tør fortælle os alt...både de gode og de dårlige ting. Og hun tør sige os imod og begrunde hvorfor hun synes det vi gør eller siger eller de krav vi stiller er urimelige. Og hun kan gøre det på en rolig og balanceret måde.....uden hysteriske anfald eller smækken med dører.
Anmeld