lisbeth2910 skriver:
Enig bliver vi ikke! Jeg ville ikke vælge dine/jeres metoder.
Min datter kan skam også finde på nogen "sjove" ting indimellem. jeg tror bare ikke på at man langsigtet får noget ud af og straffe, kortsiget måske men langsigtet NEJ!
Jeg arbejder hver dag med konsekvenser i mit arbejde som støttepædagog. Jeg synes at når det handler om børn der på anden vis er uden for rækkevide så er konsekvens ok, men det at straffe ved at man skal sidde på en stol eller sit værelse og tænke over tingene eller til man bliver god igen, når man er et ganske normalt barn så tror jeg bare ikke at det er det de gør altså tænker over tingene eller bliver god igen. Måske ja så lærer de og snakke papegøjen efter munden og fortælle det man gerne vil hører men egentlig reflektere over det når vi snakker om små børn det gør de altså ikke!
Det med og tælle til 3 - det forstår jeg så heller ikke hvorfor man gør. Hvad sker der når man har talt til 3 og barnet stadig står og griner af en? Tæller man så til 5 - 15 eller 500? I don't get it. Hvis man virkelig vil straffe kan man da lige så godt gøre det fra starten af i stedet for at tælle ned til det. Men igen så synes jeg en kort præcis forklaring der somme tider bare kan være: JEG vil ikke have at du spytter i aftensmaden! når barnet så siger hvorfor ja så er det helt ok at sige fordi jeg siger det. Længere har den ikke nød og være!
Bare lige for at klarificere, så bruger jeg IKKE time-out metoden.
Anna ved udmærket hvad der sker, når jeg har tal til tre, og hun har også af og til prøvet mig af. Jeg tæller IKKE til 5 eller 500, men hun har fået chancen for, at slappe af og vil hun ikke det, så er det i seng. Igen, hun er et barn som let bliver overstimuleret, og der hjælper samtaler ikke. Desværre er det ikke noget I pædagoger lærer om, så for jer eksisterer de børn ikke.
Pædagogerne i børnehaven er heller ikke til "jeg ville have det"-samtalen, så der er også konsekvens med det samme.
Herhjemme har hun har aldrig fået lov til, at opføre sig som hun gider, hun er bare et anderledes barn end der står i de der pædagogbøger. Derfor har vi fået et helt andet barn efter hun startede i børnehave, hvor der er mindre snak og mere konsekvens, i stedet for i vuggestuen hvor de bare ikke håndtere hende, fordi hun ikke står i de fine bøger og hun ikke reagerer på samtale.