Merudgifter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Ann. skriver:

Så vidt jeg ved sagde jeg heller ikke noget om bleerne?

Men altså jeg har da selv hørt om børn i 5 års alderen der bruger sut og hagesmæk.

Mht bleerne var det en samligning jeg lavede.

Det er de færreste børn der bruger sutter mv i en alder af 5 år, derfor indgår det som en merudgift. 

Synes ikke det er at presse citronen, når man regner det hele sammen bliver alle de her merudgifter dyrer, og du skal kunne "bevise" at du bruger over 3600kr (mener jeg det er) om året på barnet alene fordi det har et handicap. Og så noget som sutter.......det kan deleme da hurtigt løbe op alene på den post!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2011

Laulund87

Tin skriver:

Det er de færreste børn der bruger sutter mv i en alder af 5 år, derfor indgår det som en merudgift. 

Synes ikke det er at presse citronen, når man regner det hele sammen bliver alle de her merudgifter dyrer, og du skal kunne "bevise" at du bruger over 3600kr (mener jeg det er) om året på barnet alene fordi det har et handicap. Og så noget som sutter.......det kan deleme da hurtigt løbe op alene på den post!!

Anmeld

23. maj 2011

Ann.

Tin skriver:

Måske, måske ikke - det er blot min holdning.

Er selv mor til en meget handicappet datter - og det eneste vi får dækket er hendes epilepsi medicin, ting til sonden og sådan noget som afføringsmiddel.

Jeg kender udemærket reglerne - men jeg synes bestemt det er at presse citronen - selvfølgelig skal man have hjælp, men der er jo andre ting man sparer ved, når man har et handicappet barn f.eks. institutionsplads.

Det skal jo ikke være sådan at har man et handicappet barn, så skal man have alt dækket.

Lærke er også på specielt diæt, men vi beder da bestemt ikke kommunen om at betale for torskerogn, mayo, creme fraiche og div., bare fordi at vi kan. Havde Lærke været et almindeligt barn, så skulle vi også selv betale.

Anmeld

23. maj 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Ann. skriver:

Er selv mor til en meget handicappet datter - og det eneste vi får dækket er hendes epilepsi medicin, ting til sonden og sådan noget som afføringsmiddel.

Jeg kender udemærket reglerne - men jeg synes bestemt det er at presse citronen - selvfølgelig skal man have hjælp, men der er jo andre ting man sparer ved, når man har et handicappet barn f.eks. institutionsplads.

Det skal jo ikke være sådan at har man et handicappet barn, så skal man have alt dækket.

Lærke er også på specielt diæt, men vi beder da bestemt ikke kommunen om at betale for torskerogn, mayo, creme fraiche og div., bare fordi at vi kan. Havde Lærke været et almindeligt barn, så skulle vi også selv betale.

Det er jo så dit valg.

Vi har 4 øvrige børn, udover vores handicappet dreng. Så vi har ikke mange penge. Hans medicin alene koster over 3000kr om måneden, så ja vi vælger at bruge vores ret til at få dækket de udgifter der er forbundet med at have et handicappet barn, og så får vores raske børn mulighed for at opretholde det liv deres jævnalderene har, tiltrods for at de har en handicappet bror. Det mener jeg virkelig ikke er at presse nogen citron!

Og ja man kan spare på feks sfo- plads.....hvis barnet magter en sfo! Men ellers ser jeg ingen besparelser, tvært imod sparer jeg kommunen for rigtig rigtig mange penge, da jeg IKKE har min søn døgnanbragt, selvom dette har været foreslået, igen af hensyn til søskende!

Anmeld

23. maj 2011

Ann.

Tin skriver:

Det er jo så dit valg.

Vi har 4 øvrige børn, udover vores handicappet dreng. Så vi har ikke mange penge. Hans medicin alene koster over 3000kr om måneden, så ja vi vælger at bruge vores ret til at få dækket de udgifter der er forbundet med at have et handicappet barn, og så får vores raske børn mulighed for at opretholde det liv deres jævnalderene har, tiltrods for at de har en handicappet bror. Det mener jeg virkelig ikke er at presse nogen citron!

Og ja man kan spare på feks sfo- plads.....hvis barnet magter en sfo! Men ellers ser jeg ingen besparelser, tvært imod sparer jeg kommunen for rigtig rigtig mange penge, da jeg IKKE har min søn døgnanbragt, selvom dette har været foreslået, igen af hensyn til søskende!

Jeg har bestemt heller ikke sagt medicinen ikke er en merudgift - og bestemt skal den dækkes, men jeg synes bare at de små ting som vådservietter og sutter, måske godt kunne betales af egen lomme.

Nej vi har ikke 4 andre børn - men jeg er på SU og derfor er pengene her heller ikke store. 

Vi har heller ikke Lærke anbragt på en døgn institution - men hun går i en børnehave for handicappede børn og det i sig selv er meget dyrt (ved godt det koster mere på en døgninstitution) - men synes bare at der er så mange som tror de bare kan få og få og få. Og et eller andet sted er det heller ikke retfærdigt for kommunerne, for mange gange er de udgifter man gerne vil have dækket, de samme som hvis man havde et almindeligt barn.

Jeg aner ikke hvad Lærkes medicin koster om mdr og hendes aff.middel og sonde ting - men jeg ved at vi selv betaler hendes mad, da vi også skulle gøre det ved et almindeligt barn.

Nu er Lærke ikke på noget protein drik eller noget, hvis det er det der er tilfældet her - men så er det også okay at få det dækket, da det er pisse dyrt.

Men må sige, at havde vi fået et almindeligt barn, så havde vores udgifter været større. Men nu da vi får dækket en hel masse ting, synes jeg faktisk at vi er heldige (at vi kan få tingene dækket). Og derfor vil jeg ikke begynde, at presse på med de små ting - for i sidste ende kan det være dem som er svære at få igennem og dem som kan kører en helt ned, når man skal blive ved med at kæmpe en kamp om det.  

Anmeld

24. maj 2011

mortilflere

Ann. skriver:

Må altså ærligt indrømme at jeg ikke helt forstår dine beregninger 

Alle børn bruger da savlesmækker (ja, ved at hun er 5 år), men det behøver der da ikke blive købt hver måned 

Sutter og vådservietter er jo ikke vildt dyre - og heller ikke unormalt for forældrene selv af købe.

De andre ting forstår jeg som godt - men man skal også passe på at man ikke presser citronen.

Alberte skære tænder og bider derfor sutter over , der går mange på en mdr

Ingen af mine andre har brugt sut når de er knap 6 år ...

Savlesmækkerne : Albertes savl er virkelig noget stærkt noget , og giver skjolder som man ikke kan vaske af så jo hun for tit nye , i perioder står der 111 ned ad hagen på hende , hun savler så meget at vi skifter alt senge tøj hver dag og da hun ik havde speciel madras måtte vi ha to i gang da de ikke kunne nå at tørre på en dag , Hun savler så meget at de mener dette er gunden til hun nogen x går 4 dage uden at tisse , og nej så meget har de andre sg ikke savlet  

Jeg kunne søge til tøj på dette grundlag da smækkerne ikke samler alt op , men da Alberte faktisk kun for brugt tøj da hun mest er i molo (sidder kanon laver ikke folder der giver tryk sår når hun sidder i panda stolen og sin kørestol vil jeg ikke søge om dette da jeg ikke ville vide hvordan jeg skulle bevise dette så da de tilbød dette sagde jeg nej tak , selvom det er min ret...

Vådservietter : Alberte kan ikke tåle andet da hun for åben sår af ale andre klude i rumpen fordi hundes hud bag i er som silke papir , hun for sidde sår osv . da jeg begyndte at få det betalt var det faktisk kommunen selv der skrev det på som en mer udgift da de opdagede jeg afeverede det selv i bh , de høre ind under ble skift og er derfor en merudgift til et barn på snart 6 år..

Og jeg presser sg ikke citrunen , så tog jeg i mod afastning hver 2 weekend , natte vagt hver nat , barnepige om eftermiddagen osv osv 

Anmeld

24. maj 2011

mortilflere

Ann. skriver:

Jeg tror ikke du ved meget om mig med dit syn på min måde at søge på

Vi har pt et firma der hjælper os i sagen mod kommunen , de skælder mig ud over jeg søger for lidt , fordi at kommunen er sådan indrettet at søger man ikke det du har ret til så kan du da oxo passe dig selv 

Og på min sølle pension vil jeg ikke skrabe bunden for at kunne betale sev det tog mig nogen år at indse at jeg skulle sluge min stolthed og få den hjælp jeg kunne få og så har jeg oxo fere penge at bruge på de andre børn der lider nok på Alberte kontoen ....

Anmeld

24. maj 2011

mortilflere

Tin skriver:

sutter bruger vi i gennemsnit 210 kr om mdr 

Vi væger dog at købe dem med navn på for personalets skyld , men dette forventer jeg nu heller ikke at få betalt

Anmeld

24. maj 2011

Carina1977

Jeg kan ikke forstå, der bliver sat spørgsmålstegn ved, hvorfor folk søger tilskud til forskellige ting.

Hvis kommunen ikke mener at sutter og vådservietter ikke er en mereudgift, jamen så ville de jo også afslå det. Jeg synes bestemt ikke man presser citronen, ved at søge det man er berettiget til. Selvom nogen vælger ikke at tage kampene med kommunen, er der jo andre familier, der bliver nødt til at tage kampene, bare for at kunne få økonomien til at køre rundt. Så jeg synes ikke man kan sige, at fordi man selv kan klare sig uden, så burde andre også kunne.

Hvis jeg havde merudgifter ved min søn, så kan i tro jeg ville søge. Reglerne er i forvejen stramme, så man bør ikke have dårlig samvittighed over at få den form for støtte/hjælp.

Mortilflere> jeg håber det hele kommer til at gå godt i år, i forhold til de erfaringer du har haft med kommunen. Jeg tror fejl sker, når ressourcerne er små, så det er nok det du oplever

Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste fremover.....og giv så lige din skønne datter et kram fra mig af

Anmeld

24. maj 2011

Tin

Profilbillede for Tin

Jeg har bestemt heller ikke sagt medicinen ikke er en merudgift - og bestemt skal den dækkes, men jeg synes bare at de små ting som vådservietter og sutter, måske godt kunne betales af egen lomme.

Nej vi har ikke 4 andre børn - men jeg er på SU og derfor er pengene her heller ikke store. 

Vi har heller ikke Lærke anbragt på en døgn institution - men hun går i en børnehave for handicappede børn og det i sig selv er meget dyrt (ved godt det koster mere på en døgninstitution) - men synes bare at der er så mange som tror de bare kan få og få og få. Og et eller andet sted er det heller ikke retfærdigt for kommunerne, for mange gange er de udgifter man gerne vil have dækket, de samme som hvis man havde et almindeligt barn.

Jeg aner ikke hvad Lærkes medicin koster om mdr og hendes aff.middel og sonde ting - men jeg ved at vi selv betaler hendes mad, da vi også skulle gøre det ved et almindeligt barn.

Nu er Lærke ikke på noget protein drik eller noget, hvis det er det der er tilfældet her - men så er det også okay at få det dækket, da det er pisse dyrt.

Men må sige, at havde vi fået et almindeligt barn, så havde vores udgifter været større. Men nu da vi får dækket en hel masse ting, synes jeg faktisk at vi er heldige (at vi kan få tingene dækket). Og derfor vil jeg ikke begynde, at presse på med de små ting - for i sidste ende kan det være dem som er svære at få igennem og dem som kan kører en helt ned, når man skal blive ved med at kæmpe en kamp om det.  

Du har da ret i at der altid er nogle få der udnytter systemet.

Men må ærligt tilstå, at nu hvor jeg har været "i systemet" i over 8 år, så har mine kampe med kommunen bestemt ikke handlet om de små ting!

Der er forskel på vores situiationer, og jeg kan fra mine øvrige børn, tydelig se at vores handicappet søn er både dyrer mht tøj, medicin, bleer, ja ting i det hele taget, end hans søskende.

Vi har ikke den mulighed for at sige, at vi nok selv skal dække de udgifter, for så måtte hans søskende lide under det, ved at vi simpelhen ikke ville have penge til at dække deres helt basale behov for tøj. 

Vi får dækket ca det halve beløb som vi køber tøj for til ham. Det synes jeg ikke der er noget forkert i, i og med at de penge vi selv betaler, svarer til det beløb man ca ville købe tøj for til et rask barn pr mdr!

Jeg synes det er forkert, at bare fordi du mener det du gør, så tillader du dig at rynke på næsen overfor os deer rent faktisk IKKE gør noget forkert, men som bare gør brug af vores lovmæssige ret!

Men hvis jeg ikke havde kunne samligne med hans søskende, så havde jeg jo ikke vidst hvad det kostede at have børn, og derfor ville jeg så nok ikke have søgt denne ydelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.