er man ung mor med 23 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. februar 2009

starsofheaven

Mig med maven skriver:

Er man ung mor når man er 23?

Hvis svaret er ja, er man så gammel mor når man er 30?

Gennemsnitsalderen for de førstegangs fødende er 30, er gennemsnit det samme som det rigtige?

Det er jo fakta, hvis man læser kommunernes udspil, og rapporter om unge mødre, at unge mødre er -19.

Jeg er gravid, jeg er 22, meeeen... Jeg har mere end de fleste på min alder. Jeg tror ikke så meget det er ALDER der afgør om du er ung eller gammel mor, men din livserfaring, din habitus (alt det er er sket i dit liv, og har gort dig til den du er nu).

Jeg er uddannet profecions bachelor, i pædagogik. Jeg er sammen med manden i mit liv, og jo "voksne" man kan godt være 22 og sige at den mand man er sammen med, er den man vil dele resten af livet med!
Vi bor i en lækker lejlighed, har bil, og har ellers styr på alt had man "skal" have styr på.

Jeg går som sådan ikke ind for, i følge kommunen ungemødre, men går ind for at forældre er unge med deres børn, men igen, ungdom behøver ikke at have noget med alder at gøre. Min mor er 46, og meget meget ung!

Jeg giver dig ret i at det kommer an på hvad man har været igennem osv. Jeg har haft en del inde på min sjæl her i livet og oplevet ting man ikke burde opleve og det har gjord mig til en stærk person den dag idag. Jeg er 23 har en datter på snart 9 mdr, vi har også lækker lejlighed, havde en lækker bil den blev total skadet desværre, vi ahr alt det man kan drømme om og snart hus. Men vi kan hurtige blive enige om at der findes desværre mange triste tilfælde som aldrig burde have børn desværre!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2009

Rikke, Liam & Linus

Jeg synes bestemt ikke man er ung mor så 23 årig.
Og jeg kan personligt kun se flere fordele, frem for ulemper.

Det er meget nemmere at blive gravid(ved godt der altid er tilfælde hvor det ikke er sådan), da kroppen på dette tidspunkt er i helt tiptop form til at få børn (husk på at for bare 30 år siden, var gennemsnitsalderen for førstegangsfødende 24 år)

Du undgår(nemmere) en del sygdomme hos dit barn, f.eks. downs syndrom.

Og så synes jeg at det er en smule egoistisk af de mennesker der begge vælger at få en karriere inden de får børn, og når de så er i slutningen af 30erne eller 40erne, skal de da også lige have skrevet en baby på visitkortet. Hvilken de slet ikke har tiden til at tage sig ordentligt af, da de jo stadig har karrieren at tænke på (ja, jeg ved godt at der også her er undtagelser)

Meen... jeg synes da også man kan blive for ung, f.eks. det par på 13 år fra Als. De sku måske hellere have ventet et par år :-)

- Rikke

Anmeld

24. februar 2009

Dorthe1986

hvor er det træls med sådanne kommentarer
jeg er selv 22 og er i gang med det største man kan opnå, netop at prøve at få børn og jeg er fuldstændig enig i at hvis man er 20 og vælger at få et barn og har overvejet det jamen så er man klar, vi ser jo netop tilfælde med kvinder på fx 28, der ikke er klar, så det handler jo om modenhed og om hvorvidt man er klar til at tage det største ansvar man kan få i sit liv

og selvom det gennemsnit er 30 år, så som en anden nævnte er det på ingen måde sikkert at det er særlig rigtigt, for det er da ikke så forfærdeligt længe siden at eksperter, forskere, læger meldte ud at det var bedst for kvinder at få børn i starten af 20'erne netop pga den mindre risiko, der er og æggene er på sit absolutte topstadie altså allerede omkring 30 begynder æggene jo og blive "gamle" (siger intet imod dem der får børn efter de 30) og det er netop derfor risikoen for downs bliver større jo ældre man er. så jeg siger bare så længe man er klar til at elske et lille barn og tage ansvaret så go for it

og for at understrege at jeg intet har imod kvinder der får børn når de er over 30 år, min mor var selv 36 da hun fik mig og min svigerinde har endnu ikke fået sit første barn selvom hun er 38, på trods af utallige forsøg og jeg ønsker hende kun det bedste

Anmeld

24. februar 2009

Rikke, Liam & Linus

Jeg vil også understrege at det er alle der er over 30, der ikke virkelig brænder for det. Der kan jo være mange årsager.

Min egen mor var da også 34 da hun fik mig. MEN...hun ville gerne have flere børn, og da det mislykkedes flere gange efter mig. Resulterede det i at hun fik psykiske problemer, fordi det er hårdt at abortere flere gange (og hun have altså 3 sunde børn på det tidspunkt)

Så jeg har set med egne øjne at man kan blive lidt for ivrig. Men igen.... kommer jo også meget an på ens psyke hvor meget man kan klare.

Anmeld

24. februar 2009

Lusi

Jeg er selv 23 og har min datter på snart 9 måneder og ja jeg ER ung, men ikke FOR ung..
Hvis man føler sig klar og virkelig vil det, jamen så er man jo ik for ung til at få børn..
Nybagte mødre på f.eks. 40 (som jeg synes er alt for gammelt), vil da kunne være ligeså dårlige mødre, end nogle unge kan.

Min farmor var selv 16 da hun fik min far og fik desuden 2 andre børn også. Dengang var det jo meget normalt og folk blev ik overbegloet dengang

Lige efter jeg havde født min datter, skulle jeg også med bussen og da jeg havde stilt barnevognen, var der også to gamle krager, der fik ondt i røven.
De sad også og brokkede sig over den stod dér og for mange år siden var den ik gået, sagde de.
(og stod altså overhoved ik i vejen for dem)

Men nu er jeg desværre indrettet sådan at jeg IKKE kan holde mund og sagde til dem " Jamen nu er jeg heller ik 85 og skinddød, så tiderne er nok lavet lidt om siden dengang i kørte i sporvogn...!

Anmeld

16. marts 2009

Christine

Jeg synes man er gammel mor hvis man får sit første barn når man er over 30

Anmeld

16. marts 2009

charlottekri

Jeg har også et lidt anderledes eksempel:
Min datter på 11 mdr var på ferie hjemme hos mine forældre(50 og 45 år) i en weekend, hvor de havde hende med til en landbrugsmesse i Herning og der blev da kigget ret så meget og ret så underligt på dem flere gange gennem dagen.... Folk kunne nok ikke helt finde ud af om de var forældre eller bedsteforældre... De har jo nok set for unge ud til at være bedsteforældre og for gamle til at være forældre... og det er jo nok fordi min mor fik mig da hun var 23 og jeg fik min datter da jeg var 22... der er jo nogle år fra de 45 til de 60 (hvis man tager gennemsnitsalder for førstegangsfødende i dag)...
bare et input

Anmeld

16. marts 2009

cille22

MonicaM skriver:

Altså der er jo ikek noget negativt i det.

Men inden for kommunen, sundhedssektor osv bliver man betragtet som Ung mor indtil man er 25 år.

Hvorfor gå så meget op i det?

jeg er altså aldrig gået under betegenelsen ung-mor hos: Læge, kommune, sygehus eller noget.

der er eptpar stykker som jeg har gået i folkeskole med, som fik børn i samme år som jeg selv og de hørte under "ung", men det var fordi de forskellige instanser mente de ikke var klar, så de fik ekstra Sp-besøg, det har jeg aldrig fået, tværtigmod, med vores den første hvor jeg var 21år fik jeg i alt 4 besøg fra han var 0-1½år....
Er heller ikke blevet puttet i en mødregruppe for unge, som mange andre bliver...
ved også at de nogen gange holde de "Unge-mødre" længere på barselsgangen, men med den første var jeg der kun i 24 timer og smuttede derefter hjem sammen med kæresten. anden gang 12 timer og her sidste gang 6 timer....
Jeg har heller aldrig fået en løftende pegefinger fra omverdnen ellers også har jeg bare ikke lagt mærke til de blikke som folk skulle have sendt mig!

så måske findes det papir kun hvis de vudere at man ikke kan stå på egne ben?!

Hilsen en ganske almindelig mor til 3 skønne unger.

Anmeld

31. marts 2009

RatsterZoo

Jeg er 22 år og kan komme med i en ung mødre gruppe, jeg ved ikke hvor grænsen går, men personligt syntes jeg man til og med 23 er ung mor..

Anmeld

24. april 2009

Mimbi

Jeg var 20 år når jeg fødte min søn, jeg har aldrig opfattet mig selv so ung mor men det er måske forbi at næste alle mine veninder har børn...

Men det med de 2 gamle koner er da forfærdeligt!! før i tiden var de ret ung når de fik deres første barn, omkring 18-20 år...... men de har sikkert for længe siden glemt hvor gamle/ung de var når de fik deres børn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.