Puha, jeg har simpelthen ikke nerver til det her..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2011

Noneother

Macaab skriver:

lader ham som regel klare den selv. Der brækreflekser er rigtig gode. Er det meget galt, så klapper jeg ham blidt på ryggen.

Skulle det blive alvorligt ( det har vi ikke prøvet) så bliver han vendt på hovedet, hold i anklerne og rystet lidt... (Sådan fik min mor en piratos rystet ud af mig, da jeg var barn)

Det må du aldrig gøre.. Har liiige taget førstehjælp og den metode er droppet for længst, da du risikerer at skade deres nakke big time.

Mht maden så fortsæt du bare med at blende lidt endnu. Evnen til at få det grovere mad ned kommer senere hos nogen børn, og det kan ikke forceres da det er en medfødt "refleks"

Bare prøv at gi´lidt grovere mad ind imellem, og hvis ikke det virker så må du bare tilbage til det andet igen.
Min knægt var 9 måneder før han kunne spise grove ting som brødhapser og lignende.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2011

dorthemus

W.. skriver:

Jeg tror ikke det ville trætte mig, men det er helt ok

Han er 7 månder gammel på fredag. Så det er jo en rigtig god periode til at forsøge en masse ting.

SP nævnte også det med pesto og sovs og jeg har faktisk også oprettet en tråd herinde for en uges tid siden med spørgsmål præcis angående det!

Laver du så selv sovs og pesto fra bunden eller er det der du går på kompromis med dine principper?

I dagligdagen gør jeg ikke, men hvis vi får gæster ja

Jeg troede jeg skulle være sådan en rigtig økomor der lavede grød og mos fra bunden. Havde aldrig drømt om, at få et barn der har nægtet at spise...andet end mors mælk  Det har været en KAMP, at nå dertil hvor vi er nu. Runa har bare slet ikke været interesseret i mad som jeg troede alle børn var

Jeg startede da hun var fire måneder men måtte give op efter et par uger. Holdt så en pause på et par måneder og vendte tilbage stille og roligt. Hun nægtede at spise de hundedyre, møglækre grødtyper som jeg købte, mens Nestlé, Semper, Hipp og Beauvais gled ned

Til gengæld ville hun spise min frugtgrød som jeg har eksperimenteret meget med...gudskelov!! Den får hun hver dag og i perioder kommer den også på mosen og i den mad vi spiser om aftenen.

Nu er hun som sagt 10 måneder og selvom jeg er nået rigtig langt med hende, så nægter hun stadigvæk at spise brød, frugt skåret i stykker, grøntsager o.lign. Hun kigger på det som om jeg har serveret en hundelort for hende Men hun spiser nu øllebrød og havregrød med frugt og kanel og så spiser hun alm. mad...men ikke så meget ad gangen. Jeg har fundet noget lækkert færdigmad fra Hipp, der smager, dufter og ligner "rigtig mad og den får hun også, nogle gange alene eller blandet i min mad.

Nu er hun startet i vuggestue og jeg har forklaret dem hvordan det er med hende...de må ihvertfald ikke presse hende!!

Undskyld den lange smøre, men tror egentlig bare jeg vil sige til dig, at du skal lytte mindre til hvad man skal/bør og se lidt mere på hvad din dreng vil/kan...børn udvikles i forskelligt tempi

Anmeld

29. marts 2011

TineA

Fru'Rugaard skriver:

Hvis han bliver SÅ kvalt, så er det simpelthen fordi at stykkerne er for store, eller fordi at han får en for stor mundfuld- min datter kunne også godt få det i den gale hals, men hun kan selv få det op igen, så det rører mig slet ikke, hvis hun sidder og hoster lidt, så siger jeg bare "Uhhha". Men, min datter har heller aldrig haft problemer med at smage noget nyt, eller "tygge" det.
Den dag idag, spiser hun boller, skorper, rundstykker osv. hun kan også sagtens spise klappe sammen madder- og hun har altså kun 2 tænder.
Hvis i ikke prøver at give ham det, så lærer han det jo aldrig, og når han skal have hapsere, så give ham så små stykker at han kan bare kan sluge dem.

Han skal nemlig lære det! Der er ingen vej udenom.. Desværre. Jeg er simpelthen så ræd hver gang det er mad-tid!  Han fik skefulde på størrelse med en lillefingernegel, hvis ikke mindre, så det kan da næsten ikke være derfor. Men det har jo med garanti noget med konsistensen at gøre, jeg giver også kartoflen skylden!

Hvor gammel er din datter ? Undskyld, hvis du allerede har svaret på det

Anmeld

29. marts 2011

dorthemus

W.. skriver:

Ja, det er jo så bare det med at tage det roligt når det komme i den gale hals - jeg går i panik og ville ikke starte med at løfte armene, men straks vende ham upside down Er simpelthen så dødbange for, at han skal blive kvalt i den skide mos

Det gør han ikke, prøv at slappe af og sige stille og roligt "hovsa det var vist en al for stor bid, mor hjælper dig lige" og så smiler du og løfter hans arm...tro mig, det virker

Anmeld

29. marts 2011

TineA

Noneother skriver:

Det må du aldrig gøre.. Har liiige taget førstehjælp og den metode er droppet for længst, da du risikerer at skade deres nakke big time.

Mht maden så fortsæt du bare med at blende lidt endnu. Evnen til at få det grovere mad ned kommer senere hos nogen børn, og det kan ikke forceres da det er en medfødt "refleks"

Bare prøv at gi´lidt grovere mad ind imellem, og hvis ikke det virker så må du bare tilbage til det andet igen.
Min knægt var 9 måneder før han kunne spise grove ting som brødhapser og lignende.

Det tror jeg heller ikke jeg ville kunne gøre. Min kæreste tog førstehjælp (igen) for 14 dage siden og han tog William op på armen og "klappede" ham let på ryggen og så sagde han nogle "bræk" lyde og så var han på igen. Han var overhovedet ikke påvirket af situationen, så det kan da ikke have været SÅ slemt som jeg oplever det!

Kunne jeg måske bare fortsætte med den grovere grød(hirse og havre) og så bare blendede grøntsager til aftensmad?

Anmeld

29. marts 2011

TineA

dorthemus skriver:

Det gør han ikke, prøv at slappe af og sige stille og roligt "hovsa det var vist en al for stor bid, mor hjælper dig lige" og så smiler du og løfter hans arm...tro mig, det virker

Jeg ved du har ret Men når han bare siger "bræk-lyde" og åbner munden og har vildt store øjne der er ved at poppe ud af hovedet og han begynder at skifte farve, ja så har jeg sgu ærlig talt lidt svært ved at sige "Hovsa" - hvis du forstår

Anmeld

29. marts 2011

dorthemus

W.. skriver:

Jeg ved du har ret Men når han bare siger "bræk-lyde" og åbner munden og har vildt store øjne der er ved at poppe ud af hovedet og han begynder at skifte farve, ja så har jeg sgu ærlig talt lidt svært ved at sige "Hovsa" - hvis du forstår

Jo, men han reagerer mindst lige så meget over dit forskrækkede udtryk...han har brug for, at du bevarer roen og hjælper ham så han ikke også går i panik

Anmeld

29. marts 2011

Fru'Rugaard

W.. skriver:

Han skal nemlig lære det! Der er ingen vej udenom.. Desværre. Jeg er simpelthen så ræd hver gang det er mad-tid!  Han fik skefulde på størrelse med en lillefingernegel, hvis ikke mindre, så det kan da næsten ikke være derfor. Men det har jo med garanti noget med konsistensen at gøre, jeg giver også kartoflen skylden!

Hvor gammel er din datter ? Undskyld, hvis du allerede har svaret på det

Ja, det kan sagtens være konsistensen- eller smagen. hvis vi får noget mad vi ikke kan lide, kan vi jo også godt få opkast fornemmelser
Hun blev 1 år i søndags

Anmeld

29. marts 2011

Noneother

Det tror jeg heller ikke jeg ville kunne gøre. Min kæreste tog førstehjælp (igen) for 14 dage siden og han tog William op på armen og "klappede" ham let på ryggen og så sagde han nogle "bræk" lyde og så var han på igen. Han var overhovedet ikke påvirket af situationen, så det kan da ikke have været SÅ slemt som jeg oplever det!

Kunne jeg måske bare fortsætte med den grovere grød(hirse og havre) og så bare blendede grøntsager til aftensmad?

Ja sagtens.  og ALT kan jo blendes. Så der er jo ingen der siger at han ikke får hvad han skal ha´af den grund.
Lillefyren skal jo nok lære at spise "rigtigt" før eller siden, så jeg ville ikke være bekymret der.

Mht. det din kæreste gjorde, så var det osse det helt rigtige. 
(Jeg har både taget 1.hjælp OG den færdselsrelaterede på de sidste 2 måneder. -dødkedeligt, men godt at kunne)

Anmeld

29. marts 2011

TineA

dorthemus skriver:

I dagligdagen gør jeg ikke, men hvis vi får gæster ja

Jeg troede jeg skulle være sådan en rigtig økomor der lavede grød og mos fra bunden. Havde aldrig drømt om, at få et barn der har nægtet at spise...andet end mors mælk  Det har været en KAMP, at nå dertil hvor vi er nu. Runa har bare slet ikke været interesseret i mad som jeg troede alle børn var

Jeg startede da hun var fire måneder men måtte give op efter et par uger. Holdt så en pause på et par måneder og vendte tilbage stille og roligt. Hun nægtede at spise de hundedyre, møglækre grødtyper som jeg købte, mens Nestlé, Semper, Hipp og Beauvais gled ned

Til gengæld ville hun spise min frugtgrød som jeg har eksperimenteret meget med...gudskelov!! Den får hun hver dag og i perioder kommer den også på mosen og i den mad vi spiser om aftenen.

Nu er hun som sagt 10 måneder og selvom jeg er nået rigtig langt med hende, så nægter hun stadigvæk at spise brød, frugt skåret i stykker, grøntsager o.lign. Hun kigger på det som om jeg har serveret en hundelort for hende Men hun spiser nu øllebrød og havregrød med frugt og kanel og så spiser hun alm. mad...men ikke så meget ad gangen. Jeg har fundet noget lækkert færdigmad fra Hipp, der smager, dufter og ligner "rigtig mad og den får hun også, nogle gange alene eller blandet i min mad.

Nu er hun startet i vuggestue og jeg har forklaret dem hvordan det er med hende...de må ihvertfald ikke presse hende!!

Undskyld den lange smøre, men tror egentlig bare jeg vil sige til dig, at du skal lytte mindre til hvad man skal/bør og se lidt mere på hvad din dreng vil/kan...børn udvikles i forskelligt tempi

Jeg har det præcis som du skriver - alt skal være hjemmelavet og økologisk og han skal bare blive ved med at smage indtil han vil spise det! Det går nu også fint med grøden - det ryger ned med masser af hjemmelavet frugtmos - det er jo SKØNT! Men de grøntsager tager livet af mig (og ham?).

Jeg har en dårlig mani med at gøre tingene som man bør - følger alle reglerne og det er en sand plage! Jeg tjekker nærmest Sundhedsstyrelsens hjemmeside dagligt .. Suk! Men vi må jo bare prøve os frem og se hvad tiden bringer. I hvert fald beroliger det mig meget at høre, at vi ikke er de eneste der sidder med det her problem.

Tusinde tak for dine svar - det hjalp utroligt meget!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.