Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Ellim

Er selv ordblid - men min mor (som er dansklærer) har været "efter" mig hele mit liv og har lært mig at hvis jeg er i tvivl må jeg gribe en ordbog, og på et tidspunkt er det ord stået op så mange gange at jeg kan huske det.

Men jo kan kun give dig ret i at der er mange stavefejl herinde...

NU håber jeg ikke at det jeg lige har skrevet indholder for mange fejl

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Clisolka

DK skriver:

Derudover er komma en by i Rusland for mig. 

Ved udemærket hvordan du har det. Jeg har været på flere kurser igennem mit arbejde, men jeg får aldrig lært de forbandede komma'er, så jeg har efterhånden opgivet dem, og sætter dem hvor det lyder bedst 

Anmeld

2. marts 2011

MamaLook

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Jeg har stemt blankt, da jeg er 100 % sikker på, jeg staver rigtigt.. (selvfølgelig er der ups'ere, dog sjældent). Jeg fik altid 13 i diktat i folkeskolen, min mor er dansklærer (så jeg har det nok i generne, hehe...........)

Jeg har selv tænkt over, at folk herinde (folk generelt egentlig) staver dårligt. Men det springer mig også virkelig i øjnene, også kommafejl.... det er faktisk ret irriterende, at jeg har det sådan....

Anmeld

2. marts 2011

Clisolka

AnjaM skriver:

Tilgengæld undrer det mig, at nogen vælger at skrive 'q' i stedet for 'g'.. Det er frygtelig irriterende, at læse et langt indlæg, hvor 'alt' bliver stavet 'forkert' - med vilje..!
Det giver, for mig, slet ingen mening..
Anja..

Anmeld

2. marts 2011

wamse

Jeg staver helt sikkert nogle ord forkert, og grammatik er en by i Rusland. Jeg slår ikke op i en ordbog, hvis jeg er i tvivl, bruger jeg nogen gange google til at tjekke op på et ord. Der hvor jeg ved, at jeg har problemer, det er ved ligger/lægger, hans/sin, hendes/sin, og et andet jeg ikke lige kan huske nu

Jeg ligger/lægger da mærke til andres stavning, men koncentrerer mig om indholdet i teksten. Det skal være grelt, for at det forstyrrer min forståelse for indholdet. 

Men når det er sagt, så irriterer det mig helt vildt at se et indlæg, der er klistret til at alle afskygninger af ordet fuck. Jeg mister fuldstændig lysten til at forstå indholdet af indlægget så, og springer videre igen. 

Anmeld

2. marts 2011

Faith

AnneBJ skriver:

Fra én som også lægger mærke til stavefejl, men er JÆVNT ligeglad! Jeg forstår jo godt hvad folk skriver og mener! Så kan de måske kaste og gribe en bold - det kan jeg ikke!

Anmeld

2. marts 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Jo....jeg sidder også nogle gange og er ved at fortvivle..og jeg er dansklærer...så hvordan tror du ikke, at jeg har det?

Men på den anden side, vi sidder jo og kaster om os med engelske låneord, og alle mulige "chat-ord", fx (se selv...jeg skriver fx og ikke f. eks. fordi, jeg er doven) prikkerne imellem ordene, alle ved hvad LOL betyder og imellem det fylder vi det hele med små runde hoveder med sjove ansigtsudtryk osv osv.

Tiden har ændret formuleringens og skrivningens kunst, nogle skriver fx kun "a" og udelader t og f, andre udelader stort set alle endelser eller drysser rundt med dem, som en sky af regn.

Men faktisk så er man derhenne i dag, hvor man siger, at det er vigtigere at skrive end slet ikke at gøre det, og det er også min mening....generelt.
På et site som dette, så er det i grunden fuldstændigt lige meget om man staver som en brækket arm, så længe man får givet udtryk for sine meninger og følelser. Det er ikke skrivekunsten, det handler om, men mennesket.
Og som følge deraf, er det langt vigtigere at folk for lov til at skrive, som de nu engang kan bedst og ikke holder sig tilbage pga manglende færdigheder.

Men jo...man øver ikke stavning og gramatik mere, som man har gjort, og det synes jeg i grunden er utroligt ærgerligt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

SussieThyssen skriver:

Men på den anden side, vi sidder jo og kaster om os med engelske låneord, og alle mulige "chat-ord", fx (se selv...jeg skriver fx og ikke f. eks. fordi, jeg er doven) prikkerne imellem ordene, alle ved hvad LOL betyder og imellem det fylder vi det hele med små runde hoveder med sjove ansigtsudtryk osv osv.

Men selvom man så HAR lært at stave, sætte komma osv., så bliver der jo også lavet om hele tiden... Det er fx ( ) helt korrekt at skrive fx... i stedet for f.eks.... 

Anmeld

2. marts 2011

Anonym

Jeg synes ikke, at det er stavningen, der er det værste. Det værste er, når man læser et langt indlæg, hvor der ikke er et eneste komma eller punktum. Sådan nogle indlæg kan jeg næsten ikke holde ud at læse.

Anmeld

2. marts 2011

SussieThyssen

AnneBJ skriver:

Men selvom man så HAR lært at stave, sætte komma osv., så bliver der jo også lavet om hele tiden... Det er fx ( ) helt korrekt at skrive fx... i stedet for f.eks.... 

Ja, også det...der kommer hele tiden ændringer. Bare tag et ord som mayonaise..det må du stort set stave, som du har lyst til, og det er kun et enkelt eksempel ud af hundreder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.