Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Anonym

Rockertand skriver:

Jeg synes, at tråden her er ok - men er så heller ikke blandt de, der føler sig ramt, da jeg får løn for at stave korrekt (det fritager mig ikke for at have en slåfejl af og til). Jeg forsøger i mine indlæg at stave korrekt og læser dem gerne igennem inden afsendelse....nogle gange bruger jeg mere krudt på, at alt er korrekt, hvor jeg nok skulle bruge lidt mere energi på at få det sagt på en pænere måde og putte flere smileys på - det er et emne til en helt anden tråd

Jeg er et par gange faldet over nogle indlæg, der er skrevet og stavet så dårligt, at jeg ikke kunne finde hoved og hale i det, men så må man jo spørge lidt ind til problematikken, hvis man føler, at man har nogle gode forslag.

Ikke trådstarter:

Men jeg tror også at dem hvor det er stavet sådan så man ikke kan forstå det næsten må være ordblinde.

Jeg synes næsten det er mere slemt når der f.eks ingen punktummer er og alt er i et køre. Så kan det være rigtig svært at forstå.

Men som tjeg læste rådstarters spørgsmål så var det mere henvendt til dem som ikke var ordblinde (og hvis indlæg man så derfor godt kan forstå) men hvor nogle af orderne er stavet forkert.

Og der må jeg altså sige, som en anden også skrev, at folk jo ikke er til eksamen eller skriver en jobansøgninger eller lign. Så det rører ikke mig, om der er stave eller slåfejl (sikker fordi jeg godt ved, at jeg også har en del af dem)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Kay

Loa skriver:

Ha ha har tænkt præcis det samme!! Hader at læse indlæg der er smækfyldt med stavefejl (også selvom folk er ordblinde og ikke selv kan gøre for det.....) Jeg kan simpelthen finde på at droppe at læse indlægget færdigt, fordi jeg ikke kan holde ud at læse det 

Det er ikke for at spille hellig eller noget, for den kan da også smutte for mig ind i mellem

Hader til gengæld også at se hvis jeg selv har lavet en stavefejl i et indlæg...... 

bliver så nød til at spørge om du også husker navnet på ts og går uden om personens indlæg??

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

linselouise skriver:

Lægge og ligge, det er også en typisk fejl mange laver. Jeg plejer gerne at huske det sådan:

At Lægge noget med Æ = bevægelse (Æ i både lægge og bevægelse)

At noget ligger med I = Stilstand (I i både ligger og stilstand)

Og det kan huskes ved, at æ kræver langt mere bevægelse at skrive end i gør...

Anmeld

2. marts 2011

Loa

Kay skriver:

bliver så nød til at spørge om du også husker navnet på ts og går uden om personens indlæg??

Øhm nej? Skulle jeg det? 

Anmeld

2. marts 2011

TineA

linselouise skriver:

Det generer mig ikke at nogle staver dårligere end andre. Jeg selv år op i at stave korrekt, men tit sniger der sig nogle dumme fejl ind, og det er ganske enkelt fordi jeg er for hurtig på tasterne, og ofte får jeg ikke lige læst alt igennem inden jeg trykker på opret.

Jeg har dog undret mig over den måde ordet lå/lagt/lagde, bliver brugt på.

Sommetider falder jeg over sætninger som " Jeg lå den lige henne i hjørnet" og "så lagt han bare på sengen" og "jeg lagde på stranden" ?! Er det fordi man ikke forstår måden at bøje ordet på, og brugen af disse i de rette sammenhænge eller ?

Jeg forstår det ikke

Gud, hvor er jeg dog glad for, at jeg ikke er den eneste der virkelig ikke fatter det .. ?!

Anmeld

2. marts 2011

Kay

Loa skriver:

Øhm nej? Skulle jeg det? 

nej da helst ikke

kom bare til at tænke på en tidligere diskution her inde, om det er "iorden" at automatisk at fravælge at læse indlæg fra folk man i en tidligere tråd har været uenige med... og jeg har fundet ud af at der er flere der fravælger på den måde... så ville lige høre

Anmeld

2. marts 2011

Brams

Har også lagt mærke til det

Anmeld

2. marts 2011

Loa

Kay skriver:

nej da helst ikke

kom bare til at tænke på en tidligere diskution her inde, om det er "iorden" at automatisk at fravælge at læse indlæg fra folk man i en tidligere tråd har været uenige med... og jeg har fundet ud af at der er flere der fravælger på den måde... så ville lige høre

Nååh.... Næh altså, det er mest hvis det er et forholdsvist langt indlæg, og som en anden skriver, det er svært at forstå hvad vedkommende mener fordi der er rigtig meget stavefejl, at jeg springer videre uden at kommentere.....

Anmeld

2. marts 2011

Ranarupta

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Jeg går selv højt op i stavning og har også ret nemt ved det. Selvfølgelig er jeg ikke fejlfri! Men at jeg selv går op i det og at jeg selv har nemt ved det, betyder ikke, at andre står i samme situation.
Jeg synes, at jeg har forståelse for, at folk kan være ordblinde; at folk ikke har knækket læse-/skrivekoden 100 %; at der er folk, der simpelthen ikke har fået den rette undervisning. Og det er da ikke deres fejl?

Ja, nutids-R'et kan være utroligt nemt at lære, men det kræver altså også, at man har et vist flair for sproget. Det kan godt være, at der er en del indlæg med stavefejl herinde, men hvad går der af én, ved at læse meningen med indlægget og ikke irritere sig over de forkerte bogstaver?

Der er enkelte indlæg, hvor jeg ikke forstår meningen pga. stavning og manglende tegnsætning osv. Og de indlæg svarer jeg på, så godt jeg kan eller også lader jeg være.

Det kan godt være, at det ikke er TS's mening at bonke nogen oveni hovedet, men jeg ville blive rigtigt ked af at læse dit indlæg, hvis jeg var én af de dårligt stavende!

BTW, så har jeg svaret "andet", da jeg staver fint, men ikke ville slå et ord op, inden jeg skriver et indlæg. 

Anmeld

2. marts 2011

Anonym trådstarter

W.. skriver:

Gud, hvor er jeg dog glad for, at jeg ikke er den eneste der virkelig ikke fatter det .. ?!

Trådstarter kan så fortælle, at jeg lærte det først, da jeg var omkring 25 og min kæreste tvang mig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.