Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. marts 2011

Maise86

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

Kan kun give dig ret! Kan man ikke engang stå ved hvem man er bare fordi man giver kritik... Hmm... Det er vidst ikke meget rygrad, der gemmer sig der!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2011

mama09

Peanut skriver:

Har ikke lige læst alle sider..

Men eksempelvis da jeg gik i folkeskole (er nu 23 år) fik jeg ret gode karakterer i retstavning og matematik..

Men siden jeg gik ud af skolen i 9. klasse, har jeg ikke rigtig vedligeholdt det jeg har lært.. Jo kan da huske det meste, men der er sgu flere ting som jeg ikke lige bruger i hverdagen, jeg har glemt.  Eksempelvis i matematik: ligninger og gange brøker.

Så det kan også være dér den ligger for fleres vedkommende. 

Plus "dengang" jeg gik i skole, var mobiltelefon slet ikke så populært som idag, og er er jo både ordbog og regnemaskine i, så ved ikke om den er gået hen og taget overhånd, sådan at vi ikke "tænker" så meget selv.

enig - jeg "husker" ikke de ting man lærte i 9 kl. har jo ikke brugt datid, nutid, tillægsord mm på arbejdes markedet...

Og ja mobil staver jo alt for en nu, og der sms sprog mm....

Jeg var super til dansk i skolen, men ikke noget at klappe af nu!

Anmeld

3. marts 2011

eElak

Undskyld, ser først nu at du selv har kommenteret på det nederst i indlægget

Derved kan jeg nu pointere at folk alligevel kun læser det de vil læse..

Min opgave er fuldført...

Jeg sad faktisk bevidst og byttede om på bogstaver for at fremhæve min pointe..

Anmeld

3. marts 2011

Dinna88

JustAnotherName skriver:

Samme her! ....Men det er sjældent, at jeg bruger ord, som jeg ikke kan stave udenad. Og Dansk er ikke så svært for mig, hverken at stave, skrive ...eller tale  

Hehe, det der med at tale det danske sprog... Det er måske heller ikke min svage side!

Anmeld

3. marts 2011

Corn

Du mangler muligheder, synes ikke nogen af dem der er, passer på mig.

Anmeld

3. marts 2011

TheLittleOne

Anonym skriver:

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Jeg er nok en af de dårlige staver herinde, men min personlighed fejler ikke noget !!!!

Jeg er ordblind og da jeg gik i folkeskole fik vi først rigtig lektier for i 5 klasse! ( Vi havde en SKOD lære)

Jeg har det ikke godt med at jeg har det svært med at stave, men jeg er kommet rimlig efter det, hvis man tænker på i 4. klasse kunne jeg stave til sådan noget som - sko, sok og kok!!!

Anmeld

3. marts 2011

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Prøv lige at læse det her HURTIG!!!
iøflge en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinivertisy bteyedr det ikke noeget i hivklen rkækefælge bgotsavrene såtr i et ord. Det esente vgitgie er at det frøtse og sisiste bgosatv i odret er på de rtete pslaedr. Rseten kan lgnie vloaypk men du vil satdig vræe i snatd til at lsæe det, det er frodi den mne...............neskilge hejrne ikke lesær hevrt bgotsav, men odret som en hleehd...

Ja, synes det er en mærkelig tråd... Mange staver som de nu gør.. hvorfor bruge din energi på det.. for at såre andre eller.... Jeg har indtil nu ingen problemer med at læse folks indlæg... og om de husker at sætte . eller , korrekt genere mig ikke.... Men det budskab de kommer med er vigtigere...

Anmeld

3. marts 2011

musse1

jeg har ik læst alle indlæg, men jeg indrømmer gerne, at jeg da ik er den bedste staver,eller for sat , eller .

jeg er ordblind, er dog blivet meget  bedre, syns jeg selv, efter jeg begyndte at bruge internet og mobil. men helt ind til 6 klasse, kunne lærene slet ik læse hvad jeg skriv, så jeg måtte altid selv sidde og fortælle dem hvad der stod, men alligevel var der ik råd, til på min skole at give ekstra hjælp, på trods af min mor mente at jeg bestemt skulle ha det..

jeg må indrømme, jeg ligger ik sådan mærke til når andre skriver ord forkert, eller ik lige for sat , og . men er måske fordi jeg ik selv er den bedste til det. syns bestemt der skal være plads til alle og ingen skal føle sig uden for eller dumme..

Tina

Anmeld

3. marts 2011

Tropez

KaMa skriver:

Nu er jeg københavner, og jeg har lagt mærke til, hvordan nogle jyder herinde skriver i talesprog, så det bliver forkert tid.

Fx. læser jeg tit sætninger i denne her stil: "Jeg har lagt på min sofa" 

Jeg synes, det er så tyndt at skrive "staves??". Jeg tænker, at så kan man sgu slå det op! Eller google det.

Ålså nu r a å jyde, oå a høj altidens løj å mi sofa, eller lagt som du kalder det, ja for det er nemlig sådan vi jyder snakker, og sådan skriver vi også, det er sku da peditesser at gå op i

Anmeld

3. marts 2011

Zafir

Jeg har stemt blank, fordi der ikke rigtig var nogen af svarmulighederne der passede.

Jeg var rigtig dårlig til at stave i folkeskolen, fordi jeg er sådan en person, der skal føle at det nytter noget at gøre tignene. Det gjorde jeg ikke i folkeskolen, men er blevet rigtig god til at stave efterfølgende.

DOG tænker jeg rigtig hurtigt og skriver ligeså hurtigt på tastatur, så det sker at der kommer tastebøffer i større eller mindre grad og hvis der er et ord jeg ikke liiiige kan finde ud af at starte ordenligt, så er jeg faktisk forholdsvis ligeglad. Folk skal  nok forstå det

Så det er ikke rigtig noget der pisser mig af. Jeg kan se nogengange at det desideret er folk der har meget svært ved at stave der skriver. Det pisser mig faktisk heller ikke af, jeg syntes bare det er stort og flot at de overvinder det og skriver alligevel. Så kan jeg godt bruge de 30 sek esktra på at læse et indlæg.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.