Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Går du op i, om du staver ord rigtigt?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

10.020 visninger
132 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. marts 2011

Anonym trådstarter

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Snefnug1984

Du har helt ret.. jeg har også lagt mærke til det Jeg slår altid et ord op, hvis jeg pludselig bliver i tvivl om stavemåden, inden jeg skriver et indlæg fx.

Anmeld

2. marts 2011

Dinna88

Nu er sprog egentlig min stærke side, så generelt er det ikke et problem for mig. Men hvis der er noget jeg er i tvivl om, så googler jeg ordet - og så retter google det jo hvis det er forkert  Eller så skriver jeg (Staves?) Hehe.

Så ja - er jeg i tvivl, så "slår jeg det op" 

Anmeld

2. marts 2011

Frøken J.

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

Anmeld

2. marts 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har også lagt mærke til det

Anmeld

2. marts 2011

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Har det på samme måde som jer.. Lægger tit mærke til det..

Anmeld

2. marts 2011

lulleh

har jeg også lagt mærke til.
men jeg er ordblid, så kan ikke selv gøre for det..

Anmeld

2. marts 2011

Malthesmoar

Secrets skriver:

Lærte man ikke, at man skulle stå ved hvem man var, hvis man i den grad skulle kritisere folk, engang?

Nu har jeg ikke selv problemer med at stave, men der kan sagtens snige sig en slåfejl ind her og der eller sammensatte ord, som skulle have stået hver for sig. Men det synes jeg ærlig talt er så lille en detalje, at det kan være ligemeget. Folk ved, hvad jeg mener. Så længe jeg er obs på det i forbindelse med studiet, synes jeg vitterligt ikke, at det er jordens undergang, at der kan snige sig en fejl eller to med ind i et indlæg herinde. 

(Og angående kritikken hentyder jeg til dit sidste afsnit)

Anmeld

2. marts 2011

Ina33

Anonym skriver:

Jeg har også bemærket denne tendens. Nu er jeg ikke selv en super staver, men jeg mener dog at kunne stave så man kan forstå hvad jeg skriver.

Jeg synes det går helt galt, når stavningen er så gal at man misforstår betydningen af indlægget - hvilket jeg faktisk har oplevet flere gange....

Som du selv skriver, så er folk med ordblindhed lovlig undskyldt, men vi andre burde da gå bare lidt op i at stave korrekt - gør vi ikke?

Louise

Anmeld

2. marts 2011

Dansker i England

Jeg har ofte siddet med samme tanke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.