Lærte man ikke at stave engang..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

Kay

Loa skriver:

Nååh.... Næh altså, det er mest hvis det er et forholdsvist langt indlæg, og som en anden skriver, det er svært at forstå hvad vedkommende mener fordi der er rigtig meget stavefejl, at jeg springer videre uden at kommentere.....

det med lange indlæg (også uden stavefejl) kender jeg godt... men det er nok også fordi jeg ik er top læser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

L.J.L

AnneBJ skriver:

Og det kan huskes ved, at æ kræver langt mere bevægelse at skrive end i gør...

Anmeld

2. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

Nu har jeg efterhånden været bruger her i nogen tid, og lige fra første dag har jeg undret mig over, hvor dårligt mange herinde staver. Hov, nej, det var ikke pænt sagt, kan man mene, men ikke desto mindre sandheden, som jeg ser den. Er man ordblind, er det med selvfølgelighed en helt anden sag, men det ses tydeligt af mange stavelsesmåderne, at det er stavet, som man selv udtaler det. Og nutids-r er en by i Rusland for mange.

Nu er det så nok et godt tidspunkt at understrege, at jeg er IKKE er interesseret i at slå nogen i hovedet, men jeg undrer mig sådan og kunne godt tænke mig at vide, om man ikke går op i den slags længere?

Er I andre herinde mere eller mindre ligeglade med, om I ikke lige ved, om ord er stavet rigtigt? Eller er folkeskolen så presset efterhånden, at man ikke nødvendigvis er særlig stærk i stavning og læsning, når man går ud af 9. klasse?

Jeg er hverken dansklærer eller 49 - jeg er ganske almindelig og 29

he he....

Må indrømme at min numse er ret kold hvad angår det at stave 110% rigtigt...

Har jeg noget at sige, så siger jeg det. Om der så er fejl i eller ej, det går nok. 

Jeg er langt fra perfekt, på trods af at jeg fik gode karaktere i skolen.

Nogle gange danser fingerne bare for hurtigt over tasterne, fordi de ikke kan følge med til det jeg vil skrive.

Er jeg i tvivl, laver jeg blot et ? bag efter ordet og har aldrig oplevet at folk ikke har kunnet forstå mig - mine ord...

Anmeld

2. marts 2011

TineA

Ja jeg skammer mig altså lidt, men nu vil jeg gerne stå ved, at stavefejl nærmest gør ondt helt ind i sjælen på mig. Hermed ikke sagt, at hvis man ikke kan stave, er man super uintelligent eller noget, men jeg dropper også tit at læse tekster/indlæg hvis de er fyldt med stavefejl. Ja, jeg skammer mig, men sådan har jeg det. Hvis min kæreste skriver forkert, ja så retter jeg ham og ja han bliver sindssyg af mig, men ja.. Jeg kan ikke styre det. Jeg retter også på folk hvis de taler ukorrekt. Men... Jeg indeholder altså også en masse gode ting,

Anmeld

2. marts 2011

Dinna88

lulleh skriver:

har jeg også lagt mærke til.
men jeg er ordblid, så kan ikke selv gøre for det..

jeg har ikke læst hele tråden, men ville bare lige skrive til dig at jeg aldrig har bidt mærke i stavefejl fra din side af - så hvis der har været nogle, så har jeg ikke tænkt over det, eller slået det væk ved "at det nok bare er en tastefejl"... Så det er ikke noget du skal bekymre dig om! 

Anmeld

2. marts 2011

eElak

Jeg har altid været stærk i fohrold til stavningen, så når der sniger sig nogle fejl ind, så er det som regel pga jeg er for hurtig på finrgene. 

Men det er meget meget få jeg har oplevet, der har skrevet så jeg ikke har forstået pionten i indlægget - så det vil jeg ærligt talt ikke gå op i.. 

og ja - jeg skriver da også forkert nogle gange, men jeg googler alstå ikke ord, eller finder ordbogen frem. Jeg tager det på bedste gefühl, og satser på at budskabet når frem.. 

I øvrigt - en teori jeg har hørt engang... 

Så længe det første og sidste bogtsav i et ord er helt ens, så har det ikke den store betynding, for hvordan bogstavsrækkefølgen er ellers i ordet.. 

(og så er det nu jeg spørger - fangede i mine bevidste stave/slåfejl i indlægget?? Eller kom budskabet frem alligevel.. )

Anmeld

2. marts 2011

Ranarupta

Kay skriver:

ja lige netop...

jeg har kæmpet i flere år med at "turde" at skrive i sådanne forumer... er også en af dem der kom senere på facebook end mange af mine venner...

"turde" skal forstås sådan... ikke fordi jeg er flov over at være ordblind... men jeg er bare sååååå træt af at folk retter på mig... i fuld offentlighed (fx på facebook eller her inde)... føler lidt man bliver pillet ned...

Hold kæft, det er sgu også tarveligt!

Anmeld

2. marts 2011

lulleh

Dinna88 skriver:

jeg har ikke læst hele tråden, men ville bare lige skrive til dig at jeg aldrig har bidt mærke i stavefejl fra din side af - så hvis der har været nogle, så har jeg ikke tænkt over det, eller slået det væk ved "at det nok bare er en tastefejl"... Så det er ikke noget du skal bekymre dig om! 

Heh det er jeg rigtig glad for..
-

Anmeld

2. marts 2011

Kay

Ranarupta skriver:

Hold kæft, det er sgu også tarveligt!

ja... er vist også et par gange kommet til at svine folk til for det

tror ikke folk tænker over at det faktisk rammer nogle mennesker (bla. mig) rigtig hårdt når det bliver kommenteret på en ufølsom måde

Anmeld

2. marts 2011

Ranarupta

Kay skriver:

ja... er vist også et par gange kommet til at svine folk til for det

tror ikke folk tænker over at det faktisk rammer nogle mennesker (bla. mig) rigtig hårdt når det bliver kommenteret på en ufølsom måde

Jeg synes faktisk, at det er helt i orden at sende en mindre sviner retur. 

Altså, hvad får folk ud af at rette på andre? Og så offentligt? 
Det var jo også en helt anden ting, hvis man spurgte folk til råds...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.