omskæring..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2011

Multebær

Ranarupta skriver:

WHAT?!

Det er da ikke korrekt, at omskæring beskytter mod fx. HIV. 
Jeg kan slet ikke forstå, at det står sådan et sted!

Jo det er rigtig at omskæring nedsætter risikoen for at få HIV ved ubeskyttet sex betydeligt.....og jo det er rigtigt at de også er med til at hindre at HPV overføres til kvinder (det er den virus der kan give livmoderhalskræft). Journalisten bruger desvære bare vendingen 'beskytter mod' hvilket godt kan misforstås. Der er ikke tale om at man ikke kan blive smittet med HIV men blot at risikoen for at blive det er mindre.

Der er altså fordele og ulemper ved indgrebet. Man må sige at HIV smitte nedsættelsen måske ikke er så relevant i et land som DK hvor der ikke mange HIV smittede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2011

jeansmummie

Jeg har stemt nej overhovedet ikke!!! Hvis der er en grund sygedoms mæssigt er det noget helt anden feks forhuds forsnævring !! Men nej ellers ikke de bliver skabt med det af en grund!!

Anmeld

10. juni 2011

lukasmor

jeansmummie skriver:

Jeg har stemt nej overhovedet ikke!!! Hvis der er en grund sygedoms mæssigt er det noget helt anden feks forhuds forsnævring !! Men nej ellers ikke de bliver skabt med det af en grund!!

Kan jeg kun tilslutte mig

Anmeld

10. juni 2011

Ranarupta

Multebær skriver:

Jo det er rigtig at omskæring nedsætter risikoen for at få HIV ved ubeskyttet sex betydeligt.....og jo det er rigtigt at de også er med til at hindre at HPV overføres til kvinder (det er den virus der kan give livmoderhalskræft). Journalisten bruger desvære bare vendingen 'beskytter mod' hvilket godt kan misforstås. Der er ikke tale om at man ikke kan blive smittet med HIV men blot at risikoen for at blive det er mindre.

Der er altså fordele og ulemper ved indgrebet. Man må sige at HIV smitte nedsættelsen måske ikke er så relevant i et land som DK hvor der ikke mange HIV smittede.

Dét, jeg har taget et skærmdump af, er ikke noget en journalist har skrevet, men noget, jeg så på sygeforsikring Danmark.
Det synes jeg er noget så misvisende.

Og jeg er stadig totalt uforstående overfor, hvordan det kan beskytte mod HIV (i fx. lande med langt flere smittede). Ved du det?
Altså præcis hvilken effekt det har? 

Anmeld

10. juni 2011

Multebær

Ranarupta skriver:

Dét, jeg har taget et skærmdump af, er ikke noget en journalist har skrevet, men noget, jeg så på sygeforsikring Danmark.
Det synes jeg er noget så misvisende.

Og jeg er stadig totalt uforstående overfor, hvordan det kan beskytte mod HIV (i fx. lande med langt flere smittede). Ved du det?
Altså præcis hvilken effekt det har? 

Ja jeg er klar over at det er fra Sygeforsikring Danmark da jeg selv har linket til artiklen og det var det der oplivede en ellers ret gammel tråd. Artiklen er skrevet af en freelancejournalist og udkom i sygeforsikringens seneste nyhedsmail. 

Du er i din frie ret til at SYNES det er misvisende men du skal bare være klar over at du derved ikke anerkender de anerkendte forskningsresultater som der henvises til. Omskårede er som resultaterne peger på ikke i sammegrad som uomskårede smittebærere af HPV og HIV. Jeg er ikke læge men jeg anerkender at dem der har lavet forskningen må vide hvad de taler om. Dermed kan man vel godt sige at jeg ved det.

Lige et anden bonusoplysning for forhåbentlig at nuancere omskæringsdebatten  http://avisen.dk/usa-vil-omskaere-i-kampen-mod-hiv_112490.aspx

Anmeld

10. juni 2011

Stjernestoev

Ranarupta skriver:

WHAT?!

Forstår heller ikke det står nogle steder.
Det beskytter jo ikke imod det, men giver mindre risiko for det.

Anmeld

10. juni 2011

Stjernestoev

Ranarupta skriver:

WHAT?!

Anmeld

10. juni 2011

Multebær

Stjernestøv skriver:

Ja det er bare et rigtig dårligt ordvalg. Beskytter kan misforståes fordi mange forstår det som noget absolut og ikke bare i betydningen mindsker risikoen

Anmeld

10. juni 2011

miinimeal

jeg syntes det er frygteligt og det skulle virkelig forbydes, syntes det er en egoistisk og klam ting at gøre,

har alt imod det, og har INTET til overs for de forældre der udsætter sine børn for det, ´FØJ

sorry men HADER omskæring!!

Anmeld

10. juni 2011

Laura.

isabellamor skriver:

NEJ!!!!!!

Det er bare IKKE i orden... bare det at forestille sig at det var en selv eller ens eget lille drengebarn der lige skulle have skåret noget af sin lillemand af... nej nej nej nej... det er simpelthen så FORKERT...!!! og uetisk.. religion eller ej...!!

hvis der derimod er tale om at drengen har forhudsforsnævring og at det er en smertefuld sfære for ham, jamen så skal han jo have skåret lidt af. men det vil jo ske pået sygehus MED bedøvelse. og så er det etisk iorden.. men det sadistiske smertehelvede de udsætter et lille barn for (de gør det jo også mod piger hvor de skærer klitoris af dem!! FORKASTELIGT OG USMAGELIGT) det burde virkelig forbydes... også selvom det er religion og pis mig i øret...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.