Har dit barn/børn ADHA?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2010

Kay

SussieThyssen skriver:

Jamen jamen..sødeste ven...det må du meget, meget undskylde...det var slet ikke ikke min mening.
For nej...jeg angriber ikke dig eller dine børn...jeg angriber at den diagnose bliver misbrugt, og det er noget helt andet.
Læs mit indlæg igennem igen, og sig mig så om ikke det er korrekt? Men...efter selv at have læst det igennem, så må jeg nok vedkende mig, at noget af måden hvorpå jeg formulerer mig, kunne have været sagt anderledes...hmmm
Ihverttilfælde vedkender jeg mig at det er naturligvis helt min fejl, at jeg har skrevet på en måde, som du er blevet ked af og vred over..og det er jeg meget ked af...undskyld 1000 gange.
For jeg nægter ikke at diagnosen eksisterer..det jeg opponerer imod er at en masse børn bliver diagnostiseret ADHD, hvor de med min viden om børn og deres adfærd, er fejldiagnostiseret. Og jeg opponerer imod at alt for mange bliver det..ikke mod diagnosen i sig selv. Men det kommer nok ikke tydeligt nok frem.
Det jeg også skriver om er, at når en ny diagnose kommer frem, så skal alle pludseligt fejle det og så bliver det til det, man kalder "populær-diagnoser".
Jeg ved ikke om du kan huske, hvordan det var for nogle år siden med incestanklager.
Lige pludseligt var næsten alle fædre under anklage for misbrug af deres egne børn. Lige så snart et barn viste en adfærd, der ikke var helt ligesom alle andres, så var de helt bestemt incestofre.

Med dette vil jeg blot sige, at selvfølgelig er der børn og voksne med ADHD, ganske ligesom der er mennesker, der er blevet udsat for incest, men det er altså ikke gud og hver mand der lider af det eller er blevet udsat for det. Kan du følge mig??
Man taber "respekten" for diagnosen, når man alt for mange gange har set mennesker få sat en diagnose på af så alvorlig en karakter, og så overhovedet ikke har den adfærd, som diagnosen beskriver, men blot er det man måske kan kalde en original i yderkanterne.
Jeg HAR respekt for jeres diagnose, men jeg har ikke noget tilovers for misbrug af den.
Håber jeg er tilgivet.

Kærligst
Sussie

kan godt forstå dig.... og tager hatten af for forældre til børn med ADHD... jeg tænker hver dag når jeg går hjem fra arbejde og har haft en hård dag med de ellers dejlige unger... at deres forældre har dem i mange flere timer end vi... og jeg har stort respekt... jeg ved hvormange kræfter det tager i de aligevelle få sfo timer jeg arbejder med dem...

så fortset det gode arbejde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2010

Talbutikken

Min søn på 8 år har ADHD i svær grad og selv har ADD.

Anmeld

1. februar 2011

Lambi

SussieThyssen skriver:

Nej..og har generelt ikke meget til overs for den diagnose. Har set alt for mange børn blive påklistret det, selvom de ikke fejlede et kvidder.
Der er i disse år et stærkt misbrug af diagnosen ADHD og det er man nu heldigvis også ved at erkende inden for forskerkredse.
Men sådan er det når der dukker nyt op, så skal alle og enhver pludseligt fejle det.
Blot fordi et barn er hyperaktiv eller har dårligt ved at koncentrere sig, sidde stille eller ikke rigtigt gider lære noget, er bestemt ikke ensbetydende med at de lider af ADHD.
Den gamle diagnose som hed DAMP kan man langt lettere at dianosticere, og de børn var til at forholde sig til.
Så ADHD, kan man for min skyld godt smide i skrældespanden.
Men det er så kuns min mening...jeg ligger bare sjældent på maven for forskerne når noget går hen og bliver overpopulært, og gå og smide diagnoser på, efter min mening, sunde og raske børn er helt hul i hovedet, som om man absolut med vold og magt skal fejle noget blot fordi man har en unge med krudt i måsen.

Kærligst
Sussie

Nu ved jeg ikke om du er helt klar over det, men DAMP og AD/HD er det samme...før DAMP blev til DAMP hed det MBD...jeg har desværre en mand og en datter med diagnosen, og min mand fik den da han var 15 år gammel, da den hed M.B.D. samt at jeg har en efterudd. indenfor psykiatrien.

Ja du har ret i at der er en overdiagnosering af AD/HD, men det er bestemt ikke ensbetydende med at de "kloge hoveder" ikke ved hvad de taler om...Der er jo rigtig mange børn/unge samt voksne der har fået mere styr på deres liv siden de fik ritalin, ritalin uno x, eller concerta...

Så at sige at man godt kan smide den diagnose i skrældspanden er ligefrem mangel på viden..og jeg synes ikke at man skal til at udtale sig om ting man åbenbart ikke ved noget om....

Anmeld

1. februar 2011

hc=k

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvor kloge nogle af skiverne i denne tråd er. Hvis man ikke ved noget om ADHD eller man ikke har sine faktaer helt klare skal man måske ikke råbe op.
Jeg synes man burde gå ind på adhd.dk eller også måske google adhd.

Der er SÅ mange forskellige former for adhd og fordi der har været en udsendelse i fjernsynet omkring et eller flere misforstået tilfælde betyder det jo ikke at det er sådan generelt.

Jeg synes man skal være meget opmærksom på om ens barn har nogle former for vanskeligheder for på et tidspunkt er det bare ved at være forsent.

Undskyld mit sure opstod, men det rammer meget hårdt.

Anmeld

1. februar 2011

Talbutikken

hc=k skriver:

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvor kloge nogle af skiverne i denne tråd er. Hvis man ikke ved noget om ADHD eller man ikke har sine faktaer helt klare skal man måske ikke råbe op.
Jeg synes man burde gå ind på adhd.dk eller også måske google adhd.

Der er SÅ mange forskellige former for adhd og fordi der har været en udsendelse i fjernsynet omkring et eller flere misforstået tilfælde betyder det jo ikke at det er sådan generelt.

Jeg synes man skal være meget opmærksom på om ens barn har nogle former for vanskeligheder for på et tidspunkt er det bare ved at være forsent.

Undskyld mit sure opstod, men det rammer meget hårdt.

Anmeld

1. februar 2011

Tulle28

Nej..og har generelt ikke meget til overs for den diagnose. Har set alt for mange børn blive påklistret det, selvom de ikke fejlede et kvidder.
Der er i disse år et stærkt misbrug af diagnosen ADHD og det er man nu heldigvis også ved at erkende inden for forskerkredse.
Men sådan er det når der dukker nyt op, så skal alle og enhver pludseligt fejle det.
Blot fordi et barn er hyperaktiv eller har dårligt ved at koncentrere sig, sidde stille eller ikke rigtigt gider lære noget, er bestemt ikke ensbetydende med at de lider af ADHD.
Den gamle diagnose som hed DAMP kan man langt lettere at dianosticere, og de børn var til at forholde sig til.
Så ADHD, kan man for min skyld godt smide i skrældespanden.
Men det er så kuns min mening...jeg ligger bare sjældent på maven for forskerne når noget går hen og bliver overpopulært, og gå og smide diagnoser på, efter min mening, sunde og raske børn er helt hul i hovedet, som om man absolut med vold og magt skal fejle noget blot fordi man har en unge med krudt i måsen.

Kærligst
Sussie

Jeg er så enig... Så et indslag i nyhederne forleden om en skole der "belønnede" de særligt intelligente børn, og der var omdrejningspunktet en dreng som var blevet stemplet vanskelig, og bare blev mere og mere indadvendt og trist - han kom til den nye skole, hvor de så hans evner og han blomstrede op og klarede sig fantastisk. Sådan tror jeg desværre mange børn bliver misforstået og fejltolket...

Edit: Så lige Sussie fik et par klask for hendes kommentar, så vil for en god ordens skyld lige tilføje at jeg ikke anfægter at der er børn derude som har brug for hjælp - slet ikke. Jeg har det nok også bare lidt sådan at det ind imellem virker som om at hvis man ikke lige ellers kan stille en diagnose (hvis der ellers er en), så er det nok ADHD. lidt ligesom med stress, det er jo en folkesygdom nu til dags.

Anmeld

1. februar 2011

june1987

Cecilia har adhd vi skal starte på behandling i år, hun skal lige til flere undersøgelser men aalborg sygehus har konstateret det.

de har en mistanke om en lille grad autisme også. så vi tager lige det hele i en cocktail.. 

Anmeld

1. februar 2011

june1987

Baagøe skriver:

Jeg kunne ikke være mere enig! Man skal passe meget på med at diagnosticere efter forgodtbefindende. Nogle forældre ønsker virkelig, at deres børn får en diagnose, så der er en reel og legitim årsag til barnets adfærd, men det er bare ikke altid tilfældet.

nu kan man jo altså godt mærke når ens børn har de ting, på den ene eller den anden måde, der er ingen forældre (forhåbentligt) der bare giver en diagnose til deres barn.

cecilia har altid været lidt special, og man er jo ikke i tvivl om det er opdragelsen eller om det er en diagnose bag. Dårlig opdragelse kan jo ikke gøre sådan at børn har store vanskeligheder i forsamlinger, eller ikke kan fokusere på en ting hvis der sker for mange ting feks. ej kan man heller ikke at de er meget gearet når der sker nye ting, eller feks at de ikke sover godt om natten feks og sover meget få timer i forhold til andre børn, det er jo ikke sådan at man går ind og rusker i ens barn om natten og siger du skal have en diagnose så du må ikke sove.

hvis det var min skyld ville jeg sgu afrette mit barn sådan at jeg ikke sgu bruge så meget tid på de forskellige ting i hverdagen !

og min datters balance og tågængeri hører ihvertfald også sammen med den adhd, da det er en fejl i hjernen !

så lad vær med at sætte folk og deres børn i bås der er en grund til tingene !!!! 

Anmeld

1. februar 2011

Talbutikken

june1987 skriver:

nu kan man jo altså godt mærke når ens børn har de ting, på den ene eller den anden måde, der er ingen forældre (forhåbentligt) der bare giver en diagnose til deres barn.

cecilia har altid været lidt special, og man er jo ikke i tvivl om det er opdragelsen eller om det er en diagnose bag. Dårlig opdragelse kan jo ikke gøre sådan at børn har store vanskeligheder i forsamlinger, eller ikke kan fokusere på en ting hvis der sker for mange ting feks. ej kan man heller ikke at de er meget gearet når der sker nye ting, eller feks at de ikke sover godt om natten feks og sover meget få timer i forhold til andre børn, det er jo ikke sådan at man går ind og rusker i ens barn om natten og siger du skal have en diagnose så du må ikke sove.

hvis det var min skyld ville jeg sgu afrette mit barn sådan at jeg ikke sgu bruge så meget tid på de forskellige ting i hverdagen !

og min datters balance og tågængeri hører ihvertfald også sammen med den adhd, da det er en fejl i hjernen !

så lad vær med at sætte folk og deres børn i bås der er en grund til tingene !!!! 

Kunne ikke have skrevet det bedre.. Og lige netop din sidste sætning, gør at det er svært at være forældre til et barn med ADHD, fordi vi netop tit bliver sat i bås som disse her forældre der bare ikke kan finde ud af sætte grænser, skabe struktur og ikke mindst opdrage vores børn.

Så længe ja undskyld mig, at der er så mange "selv uddannet" psykologer, psykiatere, derude, ja så skal vi forsætte den evige kamp for anerkendelse af vores børns handicap!

Anmeld

1. februar 2011

Happiness

Er enige med en del herinde der skriver at man skal passe på med at smide diagnossen til højre og venstre. MEN man skal også tage det seriøst. Mange i min familie har det, især drengene/mændende. Min bror og 2 fætre har det. Og deres drengebørn har desværre også arvet det. Min kusines søn har også lige fået det diagnoseret. Faktisk næsten alle drengebørne født af min mors og mostres børn... Og de fleste går i speciel skoler, da de ikke kan gå i en normal skole, selv med medicinering.

Det er lidt vildt. Ingen af dem har bare fået slynget diagnosen. De har været igennem adskillelige undersøgelser og samtaler, og flere af dem er også nlevet "testet" med medicinen. Det er noget der skulle virke ligesom ekstasi hvis man ikke har det, og så have den modsatte effekt for dem der har det. Kender ikke så meget til det, men har fået det fortalt af familien i korte stræk.

Jeg skrev derfor andet, da jeg godt kan frygte at jeg også kan bære det videre, uden selv at have haft det. (ved ik om man kan det, men det er en skræmmende tanke...)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.