Min datter på knap 11 år fik endeligt diagnosen ADHD i går. Det har været en kamp på 5 år. En kamp hvor div. familieterapeuter vi har haft inde over, hele tiden har sagt, hun SKAL udreddes, de var helt sikre på at hun havde en opmærksomhedsforstyrrelse.
Problemet var at Ida ikke forstyrrer de andre i skolen= så kan man ikke have ADHD. Til sidst var vi ude i at have en pige, der talte om selvmord og cutting
Jeg har ikke et sekund været i tvivl om, at det skyldes at hun var rigtig meget på "overarbejde" i skolen. Hun magtede at følge de andre nogenlunde de første år i skolen, men blev hægtet mere og mere af undervejs. Til sidst var hun offer for grov mobning, fordi hun simpelthen ikke selv forstod de sociale spilleregler.
Sidste år blev vi af lægen henvist til en privatbørnepsykriater, efter at ppr nægtede at se vores datter. Der var et møde, og ud fra de papirer skolen, familieterapeut osv. havde skrevet, konkluderede de bare at Ida ikke fejlede noget.
Efter få måneders ventetid hos børnepsykriateren, startede vi hos hende for ca. et år siden. I september måned bad psykriateren ppr om at lave tests og en skolevurdering af Ida. Den ventede vi så på indtil april i år. Som jeg vidste fra starten af, viste testen en pige, der var voldsomt meget på overarbejde i skolen, det resulterede i en pige, der faldt helt sammen, når hun kom hjem.
Der var rundbordsmøde lige før påske, og der blev Ida sat i afprøvning med ritalin. Allerede fra dag et af mærkede både Ida og os forældre en stor forandring. Ida blev meget gladere. Hun magtede skolen, havde legekammerater med hjem osv. Hendes skolearbejde blev også langt mere seriøst. Man kan endda se forskel på hendes skrift fra før til nu.
I går var vi så ude for at evaluere ritalinafprøvningen, og både de skemaer skolen havde udfyldt og dem vi havde udfyldt, viste at Ida har stor glæde af medicinen.
Jeg har i øvrigt fået at vide af børnepsykriateren, at hvis Ida ikke havde ADHD, så ville hun ikke have glæde af medicinen 
Jeg er snart træt af at høre om alle dem, der mener at ADHD ikke er en diagnose. De skulle lige have prøvet at være her for nogle måneder siden, med en dybt ulykkelig og til tider meget vred pige, der havde selvmordstanker, fordi hun bare ikke kunne klare mere. 
Nu glæder vi os over at Ida endelig kan få den hjælp hun har så hårdt brug for. Mange andre ville have givet op undervejs tror jeg.